روحانی جواب "نه به کابینه مردانه" را داد

متن حکم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

نظر به تعهد و سوابق علمی و تجربیات ارزشمند سرکار عالی، به موجب این حکم به عنوان «معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» منصوب می‌شوید.امید است با عنایات الهی در خدمت به ملت شریف ایران و نظام جمهوری اسلامی با رعایت اصول قانونمداری، اعتدالگرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید موفق باشید.

گمانه‌زنی‌ها درباره رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به پایان رسید. «زهرا احمدی پور» مدیرکل سابق دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور به عنوان یازدهمین رئیس این سازمان تخصصی بر صندلی ریاست عمارت آزادی تکیه زد. پس از معصومه ابتکار، شهیندخت مولاوردی و الهام امین‌زاده (که از معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری اکنون به سمت دستیار رئیس جمهوری در حقوق شهروندان تغییر وضعیت داده)، احمدی‌پور، چهارمین زنی است که وارد کابینه روحانی شده است.

بعد از آنکه رئیس جمهوری مشخص کرد که «مسعود سلطانی فر» رئیس سابق میراث فرهنگی به عنوان وزیر وزارت ورزش و جوانان به خیابان «سئول» خواهد رفت، گمانه زنی‌ها درباره رئیس جدید سازمان در میان شبکه‌های اجتماعی شروع شد. این گمانه زنی‌ها خیلی زود به رسانه‌ها بویژه رسانه‌های اقتصادی رسید. هر روز اسم جدیدی در میان خبرها دیده شد. گزینه‌هایی که معلوم نبود از سوی چه کسی انتخاب می‌شوند اما در میان رسانه‌ها به دنبال جای پایی برای معرفی خود به دولت و رئیس جمهوری می‌گشتند.

 

برخی از آنها شروع به تبلیغات کردند. تبلیغاتی که حرف و حدیث‌های بسیار زیادی پشت آنها بود. رسانه‌های تخصصی حوزه میراث فرهنگی از آنها به «گزینه‌های خود خوانده» برای ریاست سازمان میراث فرهنگی یاد کردند. برخی از سایت‌های اطلاع‌رسانی نوظهور از انتخاب قطعی کاندیدای خود به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی خبر دادند. گزینه‌هایی که بیش از هرچیزی مدعی بودند که می‌توانند دوران طلایی گردشگری را در ایران رقم بزنند! کسانی هم بودند که برای آنها «شعر» بگویند و «کلیپ» بسازند تا در میان آمد و شد‌ها به کابینه صندلی برای ریاست آنها پیدا شود. این ادعا واکنش روزنامه نگاران این حوزه را در فضای مجازی به دنبال داشت تا یادآوری کنند که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیاز به مدیری دلسوز در حوزه میراث فرهنگی دارند نه کسی که اصلاً و اصولاً میراث و تاریخ را فقط یک منبع درآمد گردشگری می داند.

 

 انتقاد روزنامه نگاران تا حدودی فعالیت‌های هر روزه و لحظه‌ای این افراد را در فضای مجازی کاهش داد و راه آنها را برای ورود به مطبوعات سد کرد. گمانه زنی‌ها روی دیگری هم داشت. نام‌هایی که رسانه‌ها و فعالان حوزه میراث فرهنگی آنها را در میان تحلیل خود را می‌آورند. کسانی که نام آنها با میراث فرهنگی گره خورده بود، افرادی چون «سید محمد بهشتی» و «مهدی حجت» .

 

سید محمد بهشتی و مهدی حجت در زمان مدیریت «حسین مرعشی» بهترین عملکرد را داشتند. بسیاری دوره طلایی میراث فرهنگی را در دولت اصلاحات می‌دانند که هر دوی این گزینه در آن نقش داشتند. نقشی که با مدیریت مرعشی رقم خورد. مجموعه‌ای که در سازمان بود به رغم همه انتقادها توانست میراث فرهنگی را به یک سازمان شکوفا تبدیل کند. کاوش‌های باستان شناسی سکوی پله‌ای را کشف می‌کند که 300 سال از قدیمی‌ترین «زیگورات»شناخته شده بین النهرین قدیمی است. چهار لوح خطی در آن پیدا می شود تا باستان شناسان و زبان شناسان جهان اعلام کنند که تاریخ را باید دوباره از نو نوشت.

 

محوطه‌های باستانی میراث فرهنگی از بخش حوادث روزنامه‌ها به تیتر اول خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها آمدند. سید محمد بهشتی در دولت روحانی نیز رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی شد. با مدیریت او پژوهشگاه دوباره سرپا شد و جان گرفت. «مهدی حجت» اما در دوره کوتاه خود به عنوان معاون میراث فرهنگی «محمدعلی نجفی» نتوانست به روزهای گذشته بازگردد. بی‌اعتقادی او به «گردشگری» هم دلیلی شد تا آن همکاری که باید، بین او و سایر بخش‌های سازمان بوجود نیاید.

 

 زمانی هم که نام او به عنوان رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی در میان اخبار شنیده شد واکنش‌های مخالفی به گوش رسید. رسانه‌ها، کارشناسان وفعالان حوزه به دنبال مدیری بودند که به میراث فرهنگی اعتقاد راسخ داشته باشد اما در لوای حفاظت از میراث فرهنگی به «گردشگری» هم اهمیت بدهد. اسم‌هایی چون «مرتضی بانک»، «نصرت‌الله شادنوش» «مهرعلی زاده»، «مسجدجامعی» و.... تا روزهای آخر به گوش می‌رسید. در میان آنها نام «مرتضی بانک» بیشتر از سایر گزینه‌های مطرح شده توسط افکارعمومی به گوش می‌رسید و در راهروهای عمارت آزادی مورد بحث کارکنان بود.

 

 

زنان در کابینه

 

زمانی که روحانی سه وزیر مرد را برای کابینه به بهارستان معرفی کرد، بسیاری از فعالان در شبکه‌های اجتماعی با ایجاد هشتگ «نه به کابینه مردانه» از او خواستند تا فرصت بیشتری به زنان برای مدیریت در دولت خود بدهد. برخی اعتقاد دارند که روحانی در انتخاب مدیر جدید میراث فرهنگی به این کنش توجه داشته است؛ گزینه‌ای به نام «دکتر زهرا احمدی پور» او متولد ملایر، دانش‌آموخته جغرافیای سیاسی در مقطع دکترا و جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری در مقطع کارشناسی ارشد است.

 

معاونت ورزش بانوان سازمان تربیت بدنی در سال‌های 1382 تا 1384 از دیگر مسئولیت‌های پیشین زهرا احمدی‌پور بوده است. او همچنین تیرماه سال گذشته به سمت مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور منصوب شده بود.نام «احمدی پور» پیش از آنکه به صورت رسمی از سوی ریاست جمهوری اعلام شود از طریق شبکه‌های اجتماعی به گوش افکارعمومی رسید. خود او هم در یک گفت‌و‌گوی رسانه‌ای این خبر را تأیید کرد. کنش اجتماعی که به دنبال افزایش تعداد زنان در کابینه حسن روحانی بود از این انتخاب استقبال کرد.

 

این سؤال هم از سوی اصحاب رسانه، کارشناسان وفعالان حوزه میراث فرهنگی مطرح شد که آیا یک جغرافیدان می‌تواند ریاست مطلوبی بر سازمان میراث فرهنگی داشته باشد تا جای پای زنان بعدی در کابینه را محکم‌تر کند؟ برخی کنشگران در پاسخ به این سؤال معتقدند هرچند تحصیلات و تجربیات «احمدی پور» مرتبط با حوزه میراث فرهنگی نیست اما یک مدیریت عالی می‌تواند با انتخاب سه معاون که بر حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تسلط کامل دارند، پاسخ قاطعی به این نیاز بدهد.