تحریم‌ها لغو نشد، باران نبارید!

حسن روحانی رئیس جمهور، خرداد سال گذشته در مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست با اشاره به تاثیر برجام در حل مشکلات محیط زیست گفته بود:

 

"ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمان‌شان زیاد نچرخد. تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند."

 
این سخنان از ابتدا با واکنش کارشناسانی همراه شد که معتقد بودند ارتباط دادن مسایل کشور به برجام و امید داشتن به حل معضلات کشور بدون تلاش و وابسته کردن کشور به نتیجه توافق با کشورهای دیگر، باعث خطای محاسباتی مسئولان شده و پیشرفت کشور را با مشکل مواجه می‌کند.

 

 
 
حال با گذشت بیش از یک سال از آن سخنان، خلف وعده رئیس جمهور در بهبود مشکلات محیط زیست برای بیشتر مردم قابل درک است. مردمی که صبح را با تنگی نفس و سوزش چشم آغاز می‌کنند و شب با سرفه های سیاه به پایان می‌برند.
 
تحریم‌ها لغو نشد، باران نبارید

به عنوان نمونه بنا بر آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران،در بازه زمان حدود دو ماهه از شروع سال آبی 95-96 تا امروز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش میزان بارندگی و در نتیجه حل نشدن مشکل "آب خوردن" مردم را نشان می‌دهد. در این گزارش آمده است:

 

 
"ارتفاع کل ریزشهای جوی از اول مهر لغایت 24 آبان سال آبی 96-95 بالغ بر 12 میلیمتر می‌باشد. این مقدار بارندگی نسبت به  دوره مشابه سال آبی گذشته( 61 میلیمتر) 80 درصد کاهش نشان می‌دهد."
 
 
 
 

 

 
این کاهش شدید میزان بارش ها و کم شدن منابع آبی کشور، دولت را مجبور کرد برای تامین نیازهای مردم از منابع و ذخایر آبی استراتژیک کشور برداشت کند. گزارش مشرق در این رابطه را از اینجا بخوانید.

 

 
 
هوا خراب شد/ نفس ها به شماره افتاد
 
 مقایسه گزارش آماری شرکت کنترل کیفیت هوا در بازه زمانی ابتدای فصل پاییز تا 25 آبان سال جاری نیز نشان می‌دهد در این مدت نه تنها معضل آلودگی هوا حل نشد بلکه تعداد روزهای پاک (شاخص آلایندگی بین 0 تا 50) به صفر روز رسیده است.
 
این در حالیست که در همین مدت، تعداد روزهای ناسالم برای همه گروه‌‌ها (شاخص آلایندگی بین 151 تا 200) به 2 روز در این بازه زمانی افزایش یافته است. همچنین تاکنون تعداد 11 روز از 55 روز گذشته از آغاز فصل پاییز نیز در شرایط ناسالم برای گروه های حساس(شاخص آلایندگی بین 110 تا 150) قرار داشته است.

 

 
نمودارهای زیر به مقایسه تعداد روزهای سالم، ناسالم و پاک، از ابتدای مهرماه سال 94 تا 25 آبان ماه94 با اول مهر95 تا امروز می‌پردازد.
 
 

نمودار میزان آلودگی هوا (اول مهر94 تا 25 آبان94)

نمودار میزان آلودگی هوا (اول مهر94 تا 25 آبان94)

نمودار میزان آلودگی هوا (اول مهر95 تا 25 آبان95)

نمودار میزان آلودگی هوا (اول مهر95 تا 25 آبان95)
 
 
 
 همچنین با توجه به افزایش شدید میزان آلودگی هوای تهران در هفته اخیر، غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون تهران طی 2 روز اخیر به 2برابر حد مجاز رسیده است.
 
 برجام هوا را آلوده کرد؟
 
 
این بدان معناست که ماندن طولانی مدت در فضای باز برای تمام افراد مضر است.

 

 
 
با توجه به اینکه بیش از یک سال از امضای توافقنامه هسته‌ای موسوم به برجام که به تعبیر روحانی قرار بود: "در روز اجرای توافق، تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. "می گذرد روز بروز پوچ بودن وعده های داده شده در مسیر اجرای برجام افزوده می شود و مردم رویای خیالی رفع مشکلات پس از توافق هسته ای را بیشتر احساس می‌کنند.
 

با این حال عده ای هنوز اصرار دارند در شرایطی که آلودگی هوا، معضلات بسیاری را برای مردم بوجود آورده، همچنان از برجام به عنوان امیدبخش یاد کنند. در این باره رئیس جمهور در جمع مردم اهواز که مدت بسیاری است از وجود ریزگردها در هوای خوزستان رنج می‌برند با اشاره به اینکه برجام یعنی فضا و تنفس جدید گفت: یعنی هوای آزاد آمده که باید از این فضا به خوبی استفاده کرد، وی ادامه داد: درها باز شده که ما کار و فعالیت کنیم.