نه به آن ژست مبارزه با فساد و نه به این حمایت از نجومی ها!

اسحاق جهانگیری اخیرا در پاسخ خبرنگاران درباره حقوق‌های نجومی مدعی شد: قبل از مصوبات اخیر دولت برای عدم تکرار حقوق‌های نامتعارف، در خیلی از موارد حقوق‌های بالایی وجود داشته که البته گیرنده حقوق‌ هیچ تخلفی انجام نداده یعنی کسی که به ظاهر حقوقش بالا است و حتما هم باید کاهش پیدا کند وقتی که بررسی می‌کنیم می‌بینیم که آن کسی که حقوق گرفته طبق قوانین به او داده‌اند و او هم دریافت کرده است که در این رابطه طبق مقررات یک مجموعه‌ای باید برای آن فرد حقوق تعیین می‌کردند که تعیین و پرداخت کردند ولی از زمانی که این مصوبات ابلاغ شد هم گیرنده و هم پرداخت‌ کننده حتما اگر چنین اقدامی انجام دهند تخلف کرده‌اند و به تخلف‌شان حتما رسیدگی خواهد شد.

این ادعای جهانگیری مبنی بر اینکه دریافت‌کنندگان حقوق‌های نجومی تخلفی مرتکب نشده‌اند، خلاف نامه 3 ماه پیش وی به رئیس‌جمهور است. وی تیرماه 1395 که بحث حقوق‌های نجومی داغ بود و دولت مجبور به عذرخواهی شد، در گزارشی به رئیس‌جمهور تصریح کرد: «کمیته ویژه (تشکیل شده از سوی رئیس‌جمهور)  طی دو هفته فعالیت، با کمک کارشناسان مطلع و دستگاه‌های نظارتی ضمن بررسی علل و شناسایی «موارد تخلف»، تصمیم‌گیری درباره استرداد وجوه و برکناری مدیران متخلف تصمیماتی نیز در جهت اصلاح مقررات و ضوابط اجرایی اتخاذ نمود.

وی در این نامه می‌افزاید: بررسی اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد که پرداخت‌های غیرمتعارف انواع متفاوتی دارد و به دلایل گوناگونی انجام شده است. بخشی از این پرداخت‌ها با تخلف از ضوابط و مقررات موجود صورت گرفته است.»

اعتراف به تخلفات فاحش و تأیید بر برکناری متخلفان - هنگامی که فضای عمومی در اوج اعتراض قرار داشت - و سپس انکار اصل تخلف، حاکی از عدم صداقت با افکار عمومی است؛ به ویژه آن که برخی از همین نجومی‌بگیران در زمره دوستان خاص دولتمردانی چون جهانگیری و نوبخت و حسین فریدون و برخی از وزرا قرار دارند.

یادآور می‌شود اسحاق جهانگیری 17 آذر 1393 ضمن سخنانی در همایش ملی ارتقای سلامت  نظام اداری و مبارزه با فساد گفت: «اوایل ماه جاری به رهبر معظم انقلاب نامه‌ای نوشتم که این همایش برگزار می‌شود و بین سران سه قوه نیز همدلی و هماهنگی برای مبارزه با فساد وجود دارد. در این نامه خدمت حضرت آقا عرض کردم که خوب است ابتدای این همایش از سوی شما پیامی داشته باشیم یا پایان آن دیداری انجام دهیم که هر کدام را مصلحت بدانید.

وی همچنین گفت: ایشان در حاشیه نامه‌ای که خدمتشان فرستاده بودم چند جمله مرقوم فرمودند»

رهبرمعظم انقلاب در آن پاسخ عتاب‌آمیز تصریح کردند:

«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای کند؟ مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناسب و امیدبخشی که از لحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری بین مسئولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه به طور ملموس مشاهده کنند توقع من از آقایان محترم این است که چه با سمینار و چه بدون سمینار، تصمیمات قاطع و عملی و بدون هرگونه ملاحظه‌ای بگیرند و اجرا کنند. موفق باشید.»

بنابر گزارش رئیس‌ جدید دیوان محاسبات که از مرکز آمار دولت به دیوان رفته، حداقل 400 مدیر حقوق نجومی بالای 20 میلیون تومان دریافت می‌کردند. اما دولت تنها مدعی بر کناری 8-9 شد که برخی از آنها نیز پست‌های دیگری گرفتند اما کسی برای مجازات به خاطر خیانت در امانت به دستگاه قضایی معرفی نشد. بسیاری از این مدیران غیر از حقوق‌های رسمی چند ده- و بعضا چند صدمیلیونی - سالانه چندبار پاداش‌های گزاف و تسهیلات هنگفت نیز دریافت می‌کردند.