به گزارش واحد مرکزی خبر ،صالحی در حاشیه جلسه پایش و پیگیری اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید ، قرار است عربستان به اتفاق آمریکا شکایتی علیه ایران به شورای امنیت بدهند چه توصیه ای به عربستان دارید ؟ گفت : یقیناً مسئولان عربستانی می دانند سناریوی اخیر در جهت ایجاد شکاف و اختلاف میان کشورهای منطقه است.

وی گفت: من امیدوارم مسئولان عربستانی به این مسئله توجه بیشتری داشته باشند و با احتیاط بیشتری برخورد کنند.

وزیر امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره در طول انقلاب نشان داده نظامی مبتنی بر اخلاق سیاسی، انسانی و نظام عقلانی است و همه تعاملات بین المللی خود را در چارچوب حکمت و عقلانیت انجام می دهد.

صالحی ادامه داد: هیچ گاه جمهوری اسلامی ایران که خود از تروریسم آسیب دیده اقدامی مخل روابط بین المللی نکرده است.

وی گفت: وقتی می خواستند این سناریو را مطرح کنند من شاهد بودم که خیلی شتابزده بود و استحکام و استواری در استدلال نداشت و مشخص بود می خواستند چیزی را به خورد افکار عمومی بدهند و هیاهوی رسانه ای ایجاد کردند تا از آن بهره برداری کنند.

آقای صالحی افزود: آنان به اعتبار پیش بینی کارهای تبلیغاتی زمان هیتلر مبنی بر اینکه مشاور وی گفته بود «دروغی را که می گویی محکم و با صدای بلند بگو و تکرار کن به طوری که خودت هم آن دروغ را باور کنی» از این شیوه استفاده کرده اند اما چون پایه و اساسی ندارد و دروغ است به طور حتم آثار مخرب این حرکت دامان خودشان را خواهد گرفت.

وی گفت: ما با صبر و حوصله با این موضوع برخورد می کنیم و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد هر مسئله ای را حتی اگر ساختگی باشد ولی افکار عمومی را مشوش کرده باشد بررسی کند.

آقای صالحی در ادامه افزود: از آمریکا اطلاعات مربوط به افراددستگیر شده را خواستیم تا پیشینه آنها را شناسایی و موضوع را بررسی کنیم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری مسئول در برابر تعهدات بین المللی است البته از حقوق خودمان هم در چارچوب مقررات بین المللی دفاع می کنیم.

وزیر امور خارجه افزود: در بحثهسته ای نشان دادیم همان طور که حقوقمان را پیگیر هستیم به تعهدات خود نیز عمل می کنیم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم از پیشتازترین کشورهاست و برگزاری اجلاس موفقیت آمیز مبارزه با تروریسم نیز بیان کننده این موضوع است.

آقای صالحی افزود: ما کشوری نیستیم که منافقانه عمل کنیم به این معنی که تروریست پرورش بدهیم و بعد پرچم مبارزه با تروریسم را به دست گیریم.