در پارلمان چه خبر است؟/فراکسیون پٌشتِ فراکسیون!

س از تشکیل دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خردادماه سال جاری، زمزمه تشکیل فراکسیون‌های سیاسی مجلس به گوش‌ می‌رسید.

فراکسیون‌های سیاسی مجلس در حالی کار خود را آغاز کردند که از گفتن آمار و ارقام و همچنین تعداد اعضای فراکسیون امنتاع می‌شد.

فراکسیون «ولایت» و «امید» نخستین فراکسیون‌هایی بودند که در ماه‌های نخست تشکیل مجلس به ترتیب با ریاست معنوی «علی لاریجانی» و «محمدرضا عارف» به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کردند.

پس از چند ماه فعالیت فراکسیونی، نوای تشکیل فراکسیون سومی با نام اعتدالیون یا مستقلان به گوش می‌رسید که در نهایت سومین فراکسیون سیاسی مجلس با عنوان «مستقلان ولایی» و با ریاست کاظم جلالی آغاز به کار کرد.

این در حالی بود که برخی اعضای فراکسیون تازه تاسیس (مستقلان ولایی) علت اصلی تشکیل فراکسیونشان را اختلافات درونی فراکسیون امید و سیاسی بازی‌های درونی این فراکسیون عنوان می‌کردند و در عین حال فعالیت حول محور منویات رهبری را محور فعالیت فراکسیون خود اعلام می‌کردند.

این در حالی است که پس از گذشت چند ماه از تشکیل و آغاز به کار این فراکسیون، آمار دقیقی از آن اعلام و منتشر نشده است.

با این اوصاف و پس از گذشت 5 ماه از تشکیل رسمی مجلس شورای اسلامی، زمزمه تشکیل فراکسیون چهارمی از دل فراکسیون‌های مذکور به گوش می‌رسد.

عده‌ای از نمایندگان که در تلاش برای تشکیل این فراکسیون هستند، علت اصلی مطرح شدن این فراکسیون را حزبی‌ و جناحی خواندن عملکرد برخی نمایندگان عنوان می‌کنند و می‌گویند کار ما در این فراکسیون (چهارمین فراکسیون سیاسی مجلس دهم) فعالیت بدون نظر داشتن به جناح و طیف ‌بندی نمایندگان است.

تشکیل فراکسیون‌های متعدد در مجلس ضمن کاهش قدرت  فراکسیون‌های اکثریت (ولایت) و اقلیت (امید)، به نوعی توان کار تشکیلاتی در پارلمان را کاهش داده و همین موضوع زمینه نفوذ افراد پرقدرت مجلس دهم را بیشتر می‌کند.

شنیده‌ها حاکی از این است که این فراکسیون نیز عنوان «ولایی» یا «ولایت» به خود می‌گیرد!