آوار انتخابات آمریکا بر سر اصلاح طلبان

گروه سیاسی- این روزها مرور روزنامه های اصلاح طلب هم نشان می دهد آنچه بیش از همه در موردش نگرانی وجود دارد آینده توافقنامه ای است که دونالد ترامپ در رقابت های انتخاباتی اش وعده پاره کردن آن را داده. زمانی از برجام به عنوان یک نمونه موفق معامله برد – برد یاد می شد که می تواند حتی درباره مسائل داخلی هم به عنوان الگو مورد استفاده قرار بگیرد. رئیس جمهوری رسما از برجام 2 و 3 یاد کرد و اصلاح طلبان نیز به تبیین هر چه بیشتر این الگو در زمینه های مختلف پرداختند. حالا تنها با یک انتخابات در یکی از کشورهای طرف قرارداد برجام آینده موضوع به طور کلی زیر سوال رفته.

 

به گزارش افکارنیوز، از سوی دیگر طیف اصلاح طلابان تندرویی همچون مصطفی تاج زاده که اخیرا انتقادات ساختار شکنانه ای را نسبت به موضع ایران در سوریه مطرح کرده بودند نیز با روی کار آمدن ترامپ و تقویت موضع پوتین در قبال مساله سوریه بیش از پیش خود را تنها خواهند دید. الگویی که آنان مدافعش بودند حالا قرار است جای خود را به تقویت هر چه بیشتر نظام قانونی سوریه بدهد. با لفاظی ها و تهدیدهای توخالی رئیس جمهور جدید آمریکا در مقابل جریان رسمی آمریکا ستیز جریان مصالحه جوی اصلاح طلب نیز از این پس موضعی قوی تر از پیش خواهد یافت و این دقیقا همان چیزی است که اصلاح طلبان از آن وحشت داشتند. صادق زیباکلام به عنوان یکی از توجیه کنندگان این جریان اخیرا مدعی شده ایران فرصت ایجاد روابط را در دوران اوباما از دست داد و از این رو در زمان حکمت ترامپ آرزو می کنیم کاش قدر دوران اوباما را می دانستیم!

  نگاهی به نامزدهای وزارت امور خارجه آمریکا نیز نشان می دهد جواد ظریف مزیت نسبی خود برای ارتباط وقت و بی وقت با وزیر خارجه آمریکا را از دست خواهد  داد و این موضوع در کنار رادیکالیزه شدن مواضع ایران و امریکا در قبال یکدیگر می تواند تیر خلاص بر پیکره هواداران دولتی باشد که بیش از هر دولتی پس از انقلاب در عادی سازی روابط با آمریکا تلاش کرد. رقابت های انتخاباتی سال 96 که پیش از این تصور می شد با وجود رئیس جمهور مستقر رقابت هایی بی روح و تقریبا علی السویه خواهد بود حالا رنگ و بویی دیگر خواهد گرفت و این همان چیزی است که اصلاح طلبان هوادار روحانی به هیچ وجه انتظارش را نداشتند. دولت روحانی با وجود نقایص بسیار در زمینه های اقتصادی و فرهنگی نمی تواند در فضای جدید ایجاد شده امکان رقابت داشته باشد. برجام که تنها دستاورد دولت تلقی می شد زیر سوال رفته و در زمینه های دیگر نیز دولت نتوانسته کارنامه قابل قبولی ارائه کند از این رو بعید نیست که در هفته های پیش رو استراتژی اسصلاح طلبان نیز برای انتخابات سال 96 تغییر کند.