آبروریزی برای معاون گستاخ در سفر به ایران!

نشریه "بیلد" آلمان در گزارشی با اشاره به اینکه رئیس مجلس کشورمان، "زیگمار گابریل"، وزیر اقتصاد و معاون مرکل را در سفرش به ایران به حضور نپذیرفت این را یک جنجال و رسوایی در سفر گابریل به ایران ارزیابی کرده و علت لغو این دیدار را انتقادهای باز وزیر اقتصاد آلمان به سیاست ایران در قبال اسرائیل و سوریه دانست.

گابریل قبل از سفرش به ایران هم در گفتگو با هفته نامه اشپیگل اعلام کرده بود که روابط دوستانه با ایران تنها زمانی وجود خواهد داشت که این کشور حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

به نوشته نشریه بیلد  وزیر امور خارجه کشورمان این اظهارات گابریل را دخالت در امور داخلی کشورش ارزیابی کرد.

نشریه بیلد آلمان همچنین به تیتر رسانه های ایرانی همزمان با سفر گابریل به ایران اشاره کرد که نوشته بودند" دوست صهیونیست ها را به کشور راه ندهید."

این نشریه آلمانی همچنین به اظهارات صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه کشورمان که به سفر گابریل به تهران به دلیل دوستی اش با اسرائیل انتقاد وارد کرده بود اشاره کرد.

نشریه بیلد در ادامه این گزارش همچنین نوشت: برای گابریل رد دیدار از طرف لاریجانی یک شکست سخت معنی می دهد. یکی از اهداف سفر گابریل به ایران تقویت نیروهای میانه رو در این کشور از طریق روابط تجاری بهتر بود.

دفاع گابریل از سفرش به ایران

گابریل در گفتگویی با نشریه بیلد آلمان تصریح کرد که همچنین مردم ایران به مدرکی نیاز دارند که نشان دهد سیاست باز دولت ایران به صرفه بوده و زندگی آن ها بهتر شده است. همچنین برای این منظور ما نیز به موفقیت اقتصادی در این راستا نیاز داریم وگر نه خطر بازگشت به رویارویی همه جانبه به وجود می آید.

وی در گفتگو با نشریه بیلد از سفر خود به ایران در برابر انتقادهایی که از طرف برخی سیاستمداران آلمانی به آن وارد شده است دفاع کرده و گفت: ما باید همچنین در این مورد از روی خجالت و کم رویی درباره منافع اقتصادی آلمان سکوت نکنیم. هزاران شغل در کشور ما بستگی به این موضوع دارد که ما همچنین در دیگر کشورها فعال و موفق هستیم.

وزیر اقتصاد آلمان همچنین در گفتگو با این نشریه آلمانی خواستار گفتگوهای مضاعف با ایران درباره هم همکاری های اقتصادی و هم صلح در خاورمیانه و حقوق بشر شده و گفت: بدون ایران هیچ صلحی در سوریه وجود نخواهد داشت. ما در اینجا درخواست احساس همنوع دوستی و مسئولیت از این ملت بزرگ فرهنگی را داریم تا یک آتش بس را در سوریه در پیش گیرند.