عمده‌ترین مورد از نقض برجام طرف مقابل عدم رفع تحریم‌های بانکی و مالی است

حجت‌الاسلام "مجتبی ذوالنور" رئیس کمیته هسته‌ای  با اشاره به قرائت گزارش شش ماهه اجرای برجام توسط کمیسیون امنیت ملی در صحن علنی امروز اظهار داشت: اکنون تشخیص آنکه بر اساس این گزارش نقض برجام صورت گرفته است یا خیر برعهده هیأت نظارت بر اجرای برجام خواهد بود.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه عمده‌ترین مورد از عدم تعهد طرف مقابل را در اجرای برجام عدم رفع تحریم‌های بانکی و مالی دانست و گفت: طبق این گزارش طرف مقابل به وظایف خود عمل نکرده، حال دولت وظیفه دارد براساس قانون اقدام متناسب و برخوردهای لازم را انجام دهد.

 

وی ادامه تصریح کرد: شورای نظارت بر اجرای برجام هم به طور یقین بر اساس منافع ملی کشورمان تصمیمات لازم را اخذ خواهد کرد.

 

این نماینده مردم قم در مجلس با یادآوری اینکه اروپا قدرت تأثیرگذاری و الزام آمریکا به اجرای امری را ندارد، تصریح کرد: آمریکا تاکنون هر موفقیتی که را کسب کرده به واسطه هم‌پیمانانش بوده است بنابراین اگر سعی کنیم اروپا را از آمریکا جدا کنیم یقینا این امر موجب انفعال آمریکا می‌شود.

 

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس تاکید کرد: اروپا به ما نیاز دارد و ما باید از این نیاز استفاده کنیم تا آن‌ها را وادار به حفظ منافع ایران در مقابل آمریکا کنیم و هر جایی که آمریکا برخلاف منافع ما  حرکت کند، اروپایی‌ها آنها را همراهی نکنند.

 

وی در ادامه با اشاره به حضور هیئت پارلمانی ایران در ژنو بیان داشت: طی دیداری که با هیأت پارلمانی انگلیس داشتیم بنده علاوه بر فهرست کردن همه جنایات انگلیس نسبت به مردم ایران در گذشته اعلام کردم انگلیس خود را همیشه دنباله‌رو سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران جلوه داده که آنها تقریبا با سکوت خود این صحبت را پذیرفتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اذعان کرد: انگلیس و اروپا باید ثابت کنند که در خصومتشان نسبت به جمهوری اسلامی ایران از آمریکا پیروی نمی‌کنند و متناسب با منافع ملی ایران یا به صورت بی‌طرف عمل خواهند کرد.

نماینده مردم قم در مجلس اظهار داشت: در صورت بروز چنین اتفاقی آمریکا تنها مانده و منزوی می‌شود و دیگر نمی‌تواند دست به انجام تک روی‌ها بزند.

 

ذوالنوری در پایان با اشاره به تهیه دومین گزارش 6 ماهه اجرای برجام توسط کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: برای تهیه این گزارش بازدیدهای میدانی از مراکز هسته‌ای با اولویت مراکزی که به آنجا سفر نکرده‌ایم، انجام خواهیم داد.