برجام بهترین راه‌حل مسئله هسته‌ای ایران بود

«وندی شرمن» دیپلمات آمریکایی که ریاست تیم آمریکا را در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) را برعهده داشت، اعلام کرد که برجام بهترین راه‌ حل مسئله هسته‌ای ایران بود.

شرمن امروز (روز چهارشنبه به وقت آمریکا) در «موسسه سیاست» (IOP) حاضر شد. صحبت‌های شرمن در خصوص چالش‌های سیاست خارجی که رئیس جمهور بعدی آمریکا ممکن است با آنها مواجه باشد، متمرکز شد.

شرمن اعلام کرد که توافق هسته‌ای ایران که به اعتقاد او «بهترین راه‌حل از گزینه‌های واقعاً بد بود»، دسترسی ایران به مواد هسته‌ای را به شیوه‌ای قابل تأیید محدود کرد.

این دیپلمات آمریکایی در این خصوص توضیح داد: «من به ایران اعتماد ندارم، آنها نیز به من اعتماد ندارند.»

طبق این گزارش، برجام شامل مفادی است که آمریکا و همپیمانان این کشور می‌توانند مطمئن شوند که هیچ توسعه هسته‌ای در ایران وجود ندارد.

شرمن به نقل از «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا گفت که برجام با هدف «اعتماد نکردن و بررسی و تأیید کردن است».

این دیپلمات آمریکایی سپس به رابطه کشورش با روسیه اشاره کرد و آن را «پیچیده» خواند و گفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه از همان قوانینی که ما از آن پیروی می‌کنیم، پیروی نمی‌کند.

شرمن در خصوص فناوری هسته‌ای کره شمالی نیز گفت: «آنها فناوری نظامی پیشرفته‌تری را تولید کرده‌اند که در آینده نه چندان دور به موشک بالستیک با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای به سوی آمریکا ختم می‌شود. در آن نقطه، کره شمالی معتقد خواهد بود که ایالات متحده را ترسانده است و بنابراین جهان را ترسانده و مهار کرده است».

وی همچنین به اهمیت همکاری با چین در زمان رویارویی با کره شمالی اشاره کرد.

شرمن در بخشی از سخنان خود به بحث سوریه هم اشاره کرد و گفت: «هیچ ‌کاری که من در دولت انجام دادم....به اندازه مذاکرات درباره سوریه مایه دلشکستگی نبود. برای هرکدام از ما بسیار سخت است که با اعتماد به رئیس‌جمهور بگویم: اگر این کار را بکنیم و این کار را انجام دهیم، چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟ و اینکه پنج چیزی که ممکن است در نتیجه آن اتفاق بیافتد چه خواهد بود؟»

وی در خصوص روابط آینده ایران و آمیکا گفت که کورسوی امیدی وجود دارد و به بخشی از اظهارات «مادلین آلبرایت» وزیر خارجه اسبق آمریکا اشاره کرد و گفت: «ذاتاً تمایل به خوشبینی دارم. مادلین آلبرایت....همیشه می‌گوید که او فرد خوشبینی است که نگرانی های زیادی دارد. فکر می‌کنم که این توصیف عالی باشد».