واکنش سخنگوی سپاه به تحلیل بی بی سی درباره اختلاف ارتش و سپاه

 31  شهریور سال 59 سالروز آغاز جنگ تحمیلی ارتش بعث عراق به نظام تازه شکل گرفته جمهوری اسلامی ایران در آن زمان بود؛ اکنون نزدیک یه سی و شش سال از آغاز حمله ناجوانمردانه عراق به کشورمان می گذرد؛ برهه ای تاریخی که شاید زرین ترین برگ تاریخ چند هزار ساله ایران را رقم زد.

امروز و پس از گذشت نزدیک به سه دهه از هشت سال دفاع مقدس، مسائل معتنابه و متعددی پیرامون مقوله دفاع مقدس مطرح می شود؛ از خطر تحریف دفاع مقدس تا تفاوت جوانان امروزی و دیروزی در اشتیاق به جنگیدن با دشمنان؛ در همین زمینه با سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه به گفت‌وگو نشستیم که متن این مصاحبه را در ادامه می خوانید:

 در حال حاضر که نزدیک به 28 سال از پایان جنگ تحمیلی ارتش بعث عراق علیه ملت ایران می گذرد؛ به عنوان سوال اول بفرمایید که تا چه حدی خطر به فراموشی سپرده شدن هشت سال دفاع مقدس را جدی می دانید؟

سردار شریف: ضمن گرامیداشت یاد بنیانگذار انقلاب اسلامی و همه شهدای دفاع مقدس و با ادای احترام به محضر مقام معظم رهبری و همه ایثارگران و خانواده های بزرگوار آنان، در خصوص موضوع خطر به فراموشی سپرده شدن دفاع مقدس، در ابتدا باید بگویم وقتی که حادثه ای شامل مرور زمان می شود، به خودی خود خطر کمرنگ شدن و به فراموشی سپرده شدن آن نیز وجود دارد و این یک واقعیت غیرقابل انکار است.

به جهات مختلفی از جمله حجم عظیم دشمنان در تقابل با جبهه حق و شهدای زیادی که در این رویارویی ملت ایران تقدیم کرد، به دلیل طولانی بودن زمان دفاع مقدس که نزدیک به هشت سال طول کشید، به دلیل کمک های توده های مختلف مردم به رزمندگان، به سبب حضور ایثارگران و جانبازان و همچنین خانواده های معزز شهدا در جامعه، به جهت حضور آزادگانی که در زندانهای حزب بعث سختی ها و مرارت های زیادی کشیدند و در نهایت با توجه به فرهنگ دینی و ملی ما، خطر به فراموشی سپرده شدن دفاع مقدس را نسبت به حوادث مشابه در سایر کشورها بسیار کمتر می دانیم.

ملت ما در آن زمان با دست های خالی مورد یک تهاجم و ظلم شدید قرار گرفت؛ بخش عمده ای از کشورهای استکباری علیه ملت ما بسیج شدند و در نهایت بعد از هشت سال زورآزمایی با دشمنان، همه دنیا پذیرفت که جبهه حق و ملت قهرمان ایران، بر دشمن بعثی و صدام جنیاتکار پیروز شده است؛ پیروزی بزرگ ما در نبرد با ارتش رژیم بعث، درس عبرت بزرگی برای حامیان صدام و کسانی بود که ممکن است مجددا در آن دام قرار بگیرند.

از سوی دیگر آمریکایی ها در مقاطع مختلف دشمنان مختلفی را علیه ما تحریک کردند، یک زمان گروهک های ضدانقلاب که بعضا عقبه های برون مرزی داشتند، سپس به حزب بعث رسیدند، بعد از آن از منافقین حمایت کردند، اکنون به جنگهای نیابتی و پشتیبانی از خاندان ملعون آل سعود رسیده اند؛ استمرار این تقابل و مبارزه، اجازه نمی دهد موضوع رویارویی ما با دشمن که نقطه عطف آن در دفاع مقدس بوده به فراموشی سپرده شود.

پس به صورت روال طبیعی امکان به فراموشی سپرده شدن واقعه عظیم دفاع مقدس بسیار کم است.

مقام معظم رهبری در فروردین ماه سال 93، با حضور در مناطق عملیاتی راهیان نور، در خصوص مقوله تحریف در دفاع مقدس صحبت کردند؛ در مورد این موضوع برای ما صحبت کنید و بگویید که زمینه های شکل گیری تحریف در موضوع دفاع مقدس به چه شکل است؟

سردار شریف: به دلیل حضور یگان های مختلف، حضور مردمی پرشمار و همچنین مقاطع زمانی مختلف،طبیعی است که هر کسی از زاویه میزان حضور خود در دفاع مقدس، به این رویداد مهم نگاه می کند و نسبت به وقایع مختلف جنگ، تحلیل خاص خودش را دارد؛ شاید ایرادی بر اصل کار کسانی که وقایع را در قالب بیان خاطرات بازگو می کنند، وجود نداشته باشد اما تعمیم دادن آن بر کلیت موضوع دفاع مقدس یک خطای استراتژیک است.

هر یگان و قرارگاه و فرماندهی و مجموعه ای، بخشی از جغرافیای درگیری را در نظرش دارد و آن را تحلیل و تفسیر می کند؛ صرف از نظر از مقطع آغازین جنگ، به مرور زمان و وقتیکه مسئولین کشور و مردم به مبارزه با دشمن ورود کردند، تلاش شد که جنگ در سطوح مختلف راهبردی، تاکتیکی، سیاسی و نظامی، صاحب قرارگاههایی با افکار و برداشتها و اشراف های اطلاعاتی منسجمی شود.

ممکن است در برخی از اوقات، حساسیت های سازمانی و نهادی به موضوع تحریف کمک کرده باشد؛ اما یقینا بخش عمده ای از آن به دلیل عدم وجود اشراف همه جانبه به کلیات دفاع مقدس بوده است؛ من خطر تحریف دفاع مقدس را بسیار بسیار کم می بینیم چراکه بخش عمده و قابل توجهی از مباحث مربوط به دفاع مقدس در سطح یگانها و قرارگاهها ثبت و ضبط شده و اسناد آن موجود است.

با وجود مراکزی مثل مرکز تحقیقات جنگ سپاه، مرکز تحقیقات ستاد کل نیروهای مسلح، بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس و امثالهم، اسناد و مستندات کافی برای جلوگیری از تحریف دفاع مقدس گردآوری شده اند؛ مجموعه این اسناد به علاوه رزمندگان و فرماندهان شجاع و باصداقت در سطوح مختلف  و همینطور مسئولان سیاسی منصف که در کشور ما حضور دارند، هرگز اجازه تحریف دفاع مقدس به صورت کلان را نخواهد داد.

دفاع مقدس یک رویارویی یکپارچه و خالصانه و صادقانه تحت فرماندهی یک فقیه عادل و جامع الشرایط و یک رهبر استثنایی و حکیمی بزرگوار مثل امام خمینی (ره) بود؛ از این رو بسیار بسیار حیف است که تحریف شود.

اما ما باید توجه داشته باشیم که موضوع دفاع مقدس ما، اتفاقی مشابه به حادثه کربلاست؛ همانند نیم روز حادثه عاشورا که برای قرن های متمادی مسلمانان و شیعیان را سراپا نگه داشته، قطعا حماسه هشت سال دفاع مقدس، بدون کوچکترین گرافه گویی، اغراق و تحریف، می تواند یک الگوی الهام بخش برای ملت های آزاد و مستقل باشد.

اکثر قریب به اتفاق کسانی که در دفاع مقدس حضور داشتند بر مبنای ایثار و از خودگذشتگی و خدمت به جنگ آمدند و کمتر شاهد "خیانتهای با علم و دانسته ای" در آن زمان بودیم مگر موارد معدود و استثنایی که همان اوایل دفاع مقدس بوده و در اسناد و مکتوبات هم وجود دارد.

در خاطرات فرماندهان ارشد قرارگاههای سپاه و ارتش شاهد هستیم که ما به مرور زمان، نقاط ضعف دشمن را در میدان عملیات پیدا کردیم و با تکیه بر نقاط قوت خودمان توانستیم صحنه را برگردانیم، سرزمین هایمان را آزاد کنیم، بخشی از تجهیزات دشمن را به غنیمت بگیریم، یگانهای خودمان را سازماندهی کنیم، دشمن را وادار به عقب نشینی کنیم و در انتها به دلیل آنکه در بخش هایی از برخی مناطق، همچنان احتمال حضور مجدد دشمن بود بخشی از محل تجمع دشمن در آن سوی مرز را نیز به تصرف در آوریم؛ در نتیجه کار به جایی رسید که همه دنیا اذعان کردند حزب بعث صدام و پشتیبانانش قادر به شکست ایران نیستند.

صرف نظر از برداشتهای مختلف پپرامون قطعنامه 598، این قطعنامه ناشی از اقتدار ما و ضعف حزب بعث بود؛ دنیا اگر یک احتمال بسیار کوچک می داد که صدام می تواند در برابر ایران مقاومت کند و اهداف همپیمانانش را عملیاتی کند، هرگز حاضر به تصویب همین قطعنامه هم نبود.

اخیرا یکی از تحلیلگران شبکه بی بی سی گفته که "سپاه به دنبال کمرنگ کردن نقش ارتش در زمان جنگ است"؛ نظر شما در خصوص این صحبت چیست؟

سردار شریف: بی بی سی یک خباثت و شیطنت را در خصوص کلیت انقلاب اسلامی طراحی کرده و به همین منظور سناریوهای عملیات روانی پیچیده ای را در دستور کار خودش دارد؛ یکی از این سناریوها، ایجاد اختلاف، دودستگی و دوقطبی سازی جامعه ما پیرامون مسائل مختلف است.

در موضوع اخیر انتشار سی دی سخنرانی منقطع شده از یکی از کارشناسان حوزه مسائل دفاعی امنیتی، شاهد بودیم که این ماجرا دستمایه بی بی سی برای ایجاد شکاف و تقابل میان ارتش و سپاه شد؛ برخی از اظهارنظرهای شتابزده هم در همین زمینه به بی بی سی کمک کرد تا آنها، سناریوی اختلاف میان سپاه و ارتش را کلید بزنند.

در این ماجرا رفتار هوشمندانه فرماندهان عزیز و بزرگوار ارتش جمهوری اسلامی علی الخصوص فرمانده کل ارتش را شاهد بودیم؛

از سوی دیگر در خصوص نوع هدایت مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیرامون این اظهارنظر باید بگویم که از آنجا که ما مطلع بودیم دشمن با هدف خاصی این سناریوی عملیات روانی را کلید زده، خوشبختانه در رابطه با آن موضع گرفتیم و موضوع به سرعت جمع شد.

به عنوان سخنگوی سپاه می گویم که هر گونه تضعیف ارتش جمهوری اسلامی را بر مبنای برداشتی که از دیدگاه مقام معظم رهبری داریم، قطعا یک کار خلاف شرع می دانیم؛ همواره در سخنان فرمانده کل سپاه و نماینده ولی فقیه در سپاه بر این نکته تاکید شده که ما باید نهایت تلاش خود را به کار بگیریم که در دام عملیات روانی دشمن واقع نشویم.

ارتش و سپاه متعلق به ملت عزیز ایران هستند؛ خون شهدای سپاهی و ارتشی این مملکت با همدیگر به زمین می ریزد؛ زجر و سختی و تحمل مشکلات سپاه در برقراری امنیت مرزهای کشور توامان با زجر و سختی و تحمل مشکلات برادران ارتشی است.

در همین رابطه با اشرافی که مقام معظم رهبری و ستاد کل نیروهای مسلح دارند و خطوط فاصلی که برای ماموریت های سپاه و ارتش طراحی شده، امکان یک تعامل همگرا و هم هدف برای سپاه و ارتش به وجود آمده و کوچکترین زاویه ای برای ایجاد شکاف و اختلاف در مجموعه اداره کنندگان سپاه و ارتش وجود ندارد.

قطعا دشمنان ما باید بدانند که از این سناریوی عملیات روانی طرفی نخواهند بست و دست آنها از پیش خوانده شده است.

برخی اعتقاد دارند که در صورت بروز جنگ احتمالی، جوانان ما همانند 30 سال پیش برای جنگیدن با دشمن، اشتیاق ندارند؛ به نظر شما این حرف ها با چه نیتی بیان می شود؟ شما تفاوت جوانان امروزی و دیروزی در موضوع اشتیاق به جنگیدن را در چه می دانید؟

سردار شریف: تا قبل از شروع رفتارهای خشن و جاهلانه تکفیری ها پیرامون کشور ما در عراق و سوریه، شاید خیلی ها می خواستند تلاش کنند این موضوع را به ملت ما بقبولانند که دیگر آن روحیه حماسی و شجاعت دوران دفاع مقدس در ایران اسلامی و به ویژه در میان جوانان وجود ندارد؛ خوشبختانه این آزمونی که در پنج شش سال اخیر برای ما به وجود آمد و شوق و اشتیاقی که جوانان ما برای مقابله با دشمنان امت اسلام از خود نشان دادند، این فرضیه را در یک صحنه عملیاتی و تجربی محک زد و نشان داد که بر خلاف آن چیزی که دشمنان تبلیغ می کنند، این فرضیه، باطل است.

در پنج شش سال گذشته، ما با موج فزاینده ای از متقاضیان جوان برای حضور در صحنه های مبارزه در سوریه مواجه بوده و هستیم ولی از آنجا که حضور ما برای مبارزه با تکفیری ها، حضوری مستشاری، کم تعداد و تعریف شده است، ما شرمنده بخش عمده ای از متقاضیانمان هستیم.

از طرف دیگر به لحاظ تجهیزات دفاعی، آموزش نظامی و همچنین تعداد و بُعد نیروی انسانی، از دوران دفاع مقدس بسیار بهتر شده ایم.

همچنین جوانان ما اکنون در عرصه جنگ نرم، مسئولیت مقابله اصلی با تهاجمات فرهنگی دشمنان را بر عهده گرفتند.

به صورت طبیعی، برآورد دقیق و حساب شده ما این است که در یک رویارویی نظامی احتمالی، انبوهی از جوانان ما عاشقانه از میهن و مردم‌مان دفاع خواهند کرد.

 به عنوان پرسش پایانی بفرمایید که تجربیات هشت سال دفاع مقدس تا چه حد در کمک های مستشاری ایران به محور مقاومت کمک کرد؟

سردار شریف: علاوه بر حامیان انقلاب اسلامی، امروز حتی دشمنان انقلاب اسلامی هم دفاع مقدس را خوب مطالعه کردند و مولفه هایی که موجب برتری ما بر دشمن بعثی‌مان شد را احصا کرده و شیوه ها و تاکتیک هایمان را بررسی کرده اند.

این یک واقعیت است که ما تنها کشوری هستیم که فرماندهانش در یک جنگ طولانی هشت ساله با ژنرال های آموزش دیده حزب بعث و مشاوران آنها جنگیدند و در نهایت پیروز شدند؛ مشق فرماندهان ما در یک میدان رزم واقعی بوده است؛ ما تنها کشوری در کره زمین هستیم که فرماندهانش در سطوح مختلف در یک صحنه رزم واقعی آموزش دیده اند و کار نظامی را یاد گرفتنه اند؛ این تجربه آنها با انگیزه و ایمان و اعتقادی که دارند ممزوج شده و از آنها یک مشاور نظامی منحصر بفرد ساخته است.

حضور مستشاران ما در سوریه و عراق به اذعان تمام کارشناسان منطقه و دنیا، تاثیر تعیین کننده ای در مقابله موثر مردم مقاوم این کشورها در رویارویی با دشمنانشان داشته است؛ سردار سرلشکر سلیمانی یکی از فرماندهان شاخص دفاع مقدس ماست که در مناطق عملیاتی سوریه و عراق حضور دارد و عملیات های مستشاری را هدایت و راهنمایی می کند؛ به اذعان همه دنیا، بخش عمده ای از پیشرفت ها و پیروزی های جبهه مقاومت، مرهون مشاوره های ایشان و شاگردان وی می باشد.

علی رغم حضور کمرنگ ما در سوریه و عراق، نباید از یاد ببریم که در همین صحنه ها ما سراداران بزرگ و باتجربه ای مثل سردار همدانی و سردار الله دادی از دست دادیم و این عزیزان به مقام شامخ شهادت رسیدند؛ آنها در خط مقدم جبهه و در قرارگاههای هدایت عملیات ها، به سبک هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند؛ طبیعی است وقتیکه ژنرال ها و نظامیان سوری این صحنه ها را می بینند، سعی می کنند که به سرعت کارها و به اصطلاح فوت های کوزه گری را یاد بگیرند؛ البته ما منکر رشادتهای رزمندگان مناطق مختلف جهان از جمله رزمندگان عراق، لبنان و افغانستان در صحنه های درگیری سوریه نیستیم اما واقعیت این است که رزمندگان ما به دلیل تبحر و تجربه ای که در دفاع مقدس داشتند، کارایی افزون تری در درگیری با تکفیری ها داشته اند.