آمریکا با سُنی ها مشکل دارد و به ایران عشق می‌ورزد!

 پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" (MEM) با انتشار گزارشی تحت عنوان "چرا آمریکا به ایران عشق می‌ورزد" به قلم "جمال خاچقجی" نویسنده و تحلیلگر مطرح سعودی، مدعی شده است که آمریکا با کشورهای سنی مشکل دارد و به ایران عشق می‌ورزد!

 

این تحلیل گر سعودی معتقد است که اتحاد مستحکم ایران با سوریه، عراق، یمن و حزب الله لبنان از یک سو و عدم هماهنگی کشورهای عربی از سوی دیگر، باعث شده است که آمریکا مجبور به هم سو شدن با ایران شود.

 

در این گزارش آمده است: «وزارت خارجه آمریکا گزارش هفته گذشته یکی از موسسات معتبر بین المللی در رابطه با یک توافق مخفی که به ایران کمک می کند برنامه هسته ای خود را آسان تر به پیش ببرد، رد کرد. اما چه کسی حرف آن ها را باور می کند؟

 

ایران توافق هسته ای را نقض کرده و برای آزمایش موشک های دوربرد بالستیک پس از توافق هسته ای و همچنین نقض حقوق بشر نیز به هیچ عنوان جریمه نشده است.

 

ایرانی ها ده ها هزار نفر از نیروهای سپاه پاسداران را که یک سازمان تروریستی است[!] به خارج از مرزهای خود فرستاده اند و با وجود تمام این موارد، نمایندگان کشورهای اروپایی به ایران سفر می کنند و واشنگتن 400 میلیون دلار پول نقد را در عوض آزادی چهار گروگان آمریکایی به ایران می دهد.

 

جمال خاشقجی در کنار محمد بن سلمان

 

اما چرا دولت آمریکا اینگونه از ایران جانبداری می کند؟ چرا آمریکا به این اندازه مشتاق است که ایران به آغوش جامعه بین المللی بازگردد؟ با وجود اینکه ایران هنوز تغییری در سیاست های خود نداده و قصدی هم برای انجام این کار ندارد.

 

به نظر می رسد چهار دلیل برای این موضوع وجود دارد که تمامی آن ها به عربستان سعودی و کشورهای سنی نیز مربوط است. در حالی که سیاست های آمریکا به ایران اجازه داده تا دستورکار پرخاشگرانه خود را حفظ کرده و اجرا نماید، ریاض و کشورهای سنی پس از حملات 11 سپتامبر به خاطر کوچک ترین مسئله ای مورد انتقاد قرار می گیرند و اکثریت سنی تحت حمله ای واقعی قرار گرفته اند.

 

یکی از دلایل این مسئله آن است که ایران برای اقدامات خود در منطقه برنامه داشته است. دومین دلیل نیز آن است که ایران کارت های مهمی داشته که می تواند بر سر میز بیاورد. و سوم آنکه ایران و متحدانی که تحت نفوذ آن هستند با صدای واحد سخن گفته و یکپارچه عمل می کنند. و در نهایت، چهارمین مورد نیز آن است که آمریکا در حال حاضر با کشورهای سنی مشکل دارد.

 

پروژه ایران برای منطقه روشن است و جهان غرب نیز به نفع ایران موضع گیری می‌کند؛ غرب ایران را مورد انتقاد قرار می دهد اما طرح ایران را به رسمیت شناخته است؛ طرحی که انتظار می رود در نهایت در منطقه به اجرا در آید. مواضع ایران باعث شده که بشار اسد که در تقابل با کشورهای عربی و آمریکا قرار دارد، در قدرت باقی بماند. آمریکایی ها به نقش آفرینی ایران در عراق نیز تن داده اند.

 

ایران از مذاکرات به عنوان یک کارت برنده استفاده می کند. در زمان مذاکرات هسته ای وقتی آمریکا در سال 2013 قصد حمله به سوریه را داشت، با وجود پیشرفت های به‌دست‌آمده در مذاکرات هسته‌ای، ایران اعلام کرد در صورت حمله اوباما به متحد ایران، مذاکرات ادامه نخواهد یافت و آمریکا این امتیاز را به آن‌ها داد. احتمالا اگر ما در یک بازه زمانی 9 ساله به ایران بنگریم، درخواهیم یافت که این کشور به طور کامل توسعه یافته و با خروج از خفقان تحریم های غرب به شریکی استراتژیک و اقتصادی برای آمریکا و اتحادیه اروپا تبدیل خواهد شد.

 

اما کارت برنده ایرانیان که ما باید از آن تقلید نماییم چیست؟ ما به یک صدای واحد و یکپارچه نیازمندیم. زمانی که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود در رابطه با سوریه و عراق با او گفتگو می کند، همان پاسخی که از ظریف شنیده را در سفر به بغداد خواهد شنید و سیا نیز گزارش هایی از بیروت، دمشق و صنعا به او خواهد داد که با این موضع‌گیری‌ها در یک خط است.

 

اما اگر کری به ریاض، ابوظبی، دوحه، آنکارا و امان [پایتخت اردن] سفر کند -که کمپ مقابل ایران در نظر گرفته می شود- و نظر آن‌ها در رابطه با سوریه و عراق را بخواهد، قطعا نقطه نظرات واحدی را نخواهد شنید و متاسفانه خواهیم دید که برخی نسبت به دیگری بدبین هستند. همین عدم توافق است که آمریکا را به سوی ایران متمایل کرده است.»