اگر یک روز غفلت کنیم دشمن به ما حمله می کند

 به مناسبت هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور در دانشگاه صنعتی مالک اشتر در جمع مسئولان، اساتید و دانشجویان این دانشگاه طی سخنانی با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای این حماسه بزرگ به ویژه فرماندهان شهید عملیات ثامن الائمه (ع) و پیام آوران شکست حصر آبادان شهیدان فلاحی، فکوری، نامجو، جهان آراء، کلاهدوز و اساتید و دانشجویان شهید این دوران حماسی، از دفاع مقدس به عنوان گنجینه عظیم و پایان ناپذیری یاد کرد که می توان با بهره برداری از آن، حال و آینده عزت مندی را برای ایران اسلامی رقم زد.

دهقان با اشاره به چرایی تحمیل جنگ به ایران گفت: آمریکا و اذنابش با مزدوری صدام و همراهی سایر قدرت های جهانی و با هدف مهار و نابودی انقلاب و نظام اسلامی جنگ را آغاز کردند ولی نتوانستند اهداف خود را محقق کنند و انقلاب و نظام اسلامی نه تنها مهار و نابود نشد، بلکه با اقتدار و عزت تثبیت شد و فرهنگ و نهادهایی در دفاع مقدس شکل گرفت که انقلاب و نظام توانست با تکیه بر آن ها سرعت و شتاب بیشتری برای رسیدن به اهداف خود پیدا کند.

وزیر دفاع با بیان اینکه ملت ایران با حماسه‌های بزرگی که در دفاع مقدس آفرید درس ها و دستاوردهای ارزشمندی را برای این نسل و نسل های آینده به یادگار گذاشت، تصریح کرد: اولین درس و دستاورد دفاع مقدس این بود که ملت ایران می تواند در این دنیای پر آشوب زندگی عزتمندانه ای داشته باشد و مستقل از خارج از مرزها و متکی به توانمندی خود سرنوشت خود را تعیین کند.

وی افزود: درس و دستاورد دوم این حماسه درخشان، این است که لحظه ای از توانمندی ها و ظرفیت های داخلی غفلت نکند و به عقب بر نگردد، زیرا پایداری و مقاومت در اجرای تصمیم است که منجر به تحقق وعده های الهی می گردد و ملت ایران ترجمان عینی آیه شریفه "ان تنصرالله ینصرکم ویثبت اقدامکم" را در جنگ با همه وجود مشاهده و لمس کرد و به عبارتی دفاع مقدس معجزه ای بود که ملت فداکار و مومن ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) خلق کرد.

دهقان سومین درس و دستاورد دفاع مقدس را ظهور و بروز استعدادهای درخشان ملت ایران دانست و گفت: جوهره ذاتی ملت ایران که در طول زمان توسط نظام سلطه تحقیر و حبس شده بود، رها شد و نگاه دنیا به ایران تغییر کرد و بعد از دفاع مقدس دنیا ملت ایران را ملتی مستقل، آزاد، بیدار و همواره در صحنه برای دفاع از خود در برابر هر هجمه ای یافت؛ ملتی شکست ناپذیر و سربلند.

وی خاطرنشان کرد: 80 درصد فرماندهان و عناصر تأثیرگذار در دفاع مقدس دانشجو بودند و دفاع مقدس تبدیل به دانشگاهی شد که زمینه بروز و ظهور ظرفیت ها را فراهم کرد و برخی در همین شرایط ره صد ساله را  یک شبه طی کردند.

وزیر دفاع با بیان اینکه آنچه ما را در دفاع مقدس موفق کرد ابتکار، خلاقیت و نوآوری جوانان بود، گفت: با خود اتکایی و بهره گیری از سه عنصر زمان، زمین و تاکتیک موفق شدیم با دشمن تا بن دندان مسلح نه تنها مقابله بلکه حمله کنیم و آنها را از سرزمین های اشغالی بیرون سازیم.

وی افزود: این عزم و اراده و ابتکار و خلاقیت فرماندهان و رزمندگان جوان ما بود که ما را قادر ساخت از رودخانه وحشی اروند عبور کنیم، خطوط مقدم دشمن را بشکنیم و بیش از 70 روز مقاومت کنیم، در حورالعظیم عملیات بزرگ انجام دهیم و دشمن را به ستوه آوریم.

وزیر دفاع در ادامه گفت: درس و دستاورد چهارم این بود که ملت ایران تصمیم گرفت عزتمندانه جنگ را اداره کند، صدام با راهبرد جنگ پرشدت و کوتاه مدت جنگ را شروع و تصور می کرد ظرف یک هفته به اهداف خود می رسد، ولی بعد از یک هفته راهبرد خود را تغییر داد و راهبرد جنگ فرسایشی و دراز مدت را اتخاذ کرد اما  مقاومت و پایمردی ملت ایران موجب شد دشمن در این راهبرد نیز شکست خورده و ملت ایران پیروز این نبرد نابرابر گردد.

دهقان با انتقاد از تحلیل های غلطی که تلاش می کنند حماسه دفاع مقدس را زیر سوال ببرند، تصریح کرد: کشوری که یک دشمن همواره آماده، پشت مرزهایش ایستاده است اگر حتی یک روز غفلت کند و یا دشمنان احساس کنند که عزم و اراده ای برای تقویت بنیه دفاعی خود ندارد حتما حمله خواهد کرد؛ بر این اساس ما باید همواره بر تقویت بنیه دفاعی و آمادگی رزمی و عملیاتی خود بیفزاییم.

وزیر دفاع افزود: در بخش های دفاعی و نظامی باید به اندازه ای پیشرفت داشته باشیم که همواره ما را در موضع بازدارندگی قرار داده و از هرگونه تهدید و حمله پیشگیری کند.

دهقان تاکید کرد: البته نظام جمهوری اسلامی ایران قرار است یک نظام الگو باشد و این هنگامی شکل می گیرد که نه فقط در ابعاد دفاعی و نظامی بلکه در سایر عرصه ها یعنی در اقتصاد ملی، اقتدار علمی و فناوری و سایر حوزه ها پیشتاز و مقتدر باشیم.

وزیر دفاع گفت: بحمد الله با این نگاه ما امروز در وضعیتی هستیم که در سطح منطقه ای و جهانی از امنیت منحصر بفردی برخوردار و تاثیر گذار بر همه معادلات امنیتی منطقه و تاثیر نا پذیر از همه فعل و انفعالات جهانی است که به دنبال تهدید و نا امن کردن کشور ما هستند و اگر تلاش های ملت ایران در همه زمینه ها نبود ما از چنین جایگاهی برخوردار نبودیم.

وی، ترور دانشمندان هسته ای ایران را نیز با هدف سلب قدرت از کشورمان ارزیابی کرد و گفت: چون آنان(دانشمندان هسته ای) قادر به خلق قدرت و سرمایه برای کشور بودند.

وزیر دفاع نسل جوان و دانشجویان را سرمایه های اصلی کشور برشمرد و تاکید کرد: این کشور و فردای آن متعلق به شماست و شما باید با جهاد علمی و عملی، میراث داران راستین و واقعی این حماسه ها، ارزش ها و دستاوردهای بزرگ و سازندگان و تامین کنندگان رفاه، آسایش، امنیت و اقتدار این کشور باشید.

دهقان تصریح کرد: ما باید تمامی عناصر قدرت یعنی علم، فناوری، اقتصاد، سیاست، اجتماع، مردم و بخش دفاع همه را باید در بالاترین سطوح داشته باشیم و بی تردید مراکز دانشگاهی، علمی و تحقیقاتی کشور تحقق بخش این رسالت بزرگ هستند.

وزیر دفاع با تجلیل از نقش دانشگاه صنعتی مالک اشتر در رشد علمی و فناوری کشور گفت: نباید حدی برای خود قائل باشیم و در این زمینه همواره باید با شتاب به پیش رفته و پیشتاز باشیم.

دهقان در پایان گفت: انتظار داریم دانشگاه صنعتی مالک اشتر بعنوان یک برند مطرح در سطح منطقه ای و جهانی مطرح و پیوند دهنده ی صنعت دفاعی با دیگر مراکز علمی، دانشگاهی کشور باشد و این موضوع را بصورت واقعی نهادینه کند.