عصبانیت اسرائیلی ها/کری همان کسی است که هنگام فریادهای ظریف دهانش را می بندد!

 اظهارات هیلاری کلینتون درباره ایران در نخستین مناظره تلویزیونی با دونالد ترامپ موجب خشم و ناراحتی پایگاه صهیونیستی الگماینر (Algemeiner) شده است.

این وبگاه خبری در گزارشی زیر عنوان "پیام غیرقابل گفتگوی کلینتون درباره ایران" به شدت از سیاست های هیلاری کلینتون و دولت اوباما در قبال تهران انتقال کرد.

در شرایطی که مقامات غربی و آژانس بین المللی انرژی هسته ای از پایبندی کامل ایران به توافق هسته ای سخن می گویند، الگماینر ضمن "فاجعه بار" خواندن برنامه جامع اقدام مشترک، مدعی شده که ایران چندین بند از توافق را نقض کرده است.

خلاصه ای از این نوشتار در پی می آید:

درخلال نخستین مناظره رقابت های ریاست جمهوری آمریکا که دوشنبه شب برگزار شد، هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات، موضع حزب خود را به روشنی توضیح داد. این در زمانی بود که کلینتون از سیاست های دولت اوباما که وی نیز در شکل گیری و اجرای آن نقش داشته، دفاع کرد.

جای موضوع اسرائیل در مناظره هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ خالی بود و آنان در این باره گفتگو نکردند؛ اما آنچه کلینتون درباره جمهوری اسلامی ایران گفت مثل روز روشن بود.

نامزد دموکرات ها مدعی شد زمانی که وی وزیر خارجه بوده، ایران در آستانه دستیابی به سلاح های اتمی قرار داشت. کلینتون با افتخار گفت، برای مقابله با این تهدید  وی نقشی موثر در تحمیل تحریم هایی داشته که حکومت ایران را پای میز مذاکره آورده است.

کلینتون اظهار داشت، در نهایت آمریکا به توافقی دست یافت که برنامه هسته ای ایران را محدود ساخت.

آنچه وی با آب و تاب به توضیحش می پردازد همان سیاست تشکیل یافته از "دیپلماسی" و "ائتلاف سازی" است. این ها تکرار سخنانی است که کلینتون طی دیدار روز یکشنبه در نیویورک سی تی به بینامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته بود. طبق بیانیه دفتر وی، کلینتون به نتانیاهو گفته توافق هسته ای با ایران و برنامه جامع اقدام مشترک را اجرا خواهد کرد.

البته کلینتون به این مطلب اشاره نکرد که اقدام جامع مشترک فقط در محدوده مطالب نوشته شده در متن توافق نیست. مثل اینکه ضمیمه محرمانه توافق، نقاط ضعفی را درباره علمیات های نظامی ایران ایجاد کرده است و مثل اینکه میلیون ها دلار پول نقد و طلا در ازای آزادی گروگان های آمریکایی مخفیانه به تهران منتقل شده.

در این میان امور دیگری هم هستند که کلینتون به آن ها اشاره نمی کند. مثل اینکه ایران چندین بند از توافق را که به عنوان سند محسوب می شود، نقض کرده است.

جانشین کلینتون در وزارت خارجه آمریکا، جان کری بوده است؛ مذاکره کننده ای که موجب شکل گیری توافق فاجعه بار با ایران شد. کری همان شخصی است که هنگام فریادهای محمد جواد ظریف، همتای ایران خود در نشست ها، دهانش را می بندد و چیزی نمی گوید اما مشکلی با سرزنش کردن و انتقاد از دولت یهودی اسرائیل ندارد.

همانگونه که هاآرتص (Haaretz) روز یکشنبه گزارش داد، در دیدار آخر هفته چند کشور که مقامات فلسطینی نیز حضور داشته اند کری به توبیخ و سرزنش اسرائیل پرداخته است. از وی نقل شده که در این اجلاس گفته: چگونه افزایش تعداد شهرک نشینان اسرائیلی می تواند نشانه تلاش برای ایجاد دولتی فلسطینی باشد؟

میراث دولت اوباما چیزی جز تقویت افراط گرایانی در منطقه نیست که هدف خود را با افتخار نابود ساختن آمریکا و اسرائیل معرفی می کنند.

با توجه به عملکرد هیلاری کلینتون در اولین مناظره انتخاباتی، روشن شد درصورت راهیابی وی به کاخ سفید قرار است چه سیاست ها و مسیری از سوی آمریکا دنبال شود.