در این ملاقات رئیس جمهور مجارستان با اشاره به تعداد قابل توجه دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های کشورش اظهار داشت: حضور این تعداد دانشجوی ایرانی در مجارستان بستر مناسبی را برای افزایش همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف فراهم ساخته و لذا بوداپست و تهران می‌توانند علاوه بر همکاری در بخش‌های پزشکی، در زمینه‌های کشاورزی، مهندسی و تکنولوژی اطلاعات نیز همکاری‌های خود را ارتقاء و توسعه دهند.

یانوش ادر با اشاره به توانایی‌های کشورش در زمینه مدیریت آب اعلام آمادگی کرد که مجارستان تجارب خود در بخش مدیریت آب و همچنین روش‌های کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و مبارزه با تغییرات آب و هوایی را در اختیار ایران قرار دهد.

 

 

در این ملاقات سفیر کشورمان در مجارستان با اشاره به اینکه ایران در منطقه‌ای کم آب قرار گرفته، از سخنان رئیس جمهور مجارستان برای انتقال تجارب این کشور در زمینه مدیریت آب به ایران استقبال کرد و اظهار داشت: اراده سیاسی مقامات دو کشور برای توسعه همکاری‌های دوجانبه در تمام بخش‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی این نوید را می‌دهد که در آینده شاهد گسترش روابط تهران و بوداپست به صورت فراگیر باشیم.

رجبی یزدی با اشاره به سفر سال گذشته ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان به تهران و دیدارهای انجام شده با مقامات عالیرتبه کشورمان که منجر به امضای ده یادداشت تفاهم همکاری بین دو کشور شد، تاکید کرد که در سال جاری باید تمام تلاش خود را برای اجرایی کردن این قراردادها به کار بسته و زمینه را برای عملیاتی کردن آنها فراهم سازیم.

سفیر کشورمان در بوداپست به اشاره به اهمیت همکاری‌های پارلمانی بین دو کشور به سفر رئیس پارلمان مجارستان به تهران در آینده نزدیک اشاره کرد و افزایش رفت و آمدهای سیاسی و اقتصادی بین مقامات دو کشور و همچنین همکاری‌های بانکی و نفتی بین جمهوری اسلامی ایران و مجارستان را مهم ارزیابی کرده و خواهان افزایش تبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور شد که با موافقت رئیس جمهور مجارستان روبرو شد.

شایان توجه است که بعد از مراسم تقدیم استوارنامه، سفیر کشورمان در بوداپست با حضور در مقبره سرباز گمنام ضمن تقدیم دسته گل بر مزار سرباز گمنام، ادای احترام کرد. این مراسم که با حضور دیپلمات‌های سفارت کشورمان در بوداپست؛ مسئولان تشریفات وزارت امور خارجه مجارستان و گارد احترام ارتش همراه بود با نواختن مارش نظامی به پایان رسید.