موج جدید غارت اموال ایران/شوهرم افسردگی گرفته از ایران شکایت کردم!

حشمت الله فلاحت پیشه در جلسه علنی امروز مجلس به بررسی برخی از پرونده‌های مطرح شده علیه ایران در محاکم آمریکا پرداخت و عنوان کرد: یکی از پرونده‌ها درباره یک خانم آمریکایی است که شوهرش 5 سال در لبنان اسیر و گروگان بوده؛ بعد از 5 سال شوهرش برگشته اما او بخاطر افسردگی علیه ایران که هیچ ربطی هم به ایران نداشته شکایت کرده و یک میلیارد و 150 میلیون دلار حکم گرفته است. اما در پرونده ایرباس که 290 نفر شهید شدند و یک هواپیما هم سرنگون شد کل مصالحه ای که صورت گرفت 60 میلیون دلار است، یعنی خرده‌ همان پولی که آن خانم بخاطر افسردگی توانست بگیرد.

او ادامه داد: دولت آمریکا نیز وارد این پرونده شده است؛ بوش پسر در حکمی اعلام کرده دولت در قبال پرونده هایی که علیه ایران مطرح می‌شود خود را موظف می‌داند به قربانیان آمریکایی از خزانه‌داری آمریکا پول بدهد و آن را در تسویه‌های بعدی با دولت ایران محاسبه کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: تا به حال در زمینه‌های مختلف با آمریکا دشمنی آشکار داشتیم اما اقدامی که در حال حاضر دارد صورت می‌گیرد این است که از بعد از تحریم‌ها راهبردی برای غارت اموال جمهوری اسلامی ایران در محاکم حقوقی شکل گرفته است. حدود 9 سال پیش تحقیق و تفحصی در این پرونده صورت گرفت و سوالات و ابهاماتی مطرح شد که هنوز رفع نشده است. به عنوان مثال دولت موظف شده حتی اگر تک تک موارد اختلافی به حکم کشیده شدند باید همان تک تک موارد به مجلس هم بیایند و به رای گذاشته شوند. مجلس در طول این دوران از این روند حذف شده است.

فلاحت پیشه افزود: هیچ وقت در مورد ریز دعاوی و احکام مطرح شده گزارش دقیقی ارائه نشده است؛ بیش از 1500 ماموریت به بیست و چند کشور خارجی صورت گرفته است؛ نتیجه نهایی آن چیست؟ براساس برآوردها آمریکایی‌ها 60 میلیارد حکم قطعی و 40 میلیارد دلار حکم بدوی گرفته اند.

او تاکید کرد: در مقابل دفاع دولت آمریکا از پرونده های ناحق علیه ایران در اینجا (در ایران) دفاعی نمی‌شود. در سال 73 با دولت آمریکا توافق کردند که اموال منقول را تسویه کنند ولی چون در مورد اموال غیر منقول قادر به توافق نیستند به صورت مراعات ماند ولی آمریکایی ها برای تمام اموال غیر منقول ایران پرونده تشکیل داده اند. در رابطه با برخی از اموال دیپلماتیک که متعلق به ایران است پرونده تشکیل داده‌اند. بخشی از این اماکن را به رومانی و سایر کشورها کرایه داده اند حتی یکی را کوبیدند و پارکینگ درست کردند.

فلاحت پیشه متذکر شد: در برخی از موارد مقررات اداری و استخدامی در رابطه با کسانی که باید پیگیر این پرونده ها باشند اقدامی صورت نگرفته است؛ برخی از این افراد زبان بلد نیستند و برخی با مدرک دیپلم رفته‌اند، این ها چطور می‌خواهند از حقوق ملت ایران دفاع کنند؟ از سوی دیگر ده‌ها نفر بورسیه گرفتند که هیچ ارتباطی با این پرونده‌ها ندارند و بعدها هم در محل‌های دیگری مشغول به کار شدند.

او ادامه داد: مساله‌ای دیگر ضمانت اجرا است، یک حساب باز یک میلیارد دلاری که نباید به کمتر از 500 میلیون دلار برسد برای ایران در آنجا باز شده اما طرف مقابل هیچ ضمانت اجرایی در این مورد نداشته است.