تحلیل روزنامه سعودی از سفر وزیر مصری به ایران

یک روزنامه عربستانی، چاپ لندن، اعلام کرده در حالی که مصر تلاش می‌کند تنش موجود در روابطش با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان را کم کند اما با این حال گزینه روی آوردن به ایران در صورت نیاز را نیز رو کرده است.

روزنامه «العرب»، چاپ لندن گزارش داد که رسانه‌ها و منابع مصری روز دوشنبه (دیروز) خبر سفر «طارق الملا» وزیر نفت مصر به ایران را منتشر کردند اما ظهر همان روز شخص وزیر این خبر را تکذیب کرد.

العرب به نقل از کارشناسان خود گزارش داده که هدف از این خبرسازی و بازی رسانه‌ای ارسال پیامی از سوی مصر بود با این محتوا که قاهره قصد دارد همکاری‌های نفتی خود با کشورهای حاشیه خلیج فارس را ادامه بدهد اما توانایی پیدا کردن جایگزین‌هایی برای کشورهای عربی را نیز دارد و در صورت نیاز می‌تواند به بغداد یا تهران روی بیاورد.

بر اساس این گزارش، گرچه رو کردن گزینه پناه بردن به ایران برای تأمین نیازهای نفتی از سوی مقام‌های رسمی مصری صورت نگرفته اما به نحوی با قصد و منظور از سوی مسئولان مصری منتشر شده و قاهره می‌خواست به ریاض بگوید اگر فشارها زیاد شود چنین گزینه‌ای نیز وجود دارد.

کارشناسان سعودی معتقدند دو نشانه وجود دارد که نشان می‌دهد دولت مصر پشت پرده این خبرسازی‌ها بوده؛ یکی اظهارات چند روز پیش «حمدی عبدالعزیز» سخنگوی وزارت نفت مصر که گفته بود مصر را نمی‌توان مجازات کرد، دیگری ساخته شدن هشتگی در شبکه‌های اجتماعی با عنوان استقبال از حمایت ایران از مصر.

این روزنامه به نقل از کارشناسان مصری نیز گزارش داد باور کردن این مسأله که مصر،‌ ایران را جایگزین عربستان می‌کند بسیار دو از ذهن است و قاهره روابط خود با عربستان را فدای رابطه با ایران نمی‌کند.

با وجود پافشاری کارشناسان مصری بر دوری ایران و مصر از یکدیگر، العرب همچنان معتقد است که حتی دیدار وزیر نفت مصر با «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق بدون اجازه تهران صورت نگرفته و نفت یکی از مسائل مورد بحث دو طرف بوده است.

پیشتر نیز پایگاه خبری «رأی الیوم» (روزنامه الکترونیکی چاپ لندن با گرایش ملی‌گرایی عربی) با اشاره به سفر وزیر نفت مصر به عراق گزارش داد که این سفر مقدمه چینی و انجام هماهنگی از طریق بغداد برای سفر مسئولان مصری به تهران بوده است.

یکشنبه شب گذشته رسانه‌های خبری مانند خبرگزاری رویترز و شبکه تلویزیونی اسکای نیوز از سفر نادر وزیر نفت مصر به ایران خبر داده بودند حال آنکه ساعتی بعد روزنامه «المصری الیوم» این خبر را تکذیب کرد.

روزنامه المصری الیوم پیشتر گفته بود الملا در پی شانه خالی کردن عربستان از تأمین‌ نیازهای نفتی مصر به همراه سه تن از مشاورانش برای دیدار با مسئولان ایرانی و گفت‌وگو درباره همکاری‌های نفتی به تهران می‌رود. همین روزنامه ساعتی بعد به نقل از سخنگوی وزارت نفت عربستان این خبر را تکذیب کرد.