واکنش جالب مشاور روحانی به بٌرد ترامپ/شناخت آمریکا بهتر از فحاشی است

حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران درباره رئیس‌جمهور شدن دونالد ترامپ در آمریکا، گفت: اگرچه شناخت پویایی‌های سیاست و جامعه در آمریکا دشوار است، اما حتما بهتر از آن است که فقط به آمریکا فحاشی کنیم و در مواقع حساس غافلگیر شویم.

وی افزود: اگر ترامپ ببرد به یک دلیل ساده است؛‌ او خطاکاری تصویر می‌شود که می‌توان اشتباهاتش را به مثابه یک آدم معمولی باور کرد و همزمان قهرمانی تصویر می‌شود که خودساخته است.

آشنا تاکید کرده که بازخوانی تحلیل رهبری انقلاب در مورد راز موفقیت ترامپ برای تحلیل‌گران پرمدعا و پرخطا بسیار آموزنده خواهد بود.

مشاور رئیس‌جمهور تصریح کرد: ترامپ در نطق پیروزی خود مثبت و متفاوت صحبت کرد. پیام او مثل همه روسای جمهور آمریکا در لحظه پیروزی وحدت‌بخش بود. ترامپ سعی کرد به طور توامان از قطب‌بندی‌های داخلی و جهانی عبور کند. جهان را مخاطب خود قرار داد و گفت: "امیدواریم سردمداران کاخ سفید به وعده خود عمل کنند و به جای برجسته کردن دشمنی‌ها واختلافات، تعهد خود نسبت به مشترکات جهان شمول انسانی را به نمایش بگذارند. امیدواریم در امتداد افق‌های نوینی که برجام و اعتمادسازی جهانی ایران گشود، صلح‌سازی منطقه‌ای شتاب بیشتری گرفته وساکنان جغرافیای ما فرصتی نوین برای ساختن منطقه متفاوت و عاری از همه اشکال تروریسم دولتی و غیردولتی بیابند."

وی در پایان خاطرنشان کرد: نفس ناشناخته بودن ترامپ یک فرصت برای "آغازی نو" به وجود می‌آورد. در جهان عرب و ترکیه گفتمان "ایران سوگلی جدید اوباما" مانع پیشرفت برجام در بعد منطقه‌ای بود، اما اکنون می‌توان شرکای منطقه‌ای و همسایگان ایران را یک بار دیگر مخاطب قرار داد و گفت "صلح هدیه ابرقدرت‌های برون منطقه‌ای نیست، باید خودمان آن را به وجود آوریم."