جواب وزارت خارجه انگلیس به برجامِ ترامپی

 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا وعده داده است که با آمدن بر سر کار، در خصوص ابعادی از توافق هسته‌ای وین، موسم به برجام دست به مذاکره مجدد بزند. این در حالی است که توافق مزبور با حضور 5 کشور دیگر در قالب گروه 1+5 به دست آمده است.

یکی از این کشورها بریتانیا بود که از متحدین نزدیک آمریکا نیز محسوب می‌شود. خبرنگار ما در مکاتبه‌ای با ایمیل اعلامی بر روی سایت وزارت امور خارجه بریتانیا، موضع رسمی وزارت خارجه این کشور را در خصوص «مذاکره مجدد» جویا شد.

در پاسخ این ایمیل، «جنی آدام»، از مقامات بخش رسانه‌ای این وزارت‌خانه به نقل از یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه بریتانیا که نامی از او ذکر نکرده، نوشت: «توافق هسته‌ای، که اجرای آن از حدود یک‌سال قبل آغاز شد، گامی اساسی و روبه‌جلو در جلوگیری از توسعه قابلیت تولید سلاح هسته‌ای توسط ایران و عادی‌سازی روابط ایران با جامعه بین‌المللی بود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایش نزدیک این توافق ادامه می‌دهد. بریتانیا به همکاری نزدیک خود با شرکای بین‌المللی برای اجرای مستمر و موفقیت توافق مزبور ادامه می‌دهد.»

مشخصا این سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا نخواسته است موضعی صریح در خصوص مدعیات ترامپ از خود نشان دهد اما تلویحا بر ادامه اجرای برجام تاکید کرده است.