حشد الشعبی بیشتر از تهران حرف شنوی دارد تا بغداد

پایگاه اینترنتی رادیو فرانسه در گزارشی با موضوع نفوذ ایران بر نیروهای داوطلب عراقی که با تروریست‌های داعش مبارزه می‌کنند، آورده است:

نیروهای شبه نظامی شیعه عراق موسوم به "حشد الشعبی" و یا "بسیج مردمی" یکی از قدرتمندترین و تأثیرگذارترین نیروهایی است که در صحنه نظامی و امنیتی عراق و همچنین در عرصه شطرنج سیاسی این کشور نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

حشد الشعبی از ۴۲ گروه مسلح تشکیل شده که به عنوان نیروهای شبه نظامی رسما نزد مشاور امنیت ملی این کشور ثبت شده است.

 

از نقطه نظر سازمانی، حشد الشعبی و گروههای تشکیل دهنده آن زیرمجموعه نیروهای مسلح عراق محسوب می‌شوند و تحت نظارت و فرماندهی "حیدر العبادی" نخست وزیر عراق هستند. تمامی نیروهای حشد الشعبی همانند سایر نظامیان عراق حقوق و دستمزد ماهانه دریافت می‌کنند.

 

حشد الشعبی روابط بسیار نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران دارد و به تعبیری می‌توان گفت که این سازمان بازوی قدرتمند نظامی-امنیتی جمهوری اسلامی برای پیشبرد اهداف ژئوپلتیک منطقه‌ای این کشور درعراق است.

سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در ارتباط مداوم با این گروه‌ها بوده و ضمن هماهنگی کمک‌ها، سیاست‌های تهران را به آن‌ها ابلاغ می‌کند.

 

حشد الشعبی در حدود 120 هزار رزمنده دارد. بخش عمده‌ای از این نیروها هم‌اکنون در محاصره و نبرد موصل علیه داعش حضور بسیار پررنگی دارند.

گروه‌های مسلح حشد الشعبی به دو بخش تقسیم می‌شوند: نخست گروه‌های مسلح معروف مانند "سازمان بدر" و "گردان‌های حزب الله" و "عصائب اهل الحق" و بخش دوم را گروه‌های کوچکی تشکیل می‌دهند که بخش اعظم آن‌ها پس از فتوای جهاد کفایی آیت الله سیستانی در سال 2014 میلادی تشکیل شده‌اند.

از هنگام اعلام جهاد کفایی آیت الله سیستانی برای مقابله با داعش، بسیاری از جوانان شیعه عراقی به صفوف گروه‌های مسلح حشد الشعبی پیوستند. آنان پس از طی یک دوره آموزش نظامی کوتاه‌مدت (چندهفته‌ای) در این گروه‌ها سازمان‌دهی و آماده نبرد با نیروهای داعش شدند.

این نیروهای تازه رسیده ماهانه در حدود 500 دلار حقوق می‌گیرند و تا کنون در تمامی حملات به مواضع داعش در بخش‌های مختلف عراق، در خط مقدم جبهه بوده و بیشترین تعداد تلفات را داده‌اند.

 

"کریم النوری" یکی از فرماندهان سازمان بدر، به خبرگزاری فرانسه گفته است: «آنچه این جوانان را به خط مقدم جبهه سوق می‌دهد، توانایی بالای رزمی و نظامی آنان نیست؛ بلکه ایمان و وفاداری به آرمان‌های مذهبی است و آنان آماده‌اند تا در این راه کشته شوند.»

 

فرستاده ویژه خبرگزاری فرانسه مشاهدات خود را از مناطق آزاد شده توسط نیروهای "حشد الشعبی" چنین گزارش می‌دهد: «پرچم‌هایی که نام "امام حسین" بر روی آن نقش بسته است و تصویرهای آیت الله سیستانی رهبر مذهبی شیعیان عراق، آیت الله خمینی رهبر انقلاب اسلامی و آیت الله خامنه ای رهبر کنونی جمهوری اسلامی که در همه‌جا دیده می‌شوند، هیچ جای تردیدی درباره گرایش‌های ایدئولوژیک این گروه‌ها باقی نمی‌گذارند.»

 

جمهوری اسلامی ایران منابع مالی و تسلیحاتی بیش از 80 هزار تن از نیروهای حشد الشعبی در عراق را تأمین می‌کند و با گروه‌های عمده حشد الشعبی، از جمله سازمان بدر و گردان‌های حزب الله ارتباطات بسیار نزدیک دارد.

 

با توجه به ارتباط بسیار نزدیک ایران با این گروه‌ها، می‌توان گفت که این گروه‌ها پیش از آنکه از بغداد حرف شنوی داشته باشند، از تهران تبعیت کرده و در اجرای سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در عراق تلاش می‌کنند.