به گزارش فارس، حجتالاسلام مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور بعدازظهر امروز با حضور در دانشگاه علم و صنعت و در جمع دانشجویان این دانشگاه در نشستی که با نام "مبارزه با مفاسد اقتصادی از شعار تا عمل" برگزار شد، گفت: در هر جامعهای دو مقوله مهم منشأ اثر و تحولات اساسی است و قوام جوامع به آن بستگی دارد که اولی قدرت و دومی ثروت است.

وی افزود: جامعه‌ای که بخواهد امورات خود را سامان دهد از یک قانون و مقررات باید تبعیت کند تا به اهدافش برسد. اما برای رسیدن به این اهداف قدرت نیاز است تا بتواند در سایه آن قدر این برنامه‌ها و قوانین اجرا شود.

وی تصریح کرد: ایجاد یک نظم اجتماعی براساس مقررات و ضوابط اگر قرار باشد شکل مطلوب به خودش بگیرد، نیازمند قدرت است که از قدرت قانونمند با نام اقتدار اشاره می‌شود.

پورمحمدی تصریح کرد: دومین عامل که همان ثروت باشد نیازی است که خداوند در قالب منابع در اختیار مردم قرار داده که این مال و دارایی سبب آرامش و رفاه می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به این مطلب که موضوع قدرت و ثروت دو موضوع جدی است و برای هر جامعه حساس تلقی می‌شود، گفت: ‌البته باید به این نکته توجه داشت که این دو ضرورت هم در جامعه باید مرزهای دقیق و حساس داشته باشند و بر این مرزها نظارت کاملی شود.

وی گفت: اگر مراکز کنترل کننده و مراقبتی در این دو مقوله به طور کامل و دقیق عمل نکنند براساس طبعیت ذاتی این دو مقوله شاهد بروز فساد خواهیم بود.

پورمحمدی گفت: طبع قدرت برتری‌جویی است و طبع ثروت زیاده‌طلبی و بلندپروازی است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در تاریخ زیاد دیده‌ایم که افراد از قدرت برای برتری‌جویی استفاده کرده‌اند و از ثروت هم برای تجاوز به منافع دیگران.

وی گفت: باید به این نکته توجه داشت که هر دوی قدرت و ثروت نیازمند جدایی و بررسی دقیق مرزها هستند.

* باید تعریف روشنی از مرزهای قدرت و ثروت داشت

پورمحمدی گفت: همانطور که تأکید کردم باید بر قدرت و ثروت مرزهایی حاکم باشد و زمانی این دو عامل بیش از پیش خطرساز می‌شود که این دو موضوع بدون در نظر گرفتن مرزها به یکدیگر بپیوندند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: بارها دیده شده قدرت از ثروت استفاده می‌کند تا خود را بزرگ‌تر و سلطه‌اش را بیشتر کند و از آن سو دیده می‌شود عوامل ثروت نیز از قدرت استفاده کرده‌اند تا ثروت‌شان را افزایش دهند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه بارها در کنار این موارد شاهد بوده‌ایم که برای آن که این دو عامل به هم بپیوندند از تابلوهای بزرگ ریا و تزویر استفاده شده به گونه‌ای که برخی از صاحبان اندیشه مدعی هستند زر، زور و تزویر به یکدیگر کمک می‌کند.

امروز بسیاری از افراد از تبلیغات استفاده می‌کنند و در افکار عمومی مانور می‌دهند تا بتوانند بستر توسعه قدرت و ثروت را برای خود فراهم کنند.

پورمحمدی‌‌ به موضوع غرب و تعیین مرزهای غربی‌ها برای کنترل مرزهای میان این دو موضوع اشاره کرد و گفت: ‌ آنها آمدند و مدعی شدند با یک اقتدار سیاسی می‌توانند بر موضوعات مربوط به ثروت نظارت داشته باشند در حالی که امروز شاهد آن هستیم که آن نظاماتی که ایجاد کرده بودند پاسخگوی خواسته‌هایشان نشده و امروز شاهد گرفتاری شده‌اند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به تئوری کشورمان در مراقبت از این مرزها اشاره کرد و گفت: ‌ ما با تئوری ولایت قصد داشتیم و داریم رابطه میان ثروت و قدرت را بررسی کنیم و باید بتوانیم تعاملی میان این دو برقرار کنیم.

وی گفت: از این موضوعات که بگذریم به این نکته خواهیم رسید که یکی از مشکلات اساسی ما در بحثاجرا است هرچند که معتقدیم توانسته‌ایم بخش مهمی از این مشکلات را شناسایی کنیم اما مقوله نظامات و نحوه اجرای نظارت‌ها موضوعی جدی و اساسی است.

* در تنظیم و اجرای مقررات ضعف جدی داریم

پورمحمدی گفت: متأسفانه امروز ما در بحثتنظیم مقررات و پس از تنظیم در بحثاجرای آن دچار ضعف‌های جدی هستیم.

وی گفت: ما باید ضعف‌ها را به درستی بشناسیم و سپس به برطرف کردن آن ضعف‌ها بپردازیم و راه حل منطقی و اساسی برای آن ارائه دهیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: نظام ما از ابتدا داعیه مبارزه با فساد را مطرح کرده به طوری که امام راحل‌مان از همان ابتدا در این باره توصیه‌ها و تأکیدات خاصی را داشت.

وی گفت: درست است که در آن زمان در حال جنگ بودیم و موضوعات به شکل امروز مطرح نبود اما امام راحل‌مان این موضوعات را مطرح می‌کرد و جالب اینجاست که رهبر انقلاب نیز در دو دهه اخیر بر همان تأکیدات پافشاری و اصرار داشته‌ است.

پورمحمدی گفت: اگر امروز از من بپرسید مشکل اساسی ما چیست می‌گویم ما باید نظامات را به گونه‌ای طراحی کنیم که بستر تولید فساد به حداقل برسد که متأسفانه در این بخش ضعیف عمل کرده‌ایم.

وی با اشاره به این مطلب که پیشگیری یا همان حدس بسترهای تولید فساد نقشی ضروری دارد، گفت: در پزشکی اگر شما جلوی گسترش یک فساد را بگیرید راحت‌تر از آن هستید که بخواهید پس از انتشار یک ویروس کشنده با توسعه مراکز درمانی مبتلایان را درمان کنید.

* بستر تولید فساد نداشتن برنامه است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه بستر تولید فساد چیست، گفت: به نظر من آنچه بستر تولید فساد را مهیا می‌کند نداشتن برنامه‌ریزی دقیق است.
وی تصریح کرد: ‌اساس فساد در هرج و مرج شکل می‌گیرد و اصل بی‌حسابی است که باعثمی‌شود عده‌ای بتوانند از روزنه‌های موجود سوء استفاده کنند.

وی به نکته دیگری اشاره کرد و گفت: پیش از داشتن یک برنامه خوب شما باید فرهنگ برنامه‌پذیری هم ایجاد کنید. همه شهروندان باید یاد بگیرند به برنامه عمل کنند تا جامعه به این شکل نظم‌پذیر شود.

وی با انتقاد از برخی بی‌نظمی‌ها گفت: ‌اگر امروز پرونده‌ای مانند فساد ۳ هزار میلیارد تومانی در کشور مطرح شود همه علل آن را جویا می‌شوند و بررسی آن برایشان اهمیت پیدا می‌کنند در حالی که هیچ‌کس نمی‌پرسد هزینه بی‌نظمی در جامعه چقدر است.

پورمحمدی خطاب به دانشجویان گفت: شما امروز برای بررسی پرونده ۳ هزار میلیارد تومانی به دانشگاهتان دعوت کردید، اما آیا حاضر هستید برای بررسی بی‌نظمی در جامعه هم چنین جلسه‌ای را تشکیل دهید.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه هرکس به نظم عمل کند پیشرفت می‌کند، گفت: نظم‌پذیری باید فرهنگی شود و از همان ابتدا در خانواده شکل بگیرد.

* عزیزی که در مجلس تشخیص مصلحت نشسته هنوز تربیت قانون‌مداری ندارد

وی به فرمان ۸ ماده‌ای رهبر انقلاب در مبارزه با فساد اقتصادی در سال ۸۰ اشاره کرد و گفت: ۱۰ سال از این فرمان می‌گذرد اما ما هنوز قانونی برای اجرای این فرمان تدوین و تصویب نکرده‌ایم.

پورمحمدی به تدوین قانون ارتقای سلامت اداری اشاره کرد و گفت: این لایحه چندین سال است که میان مجلس و شورای نگهبان در رفت‌وآمد بود و اخیراً هم چند سالی است که به مجمع تشخیص مصلحت رفته است اما هنوز هم به نتیجه نرسیده است و هر بار هم که ما پیگیر آن می‌شویم به ما می‌گویند اینقدر عجله نکنید، با این قانون خیلی مشکلات در فرآیندهای اقتصادی شهروندان ایجاد می‌شود.

وی گفت: ما چندین جلسه است که داریم تلاش می‌کنیم تا به اعضای مجمع این موضوع را بقبولانیم که این لایحه و این قانون به نفع کشور است و دلیل همه این کشمکش‌ها این است آن عزیزی که در مجمع تشخیص مصلحت نشسته است هنوز تربیت قانون‌مداری پیدا نکرده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به موضوع اجرایی نشدن برخی از مصوبات هیئت دولت در استان‌ها اشاره کرد و گفت: شاید شما دلایل زیادی را برای عدم اجرای این مصوبات مطرح کنید اما دلیلی که من برای آن مطرح می‌کنم این است که ما بی‌برنامه هستیم و برنامه درستی نداریم.

پورمحمدی گفت: ما به مقدار مشخصی منابع انسانی، تجهیزات، زمان و در نهایت منابع مادی داریم که می‌توان از آنها ۱۰۰ واحد بهره‌برداری کرد در حالی که به دلیل نداشتن برنامه صحیح مصوب می‌کنیم که به جای ۱۰۰ واحد ۵۰۰ واحد بهره‌وری داشته باشیم که در نهایت آن ۱۰۰ واحدی هم که می‌توان بهره‌وری داشت از دست می‌دهیم.

وی به نرخ بهره‌وری مناسب اشاره کرد و گفت: مؤسسات پژوهشی معتقدند نرخ بهره‌وری یک و نیم باشد که این عدد در کشورهای پیشرفته ۲.۳ است اما در کشور ما این رقم ۰.۶ است. یعنی زمانی که کشورهای پیشرفته یک ریال هزینه می‌کنند ۲.۴ ریال سود می‌برند و ما زمانی که یک ریال هزینه می‌کنیم تنها ۰.۶ ریال استفاده می‌بریم.

* گاهی مجلس عامل انحراف است

پورمحمدی با اشاره به اینکه یکی از کارها و وظایف مجلس این است که هر کجا دولت می‌خواست منحرف شود جلوی انحراف دولت از برخی برنامه‌ها را بگیرد، گفت: متأسفانه ما شاهد آن هستیم که در برخی موارد خود مجلس عامل انحراف است.

وی گفت: بارها دیده شده نماینده مجلس برای آنکه برخی حقوق را برای منطقه‌ای که از آن نماینده شده استیفا کند برخی از برنامه‌ها را منحرف کرده است و زمانی که با او در این باره صحبت می‌کنیم می‌گوید چرا باید نقطه‌ای از کشور از یک حق برخوردار باشد اما من و منطقه‌ام این حق را نداشته باشیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خاتمه مثالی زد و گفت: در کشور ۸۰ فرودگاه وجود دارد در حالی که تنها ۱۵ تای آن توجیه اقتصادی دارد.

پورمحمدی در ادامه این نشست به پرسشهای دانشجویان پاسخ داد که مشروح آن متعاقبا در خبرگزاری فارس منتشر میشود.