سناتورهای آمریکایی به اصولگرایان کمک می کنند!

پایگاه آمریکایی "نشنال اینترست" (National Interest) با انتشار یادداشتی به قلم "پاول پیلار" نویسنده و تحلیلگر آمریکایی و کارمند سابق سازمان سیا به بررسی اقدامات ضد ایرانی سناتورهای آمریکایی در دوره پسابرجام پرداخته و آن را موجب تقویت موضع اصولگرایان ایران دانسته است.

 

در این یادداشت که تحت عنوان "تندروهای ما هنوز به تندروهای ایران کمک می کنند" منتشر شده، آمده است: «اصرار شدید سناتورها و سیاست مداران آمریکایی بر تنبیه و جریمه ایران، از جهات مختلفی بر خلاف منافع آمریکا است. یکی از این جهات، تاثیر این مواضع و رویکردها بر رقابت های سیاسی داخل ایران است.

 

توافق هسته ای که مهمترین تحول در روابط ایران آمریکا در سال های اخیر بوده، از سال گذشته به اجرا در آمده است و بر اساس گزارشات آژانس بین المللی انرژی هسته ای، که به صورت کامل بر برنامه هسته ای ایران نظارت دارد، این کشور کاملا به تعهدات خود بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک عمل کرده است.

 

اما آن دسته از مقامات آمریکایی که با هرگونه توافق با ایران مخالف بوده و هستند، با هر بهانه ممکن به دنبال متهم کردن ایران به نقض توافق هسته ای اند. از آخرین موارد چنین اتهاماتی، چیزی است که مخالفان از آن به عنوان "استثنائات مخفیانه اعطا شده به ایران" یاد می کنند.

 

این در حالی است که هر توافقی در این سطح، به ناچار چنین جزئیات و سئوالاتی را نیز به همراه خواهد داشت و یک کمیته مشترک که در توافق در نظر گرفته شده، مسئولیت حل و فصل چنین سئوالاتی را بر عهده دارد و به مسئولت خود نیز عمل کرده است. همانطور که این سئوال اساسی نیز وجود دارد که آیا آمریکا و غرب به تعهدات خود در رابطه با لغو تحریم ها و خودداری از برداشتن گام های بیشتر در تخریب اقتصاد ایران، عمل کرده اند یا خیر.

 

با وجود سابقه پایبندی ایران به توافق، کنگره آمریکا در ماه های پس از توافق هسته ای شاهد سیلی از لایحه های ضد ایرانی بوده است. روشن نیست که این لایحه ها چگونه می خواهند منافع آمریکا در تعامل با ایران را پیش ببرند و گویا در تدوین این لایحه ها اصلا به این موضوع فکر نشده است. در عوض به نظر می رسد که این لایحه ها از سوی اعضای کنگره تنها به عنوان وسیله ای برای حفظ اعتبار ضد ایرانیشان مورد استفاده قرار گرفته است.»

 

نگارنده این یادداشت در ادامه عنوان می کند که سیاستگذاران آمریکایی باید به این موضوع توجه داشته باشند که با اتخاذ سیاست های اشتباه موجب تقویت "تندروهای" ایران نشوند.

 

به عنوان نمونه در رابطه با اظهارات "دنیس راس" مشاور سابق اوباما که معتقد است برای تضعیف نفوذ "تندروهای" ایران و تقویت "میانه روها" باید رویکرد سختی در قبال ایران در پیش گرفته شود و هزینه های اقدامات "ماجراجویانه" ایران در منطقه بالا برده شود و در همین راستا باید همکاری نظامی بیشتری با اسرائیل و ائتلاف کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس در برابر ایران صورت گیرد، عنوان می کند که چنین رویکردی نتیجه عکس داده و باعث تقویت جایگاه "تندروهای" ایرانی می شود چرا که نشان می دهد آمریکا همواره با استفاده از قدرت نظامی و ابزارهای دیگر به دنبال ضربه زدن به ایران و همکاری با رقبای منطقه ای ایران است.

 

در انتهای این یادداشت آمده است: «البته اگر هدف این باشد که ایران برای همیشه به عنوان یک مزاحم و مخالف در مقابل آمریکا باقی بماند، دیگر اثر معکوس و غیر سازنده تایید روایت تندروهای ایرانی، در واقع غیر سازنده نخواهد بود. اگر آمریکا خواهان داشتن یک مخالف باشد، رژیمی که تحت کنترل تندروها باشد بهترین گزینه ممکن است.»