اجبار وزرا به استعفاء؛ یاد شجاعت احمدی نژاد به خیر!

گروه سیاسی- به نظر می رسد موافقان رئیس جمهور تغییرات اعمال شده در سه وزارت خانه آموزش و پرورش، ارشاد و ورزش را به دلیل فشار منتقدان ارزیابی می کنند.

به گزارش افکارنیوز، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس و عضو فراکسیون امید گفته است: وقتی رییس‌جمهور بخاطر جو و فشاری که علیه دولت ایجاد می‌شود،‌ در پی تغییر وزیر خود باشد، این رییس‌جمهور است که زیرسوال می‌رود ولی اگر وزیر به تعهد خود عمل نکند، طبیعتاً رییس‌جمهور موظف است این تغییر را اعمال و وزیر را برکنار کند.

در میان موافقان رئیس جمهور این حزب کارگزاران بود که مانند همیشه از تصمیمات حسن روحانی دفاع کرد تا مشخص شود این تصمیمات با هماهنگی چه مجموعه ای گرفته شده است. غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی گفت: آقای روحانی فقط رئیس جمهور موافقین خود نیست و یک رئیس جمهور مدبر باید به حرف‌های مخالفین سیاسی خود نیز توجه کند و در کلان تصمیم بگیرد.

او گفته است: من نمی‌دانم رئیس جمهور خواسته به کسی امتیازی بدهد یا بگیرد اما می‌دانم که به هر دلیلی که این تغییر صورت گرفته باشد تدبیر رئیس جمهور و در جهت تمشیت بهتر امور کشور است.

در این میان شکل و روش این تغییرات نیز بیش از سایر جنبه های موضوع مورد انتقاد هواداران روحانی قرار گرفته. ظاهرا این شیوه حسن روحانی است که تمایلی به برکناری مستقیم نیروهایش ندارد. او ا نمی تواند و یا شجاعت لازم در این راه را ندارد. از صفدر حسینی به این سو این بحث مطرح بوده که چرا رئیس جمهور افراد زیر مجموعه اش را مجبور می کند تا استعفا بدهند.

گفته می شود در جریان استعفای وزیر ورزش و جوانان نیز این فشار از سوی رئیس دفتر رئیس جمهور به وزیر سابق اعمال شده. در این میان تنها اصغر فانی بود که در مقابل فشارها مقاومت کرد و پیغام داد که رئیس جمهور اگر می خواهد می تواند او را برکنار کند اما او استعفا نخواهد داد.

فانی در قسمتی از نامه اش به رئیس جمهور نوشت: "بدین وسیله آمادگی خود را برای عمل به هرگونه تصمیم حضرت عالی درخصوص ادامه کار خویش نیز اعلام می نمایم." او حرفی از تمایل به کناره گیری مطرح نکرد و البته روحانی هم در نامه اش به وزیر سابق آموزش و پرورش سخنی از پذیرش استعفا به میان نیاورد و تنها به لزوم تغییرات در کابین اشاره کرد. این موضوع قابل توجه است که علی رغم تمام انتقاداتی که به شیوه برخورد محمود احمدی نژاد وارد بود.

رئیس جمهور سابق حداقل مسئولیت برکناری وزرایش را به عهده مخی گرفت و در این خصوص بی واهمه عمل می کرد. شجاعتی که در حسن روحانی دیده نمی شود. احمدی نژاد کسی را تحت فشار قرار نمی داد اما روحانی روشی متفاوت را در پیش گرفته. مسئولیت را نمی پذیرد و در عین حال وانمود می کند که وزیر خود نتوانسته کارش را ادامه دهد. حال باید دید عدم شجاعت رئیس جمهور در تصمیم گیری در آینده چه چالش هایی را پیش روی هواداران و کابینه او قرار خواهد داد.

افشین سهراب زاده