حسن روحانی: در قرن جدید زندگی کنیم

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز پنجشنبه در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات و درجمع صادرکنندگان کشور با اشاره به سفر اخیر خود به سه کشور ویتنام، مالزی و تایلند و تشریح دلایل حرکت آنها در مسیر رونق اقتصادی، گفت: اولین دلیل این بود که آنها روابط با دنیا را بر مبنای تعامل سازنده قرار دادند چرا که از دعوا با دنیا صادرات به وجود نمی‌آید.

وی افزود: برخی فکر می‌کنند، تعامل سازنده به معنای این است که با غربی‌ها رو در رو لبخند بزنیم و صحبت کنیم، اما تعامل سازنده به معنای مناسب کردن روابط بین‌المللی برای صادرات کالا، اشتغال جوانان، واردات راحت‌تر کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اساس اقتصاد مقاومتی، تولید درون زا است، همه بخش‌های کشور را به تلاش بیشتر برای صادرات و رونق اقتصادی کشور فرا خواند و تاکید کرد: اساس سیاست تعامل سازنده دولت یازدهم، مناسب کردن محیط روابط بین‌الملل برای صادرات و اشتغال جوانان و واردات آسانتر کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه است.

روحانی با طرح این پرسش که مگر در دنیای امروز کشوری می‌تواند بدون رابطه با دنیا به پیشرفت برسد، اظهار داشت: قرآن نیز به ما خاطرنشان می‌کند "ان ارض‌الله واسعه"که دنیا باز و زمین وسیع است و راه بیفتید و در جهان سیر کنید.

وی گفت: برخی می‌گویند "ارض الله" ایران است. از مرز که خارج می‌شویم، افکار ما را می‌دزدند، ما را گول می‌زنند و برخی هنوز عظمت ملت ایران را باور نکرده‌اند.

روحانی سپس به رابطه تاریخی ملت ایران با دنیا از جمله تجارت شیخ احمد قومی با مردم تایلند اشاره کرد و گفت: امروز مردم این کشور از همه مذاهب و طوایف به این ایرانی احترام می‌گذارند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه به ملت ایران اعتماد کنید و تنها چند نفر نیروی امنیتی مورد اعتماد نیستند، گفت: همه جوانان، ‌تجار و دانشجویان مورد اعتماد هستند و البته ممکن است در باغی سیب پوسیده هم پیدا شود، اما نمی‌توانیم درب آن باغ را ببندیم.

روحانی ادامه داد: باید به قرن جدید بازگردیم. برخی در قرن ما قبل قبل زندگی می‌کنند.

وی سپس ضرورت مهیا ساختن شرایط برای روابط خارجی را خاطر نشان ساخت و اظهار داشت: روابط خارجی تنها به بخش سیاسی خلاصه نمی‌شود، بلکه شامل روابط علمی، فناوری و اقتصادی می‌شود.

رئیس‌جمهور افزود: کشورهایی همانند تایلند، مالزی و ویتنام به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک با صنایع و شرکت‌های خدماتی بزرگ و همچنین برندهای معروف بودند.

روحانی تأکید کرد: یکی از مسایل مهم در این زمینه نیز مزیت‌های هر کشور از جمله کارگر ارزان، انرژی، حمل و نقل و جایگاه جغرافیایی است که باید به خوبی از آنها استفاده کنیم.

وی میهمان‌پذیری را راه سوم این کشورها برای توسعه کالاهای صادراتی برشمرد و افزود: برای صنعت گردشگری و همچنین تجارت باید میهمان‌پذیر باشیم و بازرگان و سرمایه‌گذار باید بتواند به آسانی به کشور رفت و آمد داشته باشد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: تمام تلاش دولت تدبیر و امید به ویژه در برجام بر این مبنا بود که موانع از پیش پای تجار، کارآفرینان، صادرکنندگان، تولیدکنندگان، بخش خدماتی، روابط بانکی و همچنین ورود سرمایه برداشته شود و درعین حال مقررات زاید، غیرمفید و دست و پاگیر تولیدکنندگان نیز حذف شوند.