حضور ظریف در نشست لوزان منوط به تحقق شروط ایران درباره سوریه بود

عباس عراقچی در حاشیه جلسه کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی وظیفه بحث و بررسی در خصوص اجرای برجام و همینطور تهیه گزارش‌هایی که کمیسیون باید به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه بدهد را بر عهده دارد.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اعضای کمیته هسته ای مجلس در آستانه ارائه اولین گزارش خود هستند، بیان کرد: لازم بود که ما نیز در جلسه این کمیته حاضر شویم و گزارش آخرین وضعیت را هم در حوزه هسته ای و هم در حوزه رفع تحریم ها ارئه کنیم.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به اینکه برای گشایش‌های ایجاد شده، چالشهایی که وجود دارد و بدعهدی‌هایی که از طرف مقابل کماکان وجود دارد باید چاره اندیشی شود، ادامه داد: دستاوردهایی که وجود دارد و حرکت هایی که دستگاه‌های مختلف در حوزه های اقتصادی آغاز کردهاند، همه این ها را در مجموعه گزارشهایی ارائه کردیم.

عراقچی افزود: نیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیته هسته ای و کمیسیون این است که گزارشی کاملا جامع و در عین حال متعادل از دستاوردها و چالش ها ارائه شود و تصویر روشنی از وضعیت موجود بیان کنیم تا  برجام به حرکت خود، به شکل موثرتری ادامه دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا روند اجرای برجام قابل قبول است یا خیر، گفت: این سوال را باید دستگاهها و وزارت خانه‌هایی که درگیر اجرای برجام در حوزه‌های بانکی و مالی، بیمه و تجارت و همکاری‌های هستهای که سازمان انرژی اتمی انجام می دهد پاسخ دهند، آنها باید به این سوال پاسخگو باشند و گزارش جزئی ارائه دهند.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه به میزانی که ما در ستاد پیگیری برجام دنبال میکنیم، مسیرهای خوبی باز شده و گشایش های خوبی انجام شده است، گفت: حرکت کشور در راستای بهره گیری از ثمرات برجام حرکت خوبی است در عین حال چالش هایی هم وجود دارد و مشکلاتی هست که مقداری از آن ها مربوط به تعلل طرف مقابل است زیرا تاخیرهایی در برخی مواقع داشتهاند.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان اینکه بعضی مواقع طرف مقابل بدعهدیهایی را انجام دادند و آن فضاهایی که باید برای اجرای موفقیت آمیز برجام ایجاد میکردند را ایجاد نکردند، گفت: این چالش ها وجود دارد و ما مرتب در حال تعامل و پیگیری این مسائل هستیم.

وی افزود: همانطور که مشاهده شد چند روز پیش اوفک یک سری از دستور العمل های خود را اصلاح کرد و مسیرهای جدید و بهتری را برای تعاملات بانکی باز کرد. عمده مشکلات ما در حوزه بانکی است ولی اینطور نیست که در نقل و انتقالات مالی دچار بن بست باشیم، بلکه امور در حال انجام است. البته مشکلات و چالش هایی که وجود دارد، منوط به این است که کشورهای غربی به خصوص آمریکا راه گشاییهای بیشتری را در زمینه تحریمها انجام دهند که این موضوع را پیگیری میکنیم.

عراقچی در خصوص اینکه آیا پس از سفر رئیس جمهور به سازمان ملل و انجام نشست مشترک با وزرای 1+5 در خصوص برجام آیا تغیر مثبتی ایجاد شده است یا خیر، گفت: در جریان حضور رئیس جمهور ایران در نیویورک، برای اولین بار کمیسیون مشترک ایران با 1+5 را در سطح وزرای امور خارجه برگزار کردیم.

وی ادامه داد: معمولا کمیسیون مشترک در سطح معاونین وزرا تشکیل می شود که تا کنون 5 جلسه را بعد از برجام تشکیل داده‌اند.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه به دلیل همین چالش ها برای اولین بار درخواست کردیم که به دلیل کوتاهی هایی که طرف مقابل داشته است، کمیسیون مشترک در سطح وزرای خارجه تشکیل شود، بیان کرد: در آن جلسه بحثهای بسیار جدی و مفصلی صورت گرفت. ایراداتی که وجود داشت نه تنها فقط از طرف جمهوری اسلامی ایران بلکه از طرف اعضای 1+5 مورد اعتراف بود و بعضی از آنها نیز بر رفع این چالش ها اصرار داشتند.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: ملاقات های دو جانبه ای هم که آقای روحانی در نیویورک داشتند بسیار موثر بود، چند حرکت عمده را همزمان با همین کمیسیون و بعد از آن شاهد بودیم.

وی افزود: مجوز فروش هواپیما به ایران هم برای ایرباس و هم برای بوئینگ را آمریکایی ها بالاخره صادر کردند. دستور‌العمل های اوفک را مقدار زیادی اصلاح کردند و راه گشایی هایی هم در زمینه تبادلات دلاری و هم در زمینه مسائل بانکی ایجاد کردند. همینطور در مسائل بانکی تماس هایی را برای رفع مشکلات با اروپایی ها و بانک های بزرگ اروپایی برقرار کردند.

عراقچی با بیان اینکه این راهگشایی‌ها همزمان و بعد از سفر آقای روحانی به نیویورک بود، بیان کرد: زمانی که ما در خواست جلسه وزرا را کردیم و اصرار بر  رسیدگی به موارد کوتاهی به خصوص طرف آمریکایی صورت گرفت ، طرفهای مقابل تا مقدار زیادی به جنب و جوش افتادند و همزمان با برگزاری این کمیسیون ، مجوز ها را صادر کردند و بعضی از گشایش های بانکی نیز ایجاد شد که این موضوعات نتیجه اولین نشست مشترک وزاری 1+5 بود.

* حضور ظریف در نشست لوزان منوط به تحقق شروط ایران درباره سوریه بود

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه در خصوص سفر ظریف به لوزان، گفت: برای رسیدگی به موضوع سوریه یک جمع بین المللی وجود دارد که حدود 17 کشور در آن شرکت دارند که گروه حمایت بین المللی از سوریه نام داشت.

عراقچی با بیان اینکه این گروه تاکنون در جلسات خود چندان موفق نبوده است، گفت: شاید یکی از دلایل آن، تعداد زیاد کشورهای عضو این گروه بوده است. تصمیم گرفته شد در جمع کوچک تری این جلسه برگزار شود، از جمهوری اسلامی ایران نیز دعوت به عمل آمد که بعد از اینکه شرایط ما محقق شد، آقای ظریف تصمیم گرفت در این جلسه شرکت کند.