روحانی از نگاه آشنا چگونه رئیس جمهوری است؟

مشاور رئیس جمهور در امور فرهنگی طی یادداشتی از پشت پرده های سفر روحانی به نیویورک گزارش داده‌است.

 متن یادداشت حسام الدین آشنا را که در آن به جدال روحانی با نخست وزیر انگلیس بر سر سپاه‌پاسداران و حزب الله پرداخته است را در زیر می خوانید:

دکتر روحانی را می‌توان به مثابه باغبان بوستان روابط خارجی ایران تحلیل کرد. او با دقت زمینه‌های ایران هراسی را شناسایی کرد و تا حد توان کوشید علف‌های هرز در زمین آینده ایران را هرس کند. از زمان انتخابات 92 با بیان سه اولویت خود یعنی تعامل سازنده با جهان،نجات اقتصاد و احیای اخلاق خود را متعهد کرد تا زنجیر تحریم را از بازوان پرتوان اقتصاد و سیاست ایران پاره کند؛ سی ماه سخت را به ریشه‌کنی خارهای روییده در راه اعتلای ایران پرداخت و بذر دوستی و تفاهم و همکاری با ایران مقتدر و مدبر را در ذهن ده‌ها سیاستمدار کهنه کار جهان غرس کرد.

دیدارهای سران برای رئیس جمهور ایران فرصتی طلایی فراهم کرد تا با استفاده از سه دهه تجربه مذاکرات دیپلماتیک به آنان اطمینان دهد که ایران شریکی قابل اعتماد و همکاری توانمند است. ایجاد اعتماد شخصی، پذیرفتن تعهد در حد مقدورات و پایبندی تام به وعده‌های داده شده از او و ایران چهره‌ای اخلاقی و دوست داشتنی ترسیم کرده است.

روحانی پس از به سرانجام رساندن اصل توافق هسته‌ای حالا بدنبال حراست از آن و بهره‌گیری از ثمرات برجام است. باغبان ما با صبوری و دقت کم نظیری جزئیات اجرای برجام در تک تک کشورهای هدف را دنبال می‌کند و به گونه‌ای خستگی ناپذیر در هر ملاقات رسمی از طرف مقابل گشایش بانکی، بیمه‌ای و تجاری را طلب می‌کند.واقعیت این است که قطع درخت رابطه فقط نیازمند یک تبر است اما نشاندن نهال رابطه و به میوه رساندن آن نیازمند زمان و مراقبت است.

من تقریبا همه ملاقات‌های او را از نزدیک دنبال کرده ام؛ شاهد تبختر اولیه اولاند تا تحیر بعدی او و تا تکریم فعلی او نسبت به روحانی بوده‌ام. مجادله سرسختانه روحانی با کامرون در سال گذشته و دفاع جانانه او از حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در دیدار با ترزا می به چشم دیدم.دو بار استناد او به نظر مقام معظم رهبری در مورد مشروط کردن تعامل جدید با آمریکا به ارزیابی از میزان پایبندی آن کشور به برجام را در دو ملاقات و مصاحبه سنگین شنیدم و از یاد نمی‌برم که برخی رهبران کشورها و اعضای هیئت‌ها از تسلط او بر مباحث فیما بین و مسائل جهانی و منطقه‌ای ابراز شگفتی کردند.

روحانی رئیس جمهوری در تراز ایران امروز است که وظیفه سنگین مراقبت از وجهه خارجی ایران را برعهده گرفته است . بیایید همه به او کمک کنیم تا بتواند از مصالح عالیه نظام حراست کند.