آمریکا عقب نشست/تمایل داریم ایران در لوزان حضور داشته باشد

مارک تونر - سخنگوی وزارت خارجه آمریکا - گفت: تمایل داریم ایران در نشست لوزان حضور داشته باشد.

 

بر این اساس، مارک تونر در نشست خبری خود با خبرنگاران در واکنش به گزارش های موجود در این زمینه که ایران قصد حضور در نشست لوزان را ندارد،گفت: ما تقریبا همواره این را گفته ایم که از نظر ما تائید حضور کشورها (در این نشست) در اختیار خود آنهاست. من چنین گزارشی را از جانب ایران ندیده ام. در ادامه خبرنگار از وی پرسید آیا انتظار شما این است که نمایندگان ایران به عنوان یک بازیگر کلیدی در این نشست حضور یابند؟ تونر در پاسخ با بیان اینکه در این زمینه مطمئن نیست گفت: تمایل داریم ایران در این نشست حضور داشته باشد اما از اینکه آنها هنوز این موضوع را تائید کرده اند یا خیر مطمئن نیستم. 

 

مارک تونر در جریان مصاحبه مطبوعاتی خود در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره میزان امیدواری به نتیجه بخش بودن نشست لوزان و رسیدن به نوعی از آتش بس گفت: قطعا من نمی خواهم در اینجا انتظارات از نشست لوزان را کم اهمیت و یا پر اهمیت جلوه دهم. به اعتقاد من نیاز فوری در حال حاضر برای هر یک از ما، به نوعی پایان دادن به درگیری ها و حداقل، کاهش قابل توجه میزان خشونت ها به ویژه در اطراف حلب است و تمرکز اصلی در آنجا هم بر این موضوع خواهد بود. اما بطور کلی شما از چارچوب کاری این نشست آگاه هستید. در آنجا تلاش خواهد شد به نوعی به درگیری ها پایان داده شود . وقتی این منظور حاصل شد ما می توانیم درباره قدم های بعدی که شامل ادامه گفتگو های ژنو و همینطور امکان دسترسی بشردوستانه در سراسر خاک سوریه است، گفتگو کنیم. 

 

منظور من این است که چالش های اساسی در محور گفتگوها همان هایی است که قبلا وجود داشته. با نگاهی به چارچوب مباحث این نشست، نمی دانم که آیا می توان شاهد پیشرفت غیرمنتظره ای بود یا خیر ، فقط می توانم بگویم که ما درعوض (در این نشست ) به دنبال رسیدن به نوعی از تلاش های چند جانبه در قبال سوریه هستیم.