قرائت گزارش نهایی کمیته هسته‌ای از روند اجرای برجام چهارشنبه در کمیسیون امنیت مجلس

براساس تبصره یک قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مورخ ۲۲ مهر ماه سال گذشته (۱۳۹۴) وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه (برجام) را هر سه ماه یک بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش دهد و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز موظف است هر شش ماه یک بار گزارش اجرای برجام را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

پس از آنکه برجام در ۲۶ دی ماه سال گذشته (۱۳۹۴) وارد مرحله اجرا شد، وزارت خارجه اقدام به ارائه گزارش‌های سه ماهه در موعد مقرر کرد و بر همین اساس در ۲۶ فروردین و ۲۶ تیر ماه سال جاری، دو گزارش سه ماهه خود از روند اجرای برجام را در اختیار اعضای این کمیسیون قرار داد.

این در حالی است که امروز ۲۶ مهر ماه ۱۳۹۵ دقیقا ۹ ماه از اجرای برجام می‌گذرد، ولی هنوز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نخستین گزارش شش ماهه خود از روند اجرای برجام را به صحن علنی مجلس ارائه نکرده است.

در همین راستا علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگویی درباره علت کندی کار کمیسیون در تهیه گزارش شش ماهه اجرای برجام و قرائت آن، گفته بود: ما می‌خواهیم این گزارش، دقیق و کارشناسی باشد.از ابتدا قرار شد که پایان شهریور ماه سقف زمانی ما برای تهیه و ارائه گزارش شش ماهه اجرای برجام باشد، اما با توجه به اینکه حدود ۲۰ روز تعطیلی داشتیم، این مسئله به مهرماه کشیده شد.

خبرنگار فارس مطلع شد که گزارش نهایی کمیته هسته‌ای درباره روند اجرای برجام که پس از آغاز به کار مجلس دهم زیر نظر کمیسیون امنیت ملی به منظور پیگیری روند اجرای برجام تشکیل شده است، روز چهارشنبه هفته جاری (۲۸ مهر ماه) در جلسه کمیسیون امنیت ملی قرائت خواهد شد.

بعد از آنکه گزارش نهایی کمیته هسته‌ای در کمیسیون امنیت ملی مورد تصویب قرار گرفت، هیأت رئیسه مجلس تاریخی را در هفته آینده برای قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی از روند اجرای برجام در صحن علنی مشخص خواهد کرد.