پاسخ مشاور ظریف/چرا ایران به نشست لوزان رفت

حسین شیخ‌الاسلام مشاور امور وزیر خارجه کشورمان درباره برگزاری نشست لوزان پیرامون حل مشکلات موجود در کشور سوریه با حضور ایران اظهار کرد: زمانی که قرار شد نشست لوزان در راستای حل مشکلات سوریه برگزار شود در ابتدا ترکیب درستی از کشورها برای شرکت در این نشست شکل نگرفته بود به گونه‌ای که شاهد بودیم عربستان،‌ قطر،‌ آمریکا، روسیه و چین به همراه ایران برای شرکت در این نشست تعیین شده بودند.

وی افزود: با مخالفت ایران نسبت به ترکیب کشورهای شرکت کننده در نشست لوزان و تاکید کشورهایی همچون روسیه و چین و حضور ایران در این نشست،‌ کشورمان پیشنهاد داد که مصر و عراق نیز به این ترکیب اضافه شوند تا ایران در این نشست شرکت کند.

مشاور وزیرامور خارجه کشورمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای حضور عراق در نشست لوزان بر این محور تاکید داشت که عراق کشور همسایه سوریه محسوب می‌شود و می‌تواند نقش مهمی را در حل بحران این کشور نسبت به عربستان که حامی اصلی گروه‌های تروریستی محسوب می‌شود ایفا کند.

شیخ‌الاسلام با اشاره به اینکه عربستان امروز در واقع به عنوان کشور حامی گروه‌های تکفیری و داعش در نشست لوزان شرکت کرد گفت: حضور مصر هم با توجه به رای مثبت این کشور در شورای امنیت سازمان ملل به طرح برقراری آتش‌بس در سوریه و افزایش اختلاف‌نظرها بین این کشور با عربستان تاثیر مهمی در نشست لوزان داشت که بدون شک نباید از آن به راحتی گذشت.

 

وی با اشاره به اینکه مصر یکی از کشورهای بزرگ جهان اسلام محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که هر گفتگویی در ارتباط با سوریه مطرح می‌شود باید با حضور کشورهای مسلمان جهان باشد زیرا آنها بر تداوم آتش‌بس در منطقه تاکید دارند و معتقدند باید دوران تخریب سوریه و آواره شدن مردم این کشور به پایان برسد.

 

مشاور وزیرامور خارجه کشورمان با بیان اینکه ایران حامی برقراری آتش‌بس در سوریه است تاکید کرد: ما به همین دلیل در نشست لوزان شرکت کردیم اما پیش از حضور در این نشست شرایطی را داشتیم که طرف مقابل آنها را قبول کرد سپس در این نشست شرکت کردیم.

 

شیخ‌الاسلام خاطرنشان کرد: مقامات جمهوری اسلامی ایران در نشست لوزان تمامی سعی و همت خود را به کار گرفتند تا مسئله سوریه به سمت پایداری در موضوع آتش‌بس پیش برود روندی که مورد قبول بیشتر کشورهای شرکت کننده نشست لوزان قرار گرفت.

 

وی با اشاره به اینکه کشورهای همسایه از جمله عراق،‌ترکیه و ایران باید در مسیر حل مشکلات سوریه را همراهی کنند افزود: انتظار می‌رود در شرایط فعلی دولتمردان ترکیه نیز به تعهدات خود در قبال عدم حضور نظامی در سوریه پایبند باشند و در جهت حل مشکل این کشور وارد عمل شوند.

 

مشاور وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: اگر طرح آتش‌بس در سوریه به یک نتیجه مثبت برسد با توجه به نیاز مردم سوریه به کمک انسانی و بازسازی کشورهای همسایه می‌توانند به طور جدی در این راستا وارد عمل شوند و چهره سوریه را تغییر دهند.

 

شیخ‌الاسلام با بیان اینکه ما از آمریکایی‌ها بد عهدی های بسیاری دیدیم گفت: متاسفانه عدم پایبندی آمریکایی‌ها به تعهدات بین‌المللی خود سبب شده است که ایران تضمینی نسبت به اجرای تعهدات آمریکا در نشست لوزان نداشته باشد از این رو بدون شک تمامی کشورهای شرکت کننده در این نشست باید در چارچوب یک روند مشخص به تعهدات خود پایبند باشند و در مقابل کشورهایی که در اجرای تعهدات خود دقت کافی ندارند وارد عمل شوند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: به طور حتم پس از حل پاره‌ای از مشکلات سوریه با توجه به برگزاری نشست لوزان برگزاری مذاکراتی با محوریت سوری- سوری می‌تواند در راستای حل مشکلات داخلی این کشور تاثیرگذار باشد.