روایت مشاور رهبری از تشکیل حشدالشعبی در عراق

سرلشکر سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در همایش الگوهای فرماندهی و مدیریتی سرلشکر شهید همدانی،فرماندهان را به سه دسته راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی تقسیم کرد.

وی با بیان اینکه راهبردی ها در مقیاس جهانی تفکر و اندیشه دارند و ماموریت دارند در مقیاس جهانی از انقلاب دفاع کنند ادامه داد: عملیاتی ها مسایل منطقه را به خوبی می‌شناسند و تاکتیکی ها در سطح ملی عمل می‌کنند.

مشاور عالی فرمانده کل قوا با تاکید بر اینکه فرمانده راهبردی مثل سردار همدانی مسایل سوریه و عراق و منطقه و جنگ نیابتی را به خوبی درک کرده بود تصریح کرد: این جنگ بین تمدنی، توسط سیاستمداران برای از بین بردن تمدن اسلامی در منطقه به راه افتاد تا با ازبین رفتن زیرساخت‌های مسلمانان شرایط به نفع صهیونیست‌ها باشد.

صفوی به نقش آمریکا در این جنگ اشاره و خاطرنشان کرد: آمریکایی ها در دوره اوباما صد میلیارد دلار سلاح به عربستان فروخت؛ سلاح هایی که برای از بین بردن مسلمانان به کار می‌رود.

وی ادامه داد: ژاپن هم از این جنگ سود می‌برد و ماشین‌های تویوتای خود را به سوریه فرستاده اما کسی صدایش در نمی آید. چطور است که این همه هزینه سلاح و تجهیزات برای تروریست ها صورت می‌گیرد؟

مشاور عالی فرمانده کل قوا با طرح این پرسش که آیا نمی‌توانند ابوبکر بغدادی را مانند بن لادن با موشک از بین ببرند گفت: حتما می‌توانند اما آمریکایی ها نمی‌خواهند آنها را ازبین ببرند.

صفوی با بیان اینکه من بیش از هفت بار به حلب رفته ام و دیگر چیزی از این شهر باقی نمانده است تصریح کرد: مهمترین راهبرد یک فرمانده این است که چگونه غافلگیر نشود و رصد اطلاعاتی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در سوریه و عراق و شروع جنگ تحمیلی غافلگیر شدیم؛ چه کسی فکر می‌کرد درگیر جنگ هشت ساله تحمیلی شویم؟

مشاور عالی فرمانده کل قوا خصوصیت یک فرمانده راهبردی را علاوه بر مقاومت در برابر حمله دشمن، داشتن توان تهاجمی دانست و تاکید کرد: یک فرمانده راهبری باید بداند مراکز ثقل دشمن کجاست و چگونه می‌تواند سطح راهبردی دشمن را برهم بزند.

صفوی تاکتیک‌هایی را که تروریست‌ها به کار می‌برند نشان دهنده  آموزش‌های بسیار خوبی دانست که دیده اند و گفت: آنان سلاح های پیشرفته ای دارند، روسیه تعدادی نیرو در سوریه دارد که فقط تک تیراندازند و هرکدام دو کمکی دارد، یعنی هرکدام با هر تیر فقط یک نفر را از بین می‌برد.

وی در ادامه گفت: سردار سلیمانی به حیدرالعبادی گفت با ارتش کلاسیک نمی‌توانید مقابل داعش بجنگید لذا حشد الشعبی تشکیل شد و در سوریه هم نیروهای مردمی به همین منظور توسط شهید همدانی سازمان دهی شدند.

«ارتش سوریه و عراق در ابتدا خیلی اعتقاد به جنگ نداشت اما همین ارتش سوریه ١٢ هزار شهید داد و سردار همدانی به خوبی نیروی مردمی را در سوریه سازمان دهی کرد.»

 

صفوی به نقش سردار همدانی در فتنه سال 88 اشاره کرد و گفت: سردار همدانی در کسوت جانشینی قرارگاه ثارالله، فتنه ٨٨ را بسیار خوب فرماندهی کرد.برخی می‌خواهند فتنه ها را عادی سازی و چهره فتنه گران را تطهیر کنند و ما باید حواسمان را جمع کنیم.

وی در ادامه گفت: هرجای دنیا افرادی علیه امنیت ملی اقدام کنند به اشد مجازات می‌رسند؛اعلامیه های فتنه گران از اعلامیه های منافقین بدتر بود. رهبری با فتنه گران مهربانانه برخورد کرد در حالیکه در دنیا با شدت با فتنه گران برخورد می‌کنند.