ترامپ این قدرت را دارد بعد از حضور در کاخ سفید برجام را پاره کند

در این گزارش آمده است: «انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، باعث ناراحتی بسیاری از رهبران خارجی بویژه ایران شده است.

 

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز چهارشنبه مدعی شد این احتمال وجود ندارد که توافق هسته ای دولت اوباما با ایران توسط ترامپ لغو شود؛ هر چند ترامپ تهدید کرده است که چنین کاری را انجام دهد.»

 

این پایگاه آمریکایی در ادامه مدعی شده است: «اما این یک دروغ محض است. پرزیدنت باراک اوباما به عمد، ساختار توافق هسته ای را یک "توافق اجرایی" قرار داد تا بتواند تایید آن را از کنگره دریافت کند؛ کنگره ای که توافق را ناقص و مخاطره آمیز می دانست.

 

ترامپ این قدرت را دارد که پس از مراسم تحلیف و شروع به کار در کاخ سفید، "توافق اجرایی" را لغو نماید. ترامپ توافق هسته ای را فاجعه بار خوانده و عنوان کرده است که اولویت شماره یک او، متوقف کردن این توافق است.

 

روحانی در جلسه هیئت دولت ایران عنوان کرد: "امروز دیگر آمریکا به هیچ وجه بیش از گذشته توانایی استفاده از ایران‌هراسی و ایجاد اجماع جهانی بر علیه ایران را ندارد. سیاست ایران در تعامل سازنده با جهان و شکسته شدن تحریم‌های هسته‌ای، روابط اقتصادی ایران با همه کشورها را یک مسیر رو به رشد و برگشت ناپذیر قرار داده است. هوشمندی ایران در توافق هسته‌ای این بود که برجام را نه به عنوان توافق با یک کشور یا یک دولت بلکه به عنوان یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تثبیت کرد که با تصمیم یک دولت قابل تغییر نیست."

 

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز از ترامپ خواسته است که توافق را بپذیرد و عنوان کرده است: "هر کسی که رئیس جمهور آمریکا شود باید حقایق دنیای امروز را بپذیرد و به توافق هسته ای بین المللی با ایران پایبند بماند. ایالات متحده باید به تعهدات خود بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (توافق هسته ای) به عنوان یک توافق بین المللی چند جانبه، پایبند باشد."»

 

دیلی سیگنال در ادامه می نویسد: «این یک توصیه مضحک از سوی ظریف است که کشورش دائما قوانین بین المللی را با حمایت از تروریست ها، گروگان گرفتن آمریکایی ها و مزاحمت برای کشتی ها در آب های بین المللی نقض می کند و با تسلیح شبه نظامیان سوری و ... قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را زیر پا می گذارد.

 

ایران پیش از این تلاش کرده تا به صورت مخفیانه برخی تجهیزات هسته ای را به صورت غیر قانونی از آلمان خریداری کند. دولت جدید می تواند از این موضوع یا دیگر موارد نقض توافق هسته ای توسط ایران به عنوان توجیهی برای کنار کشیدن از توافق، استفاده نماید. ترامپ وعده داده است که توافق را آنچنان سختگیرانه اجرا نماید که کاملا روشن شود ایران مسئول از هم گسستن توافق هسته ای است.

 

ایران در دوره اوباما توانسته است به راحتی به مذاکره و مانور دادن مقابل آمریکا بپردازد چرا که دولت اوباما شدیدا مشتاق دستیابی به توافق بوده است. دولت اوباما امتیازات بزرگی به ایران داده است به صورتی که این کشور بدون متوقف کردن عناصر کلیدی برنامه هسته ای خود، به لغو تحریم های جهانی دست یافته است.

 

اما به نظر می رسد دولت ترامپ، موضع بسیار سختری نسبت به مسئله هسته ای ایران اتخاذ نماید؛ و این یکی از اولین مسائلی است که دولت ترامپ باید به آن بپردازد.»