توضیح سخنگوی وزارت خارجه درباره باز کردن دفتر اتحادیه اروپا در تهران

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در ابتدای این نشست خبری آغاز گردهمایی یک هفته‌ای مطبوعات و رسانه‌های خبری سراسر کشور را به خبرنگاران و اصحاب رسانه تبریک گفت.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین پیگیری‌های انجام شده درباره ملوانان ربوده شده ایرانی توسط دزدان دریایی در آب‌های سومالی گفت: «وزارت خارجه و سایر نهادها تلاش مبسوطی برای آزادی ملوانان انجام می‌دهند. از آنجا که با دزدان دریایی طرف هستیم ماجرا پیچیده است.»‌

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تصریح کرد: «در این موضوع شاید اطلاع رسانی کافی نبوده، هرچند ارائه اطلاعات بیشتر در این خصوص به مصلحت نیست. تلاش داریم باقی مانده این افراد آزاد و به میهن بازگردند.»

وی افزود: «در مجموع جمهوری اسلامی ایران این وظیفه را برعهده دارد، و در این مورد تقسیم وظایفی وجود دارد. این موضوعی فرانوش شده و بدون پیگیری نیست و همه تلاش دارند آن را به شکل مطلوب حل نمایند.»

روابط ما با اتحادیه اروپایی به قطعنامه پارلمان اروپا برنمی‌گردد

قاسمی در بخش دیگری از این کنفرانس خبر در پاسخ به سؤالی درباره قطعنامه اخیر پارلمان پارلمان اروپایی درباره کشورمان گفت: « قطعنامه پارلمان اروپا درباره ایران چیز جدیدی بود. دارای نقاط مثبت و منفی بود. در برخی بندها با دقت و شناخت درستی درباره ایران صحبت شده بود، البته نکات منفی، غیردقیق و غیرقابل قبولی از نظر ما هم در آن وجود داشت. البته قطعنامه‌های پارلمان اروپایی الزام‌آور نبوده اما فشار و بار روانی دارند.»

«روابط ما با اتحادیه اروپا به این قطعنامه بر نمی‌گردد. این قطعنامه محتوی برخی واقع‌گرایی‌های نوین درباره نقش مثبت، ثبات بخش ایران در منطقه بود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه «روابط ما با اتحادیه سابقه زیادی دارد» افزود: «ما گفتگوهای مشورتی و انتقادی داشتیم، پس از تحمیل تحریمها قطع شد است قرار است که مذکرات باز آغاز شود.روز چهارشنبه قرار است دیدار و مذاکراتی در سطح معاون وزیر و طرف اروپایی برگزار شود. مذاکرات عمده طولانی، زمان بر و پیچیده هستند، اما نفس مذاکرات را مثبت می‌دانیم تا بتوانیم خطوط مشترکی را برای همکاری بیابیم.»

زمان مشخصی برای باز کردن دفتر اتحادیه اروپا در تهران نداریم

وی در ادامه درباره موضوع گشایش دفتر نمایندگی اتحادیه اروپایی در ایران گفت: «موضوع دفتر اتحادیه اروپا از یکسال پیش از طرف اروپایی‌ها مطرح شد و ما اکنون در حال بررسی آن هستیم. زمان مشخصی برای باز کردن دفتر نداریم.»

«اتحادیه بیش از140 دفتر در نقاط جهان دارد.هم اکنون تعداد زیادی از اعضای اتحادیه در تهران سفارت دارند و برخی از اینها می‌توانند به صورت مجزا یا هماهنگ امور اتحادیه را پیگیری کنند. در گذشته روسای دوره‌ای اتحادیه عهده دار امور اتحادیه در تهران بودند. اما بعید می دانم به زودی دفتر اتحادیه در تهران افتتاح شود. ما هنوز نظر دقیق و جامع کشور را در این مورد نداریم.»

با مافیای اخذ ویزا برخورد خواهیم کرد

مسأله اخذ پول غیر قانونی در سفارت‌های در ازای ارائه نوبت رسیدگی به درخواست ویزاها و یا موارد دیگر از دیگر موضوعاتی بود که بهرام قاسمی ضمن پاسخ به آنها گفت: «متاسفانه شاهد هستیم با توجه به تقاضای شهروندان ایرانی برای سفر و اخذ ویزا و مراجعه به سفارتهای مختلف، مدتی است که مشاهده می شود یک شبکه پیچیده در کنار برخی سفارت‌ها با ورود به موضوع اخذ ویزا یا دادن نوبت سریع‌تر فعالیت کرده و پول هنگفتی طلب کرده و مردم را دچار مضیقه می‌کنند. دو ماه پیش در بیانیه‌ای تلاش کردیم به شهروندان در این مورد اطلاع رسانی کردیم. از برخی سفارت‌ها می‌خواهم با توجه به این موضوع متوجه تبعات ان برای سفارت و کشور خود باشند.»

قاسمی در ادامه افزود: «ما به نهادهای ذیربط و امنیتی اطلاع داده و ممکن است با افرادی که باز این شبکه‌های مافیایی ارتباط دارند برخورد کنیم. این اقدامی زشت و خبیثانه است و امیدواریم بر این موضوع فایق آییم. سفارت‌های خارجی برای دفاع از حیثیت خود باید با این گروه‌ها مقابله کنند تا متهم به خلافکاری نشوند.»

خبر سفر وزیر نفت مصر به ایران دقیق،‌ رسمی و موثق نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره گزارش‌‌های خبری سفر وزیر نفت مصر به ایران نیز گفت: «من هم شبیه شما مطالب رسانه‌ای درباره سفر وزیر نفت مصر به ایران را شنیدم. ما هنوز به صورت رسمی درخواست سفری را دریافت نکردیم، این موضوع به نظر می‌رسد یک مساله رسانه‌ای است. نوعا منابع این خبرهای دقیق و رسمی و موثق نیستند.»

قاسمی ادامه داد: «ولی همانطور که گفتم از کانالهای رسمی و دیپلماتیک هنوز چنین درخواستی دریافت نکردیم و سفری انجام نشده است. خبر رسانه های خارجی را دیدم و منشا این خبرها جای ابهام دارد و باید صبر کرد.»

ظریف پس از لبنان به رومانی،‌ چک و اسلواکی سفر خواهد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر محمد جواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه کشورمان، به لبنان نیز گفت: «آقای ظریف بعداز ظهر امروز به لبنان می‌روند و تا فردا بعد از ظهر در این کشور خواهند بود. مناسبات ایران با لبنان و شرایط جدید این کشور ایجاب می‌کرد این سفر را داشته باشیم.»

وی افزود: «ظریف با رئیس جمهوری جدید، و گروهها و احزاب دیدار کرده و مسایل مورد علاقه و نحولات منطقه از حمله سوریه را مورد تبادل نظر قرار خواهد داد. ما بر اثر بخشی لبنان در منطقه واقف  بوده‌ایم و هیچگاه رایزنی ها متوقف نبوده است.»

«ایشان تا فردا بعداز در بیروت خواهند بود و پس از ان به سه کشور اروپای شرقی به ترتیب رومانی، چک و اسلواکی سفر خواهند کرد. ما در گذشته با این کشورها همکاری های خوبی در زمینه‌های اقتصادی، فنی و صنعتی داشته‌ایم. بخش زیادی از صنایع ما در چند دهه پیش از صنایع چک استفاده می‌کردند. این سفر ادامه زنجیره سفرهای آسیایی، آفریقایی، و آمریکای لاتین وزیر خارجه خواهد بود.»

قاسمی همچین از ارتقای روابط دو کشور ایران و چک به سطح سفیر خبر داده و اعلام کرد که کاردارهای دو کشور به عنوان سفرای جدید معرفی شده‌اند.

انتظار نداریم انتخابات آمریکا تأثیری بر ایران داشته باشد

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه کنفرانس خبری خود به سؤالی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پرداخته و گفت: «انتخابات چیز خوبی است، در هر جایی حتی آمریکا. اما پیروز انتخابات به مردم آمریکا بستگی دارد و ما هم یاد گرفته‌ایم درباره مسایل داخلی دیگران صحبت نکنیم. و منتظر می‌مانیم مردم چه کسی را به عنوان رئیس‌جمهوری خود انتخاب می‌کنند.»

وی درباره تأثیر احتمالی این انتخابات بر ایران گفت: «ما انتظار زیادی نداریم چیزی درباره ایران رخ دهد. درباره برجام تصور نمی‌کنیم دولت بعدی تعهدات امریکا در برحام را زیر پا بگذارد. و دولت بعد حتی اگر نخواهد نمی تواند تفاهمات و تعهدات خود را نادیده بگیرد.»

آمریکایی‌ها به جای حرف زدن عمل کنند

قاسمی همچین درباره اظهارات علی‌اکبر ولایتی درباره برجام گفت: «شاید نکته مدنظر آقای ولایتی این باشد که  با عهدشکنی و بی اخلاقی در طرف روبه رو مواجهیم و وضعیت ادامه دارد. ما تلاش داریم طرف مقابل هرچه زودتر به تعهدات خود عمل کند.»

وی افزود: «در بعضی حوزه ها مشکلات باقی است، هرچند گشایشی حاصل شده است. به نظر ما بیشتر مشکلات ناشی از دولت امریکا است و آنها باید به جای حرف زدن عمل کنند.»

قاسمی درباره سفر اخیر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به تهران نیز گفت: «موگرینی پس از اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و سوریه در مسکو یک سفر فوق العاده به تهران داشتند. در این دیدار مباحث اصلی راجع به منطقه و سوریه بود و به طور خاص درباره دفتر اتحادیه در تهران شاید مذاکره خاصی نشد.»

«نشست آقای روانچی با طرف اروپای در خصوص روابط و مسایل دوجانبه چهارشنبه در بروکسل برگزار خواهد شد. همچنین به غیر از دیدارهای شش ماه یکبار توافق شده سالی یکبار دیدارهایی در سطح وزرا با موضوع روابط ایران و اروپا برگزار شود.»

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از نشست خبری به مسأله مشکلات در تبادلات مالی بین‌المللی ایران و شرکای خارجی‌اش پرداخته و گفت: «یکی از اهرم‌های امریکا برای فشار به اروپا، مساله مبادلات دلاری است، اینکه موسسات مالی و اقتصادی نتوانند با ایران کار کنند. ولی دستورالعمل جدید خزانه داری امریکا شاید بتواند امور را تسهیل کند، اما امریکا هنوز باید کارهای بیشتری انجام دهد.»

«اقدامات امریکا در حوزه های دیگر موجب افزایش دیوار بی‌اعتمادی می‌شود و امریکا باید در این زمینه‌ها تحدید نظر کند.»

تلاش داریم به مرحله لغو روادید با کشورهای دیگر برسیم

قاسمی در پاسخ به سؤالی درباره شعار دولت روحانی برای بازیابی ارزش گذرنامه ایرانی گفت: «تلاش داریم تا جای ممکن به مرحله لغو روادید با کشورهای دیگر برسیم. این سیاست کلی ما است و در این بحث با کشورهای متعددی در حال بحث و مذاکره هستیم. یکی از این کشورهای آذربایجان است که مذاکراتی انجام شده و قرار است در یک پروسه گام به گام به لغو روادید برسیم.»

«ما با کشورهای دیگری از جمله روسیه نیز چنین مذاکراتی داریم، عمدتا مشکل خاصی نداریم و آماده ایم با کشورهایی که آمادگی دارند، چنین کاری را پیش بگیریم.»

قاسمی درباره تمهیدات وزارت امور خارجه در جهت تسهیل اعزام زائرین عتبات عالیات گفت: «با توجه به اهمیت اربعین و علاقه مندی مردم برای حضور، از مدتها پیش یک ستاد جدی در کشور تشکیل شد و تمامی مسایل و ریزه کاری‌ها مورد بررسی قرار گرفت. وزارت خارجه علاوه بر وظایف ذاتی خود در این ستاد حضور دارد.»

وی ادامه داد: «معاونت کنسولی و بخش‌های ذیربط و از جمله خود من در جلسات این ستاد شرکت داشته‌ایم. تلاش شده تا جای ممکن مشکلات و معضلات احتمالی کم شود و رفع شود. ما در تماس با دولت عراق بوده‌ایم و سفارت‌ و کنسولگری‌های ما تلاش و فعالیت زیادی داشته اند.»

علاقه‌مند به روابط متناسب و متوازن با کشورهای اسلامی هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادمه از علاقه‌مندی ایران به ازسرگیری روابط با مصر اشاره کرده و گفت: «ما علاقه مند به داشتن روابط متناسب و متوازن با کشورهای اسلامی هستیم، مصر هم کشور مهمی در منطقه است  و می تواند به عنوان شریک و همکار و طرف گفتگو برای ما باشد.»

«متاسفانه هنوز روابط در سطح دفتر حافظ منافع است. ما از هرگونه بهبود روابط و توسعه بیشتر تعاملات با کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم، مصر هم می‌تواند مدنظر ما باشد.»

«اما هر رابطه ای دو طرفه است و اگر دو طرف به نتیجه برسند و بخواهند می توانند در این زمینه اقدام کنند.»

دولت قانونی سوریه جایگزینی ندارد

قاسمی در انتهای کنفرانس خبری خود به موضوع حمایت ایران از دولت و مردم سوریه پرداخته و گفت: «ما به دلایل مختلف در سوریه حضور داریم: درخواست دولت سوریه، وجود یک دولت قانونی بر مبنای رای مردم و پارلمانی منتخب. برای ما قابل قبول نیست که برخی طرفها هر موقع بخواهند برای تغییر دولتی قانونی اقدام کنند.»

«مبارزه با تروریسم موضوع بعدی است که در آنجا می توان به خوبی با آنها مبارزه کرد چرا که اگر سوریه در چنگال تروریسم می افتاد اوضاع بحرانی‌تر می‌شد. هم اکنون اکثر طرفها باور دارند دولت قانونی سوریه جایگزینی ندارد.»