روحانی امروز از مواضع فرماندهان سپاه انتقاد کرد!

رادیو فرانسه با انعکاس سخنان حسن روحانی رئیس جمهور ایران در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات نوشت:
 

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در تهران با اشاره به اوضاع بغرنج منطقه گفت که "برای جمهوری اسلامی ایران امروز امنیت اصل است" و جمهوری اسلامی ایران "نیازمند امنیت است." اما، حسن روحانی در عین حال تأکید کرد که "نباید در فهم مسائل سیاسی و امنیتی دچار اشتباه شویم.

 

او گفت : امنیت جمهوری اسلامی تنها به وسیلۀ تفنگ و نیروی نظامی ساخته و حفظ نمی شود.

 

روحانی از تروریسم به عنوان اصلی ترین تهدید امنیتی یاد کرد، ولی افزود : زمانی تروریسم به تهدیدی امنیتی بدل می شود که پیام سیاسی آن در جامعه گوش شنوا پیدا می کند و "مردم یا بخشی از مردم ندای تروریست ها را می پسندند."

 

حسن روحانی در تأئید سخنانش به سقوط شهر موصل و کنترل آن توسط گروه داعش اشاره کرد و گفت : علت سقوط موصل قطع ارتباط عاطفی آن با پایتخت بود و به همین دلیل نه فقط داعش، بلکه هر گروه دیگری می توانست به راحتی این شهر را از کنترل دولت مرکزی خارج و آن را به تصرف خود درآورد.

 

حسن روحانی در ادامۀ این سخن مدعی شد که امنیت جمهوری اسلامی مرهون هوشیاری و انسجام داخلی کشور و رعایت حقوق اقلیت ها و اقوام و ادیان ایرانی است. وی همچنین مدعی شد که اگر حقوق اقلیت ها و اقوام و ادیان ایرانی مورد احترام قرار نمی گرفت، داعش و القاعد نیز در ایران راه می یافتند.

 

وی فرهنگ را به ویژه در دورۀ حاضر مهمترین عامل وحدت و امنیت ملی توصیف کرد و خواستار امنیت شغلی و حرفه ای روزنامه نگاران شد. به همین دلیل رییس جمهوری ایران گفت : "نشکنیم قلم ها را به بهانه های واهی. از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته نیست." او در پایان "رسالت اصحاب رسانه را در مقطع امروز در زمینۀ امنیت" دانست.

 

رادیو فرانسه در ادامه اظهارات روحانی را انتقاد ضمنی به مواضع فرماندهان سپاه پاسداران دانست و نوشت: منظور سخنان رئیس جمهوری ایران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که مدعی اند امنیت جمهوری اسلامی را به ویژه در دورۀ حاضر در مقابل گروه داعش تأمین کرده اند و بر همین اساس، حضور نظامی خود را در سوریه و عراق و دیگر جاها و پشتیبانی شان را از اقدامات گروه های شبه نظامی شیعه نظیر حزب الله لبنان توجیه می کنند.