روایت صدای آمریکا از ارتباط مبادلات دلاری با وعده‌های انتخاباتی روحانی

VOA در گزارشی که به «اقتصاد ایران در سال آخر دولت روحانی» می‌پرداخت، گفت: تسهیل معاملات دلاری آمریکا با ایران و همکاری دو اپراتور تلفن همراه آمریکایی و ایرانی در کنار گسترش همکاری‌های صنعتی و اقتصادی ایران با اروپا شاید زمینه ساز تحولاتی عمده در اقتصاد ایران باشد. همان تحولی که دولت حسن روحانی مدت‌هاست وعده آن را می‌دهد و عدم تحقق آن بهانه‌ای در دست مخالفان شده است.

صدای آمریکا افزود: روحانی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 گفته بود چرخش سانتریفیوژها زمانی ارزشمند است که چرخ اقتصاد هم بچرخد. حالا او در سال آخر دوره ریاست جمهوری‌اش و پس از حل بحران هسته‌ای، وعده محقق نشده چرخش چرخ اقتصاد را پیش‌رو دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: روز 17 مهر آمریکا معاملات دلاری با ایران را تحت شرایطی تسهیل کرد. اقتصاد ایران آبستن تحولات جدیدی است. معاون وزیر اقتصاد ایران در نخستین واکنش گفت‌که این تغییرات جزئی است و تغییر چندانی ایجاد نمی‌کند. با این حال برخی مقامات سابق آمریکا و تعدادی از قانون‌گذاران آمریکایی از دستورالعمل جدید با تعابیری مانند امتیاز به ایران و یا نشان دادن چراغ سبز استفاده کرده‌اند.

اما گویا خبرهای دیگری هم در راه است. نیویورک تایمز گزارش داده که یک شرکت آمریکایی همکاری خود را با اپراتور تلفن همراه رایتل در ایران آغاز کرده است و این شرکت آمریکایی از این پس به مشتریان خود در ایران خدمات‌رسانی خواهد کرد.

صدای آمریکا افزود: پیش از این هم مجوز فروش هواپیماهای مسافری بوئینگ و ایرباس به ایران تحت شرایطی از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر شده بود، اما شاید همکاری AT&T با رایتل که یک شرکت دولتی و وابسته به سازمان تأمین اجتماعی ایران است، آغازی بر همکاری‌های گسترده‌تر باشد. اینکه تلفن‌ها در هر دو طرف آمریکا و ایران کار می‌کنند، نشانه خوبی است.