واکنش وزیر اصلاحات به ادعای پاره کردن برجام توسط ترامپ

علی صوفی افزود: بررسی‌ها و رصدها حکایت از این دارد که برخی از احزاب حزب جمهوری‌خواه و نخبگان آمریکایی نیز مواضع ضد ترامپ از خود اتخاذ داشته‌اند چراکه علت هراس از ترامپ این است که وی هیچ آشنایی با حکومت‌داری ندارد و در حاکمیت نیز حضور نداشته است.

صوفی خاطرنشان کرد: تمام فعالیت آقای ترامپ در بخش خصوصی بوده است و به شدت علیه حاکمیت آمریکا حرف زده و آن را فاسد قلمداد کرده است.

وزیر دولت اصلاحات ریاست جمهوری ترامپ را وصله ناچسب برای آمریکا عنوان و تصریح کرد: انتخاب ترامپ بازتاب زیادی در داخل و خارج آمریکا داشته است چراکه شعارهای ترامپ در زمان تبلیغات تقریبا غیرعملی است.

وی افزود: ترامپ به شدت مخالف وضع موجود آمریکا است و واقعیت ترکیب جمعیتی آمریکا و حضور مهاجران در این کشور را نفی می‌کند و شعارهای وی نژادپرستانه و ضد انسانی است.

صوفی به مواضع و شعارهای دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران و توافق‌نامه هسته‌ای موسوم به «برجام» اشاره کرد و گفت: ترامپ  حتی علیه عربستان و رژیم صهیونیستی نیز مواضعی اتخاذ کرده مبنی براینکه آنها باید هزینه حمایت آمریکا از آنها در منطقه را بپردازند.

به اعتقاد وی ترامپ دوست و دشمن ندارد و همه از آمدن وی دچار واهمه شدند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه امنیت ملی آمریکا در برون‌مرزها تعریف شده است،‌ اظهار داشت: ارتش آمریکا برای دفاع از مرزهای داخلی تعریف نشده بلکه برای مداخله طراحی شده است و با توجه به این تعریف از آمریکا و استراتژی آنها بر روی کار آمدن ترامپ نگرانی‌هایی را در داخل این کشور به وجود آورده است.

صوفی به سبقه و پیشین روسای جمهور برآمده از حزب جمهوری‌خواه‌ آمریکا اشاره و اکثر نمایندگان این حزب در کاخ سفید را جنگ‌افروز و ماجراجو تلقی کرد.

وی با بیان اینکه ویژگی قالب ترامپ بیزینس‌من است، گفت: نگاه دونالد ترامپ به مسائل کااسب‌کارانه است بنابراین وی همه را به عنوان بازارهای مصرفی خواهد دید. در همین راستا او ایران را به عنوان یک بازار 80 میلیونی می‌بینید و این نگاه غالب خواهد بود. بنابراین با دنیا در تعامل خواهد بود و ایران را یک هدف تجاری خواهد دانست تا سیاسی.

وزیر دولت اصلاحات با تاکید براینکه کنگره و سنای آمریکا که تحت نفوذ صهیونیست‌ها و عربستان هستند علیه جمهوری اسلامی ایران مصوباتی را خواهند داشت، گفت: اخیرا برخی از سناتورها علیه ایران حرف‌هایی را زده‌اند بنابراین این صحبت‌ها نشان از این دارد که بنای آنها بر ازدیاد فشار بر ایران است.

به گفته صوفی هیمنه آمریکا در این انتخابات کاملا فرو ریخت چراکه ترامپ مثل اوباما نیست که قادر به اجماع‌سازی در دنیا باشد. چراکه دنیا به هیچ وجه حرف وی را نخواهد خواند و دونالد ترامپ از همین روزهای آغازین با یکسری اعتراضات روبرو شده و هیچ تضمینی برای معترضین وجود ندارد چراکه آنان وجود ترامپ را یک خطر بالقوه و کابوس می‌دانند.

وی در مورد ادعای ترامپ مبنی براینکه برجام را پاره می‌کنم ضمن رد این ادعا برجام را سندی دانست که در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: ترامپ نمی‌تواند برجام را پاره کند و آ‌قای اوباما نیز این مطلب را در اولین موضع خود به آقای ترامپ یادآور شد. بنابراین به اعتقاد من برای برجام نمی‌توانند مشکلی ایجاد کنند اما سعی خواهند کرد بهانه‌هایی مثل «تجهیزات دفاعی»، «نقش ایران در منطقه»، «جریان مقاومت» و «بهانه واهی همکاری با تروریست» را مطرح کنند و زمان آقای اوباما نیز به این مطالب پرداخته شد.

صوفی ادامه داد: آمریکایی‌ها در مقابل روسیه که مواضع همراهی با ایران در منطقه داشته‌ است قابل کنترل است و در بعضی زمینه‌ها سیاست‌های خود را مثل مبارزه با داعش و القاعده ادامه خواهد داد.

وی در واکنش به ادعای برخی از مشاوران ترامپ مبنی بر اینکه در احتمال مذاکره مجدد بین ایران و 1+5 درباره برخی از بندهای برجام وجود دارد، گفت: این امکانپذیر نخواهد بود.

وزیر دولت اصلاحات گفت: به هیچ وجه مصلحت نیست که در مورد مفادی از برجام مجددا بخواهیم با آنها مذاکره کنیم. چراکه طرف مقابل ما در برجام فقط آمریکا نیست بلکه 7 کشور آن را امضا کرده. هر گونه تغییر در برجام باید به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برسد و خیلی بعید است روسیه و چین که حق وتو دارند این تغییرات را تایید کنند.

صوفی معتقد است که ایران نباید به هیچ عنوان زیر بار مذاکره مجدد برای تغییر بندهایی از برجام برود زیرا ایران دست بالا را دارد و افکار عمومی جهان نیز ایران را همراهی خواهد کرد.