دیدار رئیس‌جمهور با دبیرکل سازمان ملل

 حجت‌الاسلام والمسلمین  حسن روحانی عصر چهارشنبه به وقت نیویورک (بامداد پنجشنبه به وقت تهران)، در دیدار" بان کی مون" اظهارداشت: برجام فرصت خوبی برای نشان دادن قدرت گفتگو و تقویت دیپلماسی چندجانبه بود و زمینه ایفای نقش سازمان ملل را نیز در مورد مسایل اختلافی فراهم کرد. در همین چارچوب انتظار این است که در مراحل مختلف اجرای برجام، دبیرخانه همواره نقش حمایتی و تسهیل کننده داشته باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه فضای پسابرجام باید فضای همکاری باشد، گفت: اگر یک طرف به همه تعهداتش دقیق عمل کند در حالیکه طرف دیگر در اجرای تعهداتش تعلل می کند، این بزرگترین خدشه به توافق برجام و اصل گفتگو است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوعات مهم منطقه خاورمیانه بویژه سوریه و یمن اشاره کرد و اظهارداشت: در یمن استمرار حملات نظامی و ارتکاب جنایات جنگی بسیار نگران کننده است، به طور مداوم همه کنوانسیون های بین المللی در این کشور نقض می شوند. این جنگ علیه مردم یمن بدون مبنا و برخلاف همه مقررات شروع و با بمباران زنان و کودکان ادامه یافته و عمده سازمان های بین المللی نیز بیطرف تایید می کنند که کشوری در آنجا مرتکب جنایات جنگی شده است.

رئیس‌جمهور در موضوع سوریه با تاکید بر آمادگی ایران برای تداوم نقش سازنده اش در این کشور گفت: در روند مبارزه با تروریسم اصل مهم حفظ حاکمیت و یکپارچکی کشورها است و در شرایط کنونی مسایل انسانی نیز در صدر اولویت ها است.

روحانی  با بیان اینکه سازمان ملل باید به وظیفه و رسالت خود در قبال مردم یمن عمل کند ، اظهارداشت:  از سازمان ملل انتظار می رود که به رغم برخی فشارها، از اصول اولیه حقوق بشر در یمن کوتاه نیاید و به وظیفه اش عمل کند. سازمان ملل و دبیر کل باید مسوولیت مهم خود را در این مقطع تاریخی ایفا کنند.

رئیس‌جمهور در این دیدار با اشاره به تمجید دبیر کل از ریاست 4 ساله ایران بر جنبش عدم تعهد ، با بیان اینکه ما طی دوره ریاست خود تلاش کردیم که جنبش در مسیر رسیدن به اهدافش فعال تر باشد، ابراز امیدواری کرد که این جنبش به عنوان جمعی تاثیرگذار در عرصه بین الملل بتواند براساس اهداف و اساسنامه عمل کرده و موفق باشد .

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز در ابتدای این دیدار با اشاره به دوره ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد گفت که کار فوق العاده و درخشان شما را در دوره ریاست جنبش غیرمتعهدها تحسین می کنم.

دبیر کل سازمان ملل متحد در ادامه به موضوع برجام اشاره و تصریح کرد: تمام طرفین باید از تمام قوا برای پایبندی اعضا برتعهداتشان استفاده کنند.

وی در ادامه به موضوعات سوریه و یمن پرداخت و با تاکید بر ضرورت یافتن یک راه حل با دوام برای بحران های سوریه و یمن، خواستار حمایت های بیشتر و نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در جهت حل این بحران ها شد.