سایت اعتدال نوشت : خاوري در حالی که بیشتر افکار عمومی دلیل فرار خاوری را اختلاس یا تخلف مالی اخیر میدانند، گزارشهای دریافتی حاکی از آن است که خاوری به خاطر افتضاح مالی دیگری، از کشور گریخته است.

حجم گسترده تخلفات محرز شده بانک ملی و شخص آقای خاوری در جریان تاسیس یکی از بانک‌های خصوصی، که گفته می‌شود حجم گسترده‌ای از تخلفات مالی است، دلیل اصلی متواری شدن خاوری بیان شده است.

پس از آنکه رئیس سازمان بازرسی کل کشور در صحن مجلس از غیرقانونی بودن مراحل تاسیس یکی از بانک‌های خصوصی خبر داد، بررسی‌های به عمل آمده نشان داد که محل سرمایه‌گذاری اولیه این بانک از طریق استقراض از بانک ملی و به دلیلی به جز تاسیس بانک صورت گرفته است.

فرار خاوری از کشور در حالی صورت گرفت که وی در متن استعفای خود، تمام مشکلات و قصورها را به گردن بانک صادرات انداخت و خود و بانک ملی را از اتهامات وارده مبرا دانست؛ دلایلی که به دلیل نحوه بازگشایی LC های صوری که با اسناد رسمی بانک صادرات صورت گرفته، آنقدر نمی‌توانست برای خاوری دردسرساز باشد، به گونه ای که وی را مجاب کند تا از کشور فرار کرده و رسوایی این عمل را به جان بخرد.

دلیل دیگری که خاوری را از فرار باز می‌داشت، روابط حسنه وی با مقامات عالی‌رتبه دولت بود، تا آنجا که علی رغم مخالفت رییس کل وقت بانک مرکزی و روابط نه چندان حسنه بهمنی با خاوری، وی با بهره‌گیری از روابط فو‌ق‌الذکر توانست بر کرسی بزرگترین بانک ایرانی تکیه زند. فردی با چنین نفوذی در سطح اول اجرایی کشور، دلایل متقن‌تری لازم دارد تا حاضر شود، خود و خانواده‌اش را از کشور فراری دهد.

اما بر خلاف ادعایی که خاوری در مورد اختلاس سه‌هزار میلیارد تومانی می کند، نامبرده در جریان کامل تخصیص وام ‌های مختلف به اعضای هیات‌مدیره و شرکت‌های وابسته به مدیران بانک «ت» قرار داشته است و آگاهان از حجم بالای این تخلفات مالی، خبر می دهند.

یک منبع آگاه ضمن تایید مطالب فوق خاطر نشان کرد، بررسی و رسیدگی به پرونده تخلف بانک مذکور در دستور کار مقامات مسئول قرار دارد و مساله‌ای که این پرونده را با چالش های زیادی روبرو کرده، شباهت رفتار یکی از مدیران بانک‌مذکور با شهرام جزایری در پرداخت مبالغ غیر متعارف است!

لازم به ذکر است، پرونده این تخلف بانکی پیش از این نیز به جریان افتاده بود، که در همان زمان هم این بانک خصوصی، برای خاتمه دادن به این رسوایی مجبور شد، مبالغی از تسهیلات دریافتی را تسویه نماید.

گفتنی است افکار نیوز، پیشترچنین فرضیه ای را مطرح کرده بود