بعد از یک سال از برجام مردم ایران دچار یأس شده اند

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در مقاله‌ای به گذشت یکسال از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) اشاره کرد و نوشت، بعد از یکسال از برجام، خوشبینی ایران خراب شده است.

این مقاله سپس اینگونه شروع شد، یک سال پیش ایران ظاهراً در آستانه روابط جدیدی با آمریکا و جهان بود. «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران در سخنرانی پاییز گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که برجام تازه امضا شده است و لغو تحریم‌ها و تعیین محدودیت‌هایی برای برنامه‌ هسته‌ای ایران، بنیادی برای تغییر است.

وی در آن زمان گفت: «ما تنها دنبال یک توافق هسته‌ای نیستیم. ما می‌خواهیم یک راه جدید و سازنده برای بازخلق نظم جهانی را پیشنهاد دهیم».

واشنگتن‌پست سپس نوشت که حال یک سال از آن زمان به جلو بازمی‌گردیم و خوشبینی روحانی با ناامیدی جایگزین شده است.

این گزارش ادامه داد، روحانی در سخنرانی هفته جاری خود در سازمان ملل، با لحن تلخی سازمان ملل را به عدم پایبندی به تعهداتش طبق برجام متهم کرد.

روحانی گفت در بازه هشت ماهه از زمان اجرای برجام، واشنگتن مجوزهای معاملات تجاری را به تعویق درآورده است و دسترسی ایران به بانک‌ها را بلوکه کرده است.

رئیس‌جمهوری ایران روز پنجشنبه تصریح کرد: «عدم همکاری از سوی آمریکا در چند ماه گذشته نمایانگر یک رویکرد ناقص است که باید هرچه سریعتر اصلاح شود».

این روزنامه آمریکایی با اشاره به این موارد نوشت، برخی از تغییرات به وجود آمده در لحن رئیس‌جمهوری ایران می‌تواند به واسطه انتخابات آتی ریاست‌جمهوری در ایران باشد. موضع طعنه‌آمیز وی نمایانگر ناامیدی بسیاری از مردم ایران است که معتقدند مزایای اقتصادی ناشی از لغو تحریم‌های هسته‌ای تاکنون ناچیز بوده است.

«گری سیک» یکی از اعضای سابق شورای امنیت ملی آمریکا درباره روحانی گفت: «وی به دلایل مختلفی در ایران تحت فشار و حمله است. قانون اول این است که او منافع ایران را زیر پا گذاشت و اینکه او بیش از اندازه واگذار کرده است و اینکه بیش از اندازه با آمریکایی‌ها گرم و راحت است. اینکه در اینجا زمان زیادی را صرف می‌کند، فایده‌ای برای وی در خانه ندارد. او باید از جناح خود حفاظت کند».

این گزارش همچنین ادامه داد، ایران و روحانی در آمریکا همچنان منفور هستند به طوریکه وقتی روحانی در نیویورک بود، «ادوارد رویس» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را تحت عنوان «ممانعت از پرداخت باج به ایران در آینده» ارائه کرد.

این لایحه در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر پرداخت 1.3 میلیارد دلار پول نقد آمریکا به ایران بعنوان بخشی از بدهی‌های واشنگتن به تهران از زمان انقلاب 1979 ایران بود.

این گزارش در پایان به بخش‌هایی از سخنان روحانی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا اشاره کرد که گفته بود: «در 38 سال گذشته، تقریباً چهار دهه، ما شاهد تعداد زیادی رؤسای جمهور مختلف بودیم که برخی از آنها کمی از بقیه بهتر بودند اما مردم ایران از رفتارها و اقدامات دولت‌های آمریکا خرسند نبوده‌اند».