نشست کمیسیون امنیت با هیئت نظارت بر برجام درباره بدعهدی آمریکا

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اعضای این کمیسیون روز گذشته (دوشنبه 12 مهر) با اعضای هیئت نظارت بر برجام نشستی را برگزار کرد، گفت: این جلسه در راستای تهیه گزارش نحوه اجرای برجام در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است.

وی با اشاره به محور جلسه روز گذشته ادامه داد: در این جلسه درباره نحوه اجرایی شدن تعهدات  جمهوری اسلامی ایران در برجام، بدعهدی‌های طرف مقابل به ویژه آمریکا، تحریم‌ها و وضعیت آن و پیشنهادات و ارزیابی‌های کمیسیون در اجرای برجام بحث و گفت‌وگو شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تدوین گزارش نحوه اجرایی شدن برجام در هفته آینده خبر داد.

 در آخرین بند از نامه 9 ماده‌ای مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور درباره الزامات اجرای برجام آمده است: وجود پیچیدگی‌ها و ابهام‌ها در متن برجام و نیز گمان نقض عهد و تخلفات و فریب‌کاری در طرف مقابل به ویژه آمریکا، ایجاب می‌کند که یک هیئت قوی، آگاه و هوشمند، برای رصد پیشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق آن‌چه در بالا (هشت بند دیگر از نامه رهبری) بدان تصریح شده است،‌ تشکیل شود. ترکیب و وظایف این هیات باید در شورای عالی امنیت ملی تعیین و تصویب شود.

همچنین رصد اصلی اجرای برجام به عهده دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی است و کمیته‌ای در این دبیرخانه با این مضمون از مدت‌ها قبل تشکیل شده است و هرگونه نقض در برجام را به هیئت نظارت گزارش می‌کند. در عین حال وزارت امور خارجه نیز به سهم و وظیفه خود که اجرای برجام را بر عهده دارد این رصد را انجام می‌دهد اما در نهایت گزارش آن به هیئت نظارت ارایه خواهد شد. تمامی تصمیماتی که در این هیئت گرفته می‌شود باید به تائید و امضای رهبری برسد. با توجه به این‌که برخی از جلسات این هیئت صرفاً برای بررسی روند و تحولات است، صورت‌ جلسات آن برای اطلاع نزد رهبری ارسال می‌شود.

براساس این گزارش اعضای هیئت نظارت بر اجرای برجام را  حجت‌الاسلام  حسن روحانی، علی‌ لاریجانی، محمدجواد ظریف، حسین دهقان، علی شمخانی، علی‌اکبر صالحی، سعید جلیلی و علی‌اکبر ولایتی تشکیل می‌دهند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی هم‌زمان دبیر این هیئت است و وظیفه اطلاع‌رسانی و ارایه گزارشهای هیئت نظارت بر برجام بر عهده اوست.