بوش از طریق سارکوزی خواست که رهبر ایران را متقاعد سازد!

بشار اسد رئیس جمهور سوریه در گفت‌وگو با «فصلنامه مطالعات سیاست خارجی تهران» با اشاره به حمایت‌های بی دریغ ایران از محور مقاومت در منطقه و تاکید بر اینکه امام خامنه‌ای جایگاه بزرگی در سطح تاریخ منطقه برای خود احراز کرده‌اند، گفت: آمریکا قبل از شروع بحران اصرار داشت سوریه علیه محور مقاومت و ایران نقش ایفا کند، ولی ما هیچگاه نپذیرفتیم که وارد چنین فضایی شویم.

وی اضافه کرد: آمریکا اصرار داشت در چارچوب طرح سازش که هدف آن نادیده انگاشتن حقوق ملت خود و حقوق مردم فلسطین است، گام برداریم.

رئیس جمهور سوریه با بیان اینکه در سوریه خواسته آنها این است که این حکومت برود و حکومتی دست نشانده سرکار بیاید تا این کشور را مانند لقمه چربی تقدیم غرب کند، تاکید کرد: در نبرد با دشمن اولین چیزی که به ما یاری می‌رساند، ایمان به خداست.

بشار اسد با طرح این پرسش که ارتش بدون برخورداری از پشتوانه آگاهانه مردم چگونه قادر به مبارزه علیه گروه‌های تروریستی خواهد بود، گفت: هم اکنون سوریه به مرکز اصلی مبارزه علیه تروریسم در جهان تبدیل شده است، چیزی که امروز در سوریه در حال وقوع است، بر نقشه سیاسی جهان، اثرگذار خواهد بود.

رئیس جمهور سوریه با تاکید بر اینکه ما برای محافظت از حاکمیت، مردم، کشور و منافع خویش، مقاومت می‌کنیم، تصریح کرد: وقتی مردم با تو هستند و همزمان نیز خدا با تو هست، نباید ترسید. اگر خداوند برای این کشور فروپاشی را رقم زده بود، تاکنون همه چیز در سوریه فروپاشیده بود.

وی خاطرنشان کرد: ایران در پایداری سوریه نقش اساسی ایفا می‌کند و این برای همگان، شناخته شده است.

اسد افزود: مردم به دلیل ادراک بالا، اشتباهات دستگاههای اجرایی را از کوتاهی‌هایی که به دلیل شرایط بحرانی بر کشور تحمیل می‌شود، تشخیص می‌دهند.

رئیس جمهور سوریه با طرح این سوال که ایران از مهمترین کشورها در غرب آسیا و برخوردار از آزادی و دموکراسی است، چرا آمریکا علیه آن مواضع خصمانه دارد و بقیه کشورها را رها کرده است؟ گفت: جورج بوش از طریق سارکوزی رئیس جمهور وقت فرانسه خواست که رهبری ایران را برای موافقت با طرح غرب متقاعد سازد تا ایران تمامی ذخایر اورانیوم غنی سازی شده خود را بدون هیچگونه ضمانتی تحویل غربی‌ها دهد؛ این درخواست آنان بود و البته ما این درخواست آنان را رد کردیم.

وی یادآور شد: از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون، ایالات متحده آمریکا فقط در چالش آفرینی و تخریب کشورها موفق بوده است، گفت: اوباما در ابتدای دوره ریاست جمهوری خود گفته بود که وارد هیچ جنگی نخواهیم شد، اما در دوره ریاست جمهوری‌اش چه کار کرد؟ وارد همه جنگها شد.

اسد گفت: در صورتی که سوریه در این معرکه متحمل شکست شود، سلطه و هیمنه غرب بصورت کامل در منطقه گسترده می‌شود و هیچ کشوری نمی‌تواند در برابر آمریکا ادعای حق کند.

رئیس جمهور سوریه در ادامه مصاحبه خود با اشاره به این نکته که اگر رویکرد طایفه‌ای در سوریه به عنوان رویکردی عمومی وجود داشت، ما بعنوان دولت در سوریه نمی‌توانستیم در برابر آن اقدامی کنیم و یک وضعیت غیر طایفه‌ای، بوجود آوریم، گفت: شهروندان سوری (برغم وجود برخی مشکلات یا کم کاریها) احساس می‌کنند که این دولت متعلق به خودشان است.

وی افزود: هرکس را که مصمم به کنارگذاشتن سلاح بود مورد عفو و بخشش کامل قرار دادیم.

اسد با یادآوری این نکته که اولین پیامد همکاری میان عربستان و اسرائیل، جنگ سال 1967 است که در آن زمان هدفش ضربه زدن به عبدالناصر بود، گفت: ترکیه بازیگر آمریکاست و مهره‌ای از مهره‌های سیاست آمریکا به حساب می‌آید که در جهت منافع و با دستور آمریکا و طبق میل آن نقش آفرینی می‌کند.

رئیس جمهور سوریه با تاکید بر اینکه همچنان بر روی مواضع قبلی خود هستیم و از آرمان فلسطین حمایت می‌کنیم، افزود: مردم ترکیه در حقیقت موضع خصمانه علیه سوریه اتخاذ نکرده‌اند و نباید اجازه دهیم دشمنی میان دولتها، به دشمنی میان ملتها تبدیل شود.