حتی رئیس پنتاگون هم نفهمید اوباما در نامه برای رهبر ایران چه نوشته!

وب سایت آمریکایی نیویورک پست در گزارشی با عنوان "پنتاگون از غرامت هایی که اوباما به ایران داده است، عصبانی است" نوشت: شاید تصور شود که اوباما از مقامات ارشد نظامی کشورش در مورد تصمیم دولت آمریکا برای ارسال 400 میلیون دلار به ایران در ماه ژانویه سوالاتی را کرده است. این در حالی است که ایران به تروریست های منطقه کمک های فراوانی را کرده است و از طرفی نیروهای آمریکا مستقیم و یا غیر مستقیم مورد تهدید ایران واقع می شوند.

 

نیویورک پست نوشت: اما باید گفت این مشورت انجام نشده است و اوباما و وزیر امور خارجه اش در مورد پرداخت پول به ایران با وزیر دفاع آمریکا و یا رئیس ستاد نیروهای مشترک آمریکا مشورتی را انجام نداده اند. این صحبت های قسمتی از شنیده ها از جلسه استماع روز پنجشنبه گذشته کمیته سرویس های نظامی مجلس سنا می باشد. اکثریت مقامات نظامی عالی رتبه آمریکایی در این رابطه اعلام کردند که آنها در جریان پرداخت پول به ایران نبودند، و این تصمیم کاملا سیاسی بوده است.

 

این وب سایت آمریکایی در ادامه افزود: پرداخت پول به ایران درست در زمان امضای توافق هسته ای و آزادی زندانیان آمریکایی، مساله ای است که اکنون پنتاگون با صراحت بیان می کند که در این تصمیم گیری دخالتی نداشته است. همچنین ویکلی استاندارد در گزارشی در هفته اخیر اعلام کرد که کمیته روابط امور خارجه مجلس سنا نیز در مورد پرداخت این پول به ایران اطلاعی نداشته اند.

 

نیویورک پست افزود: برملا شدن پرداخت این مبلغ پول، اکنون یکی از آخرین مواردی است که نشان می دهد که رهبران نظامی و ارتش آمریکا از سیاست های جان کری در مورد خاورمیانه فاصله گرفته اند و آن ها در جریان سیاست های دولتی قرار نمی گیرند. اکنون اختلافات زیادی نیز در مورد سیاست های جان کری در قبال سوریه وجود دارد.

این اختلافات نشان میدهد که شکاف عمیقی بین ارتش آمریکا و کاخ سفید افتاده است که این امر در سال های اخیر نیز شدت یافته است.

این وب سایت آمریکایی در پایان نوشت: رابرت گیتس نیز که وزیر دفاع آمریکا در دوره اول ریاست جمهوری اوباما بود، اخیرا از ناهماهنگی ها بین دولت و پنتاگون حرف هایی را زده است. لئون پنه تا نیز که در سال 2011 تا 2013 رئیس پنتاگون بود، به روزنامه نیویورک تایمز گفته است که او هرگز نامه هایی را که اوباما به رهبر ایران ارسال کرده بود را مشاهده نکرده است. چاک هیگل نیز بر این باور است که سیاست های کاخ سفید موجب نابودی وی شده است و باید پرسد که چرا میان ارتش آمریکا و کاخ سفید در مورد این سیاست های مهم خارجه آمریکا، هماهنگی وجود ندارد.