واکنش وزارت خارجه به اتهام‌زنی رسانه عربی به زوار اربعین

نشست خبری بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، پیش از ظهر امروز(دوشنبه 1 آذر ماه) در محل وزارت امور خارجه و با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران برگزار شد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد قرارداد ایرباس و بویینگ و طرح مجلس نمایندگان امریکا در رابطه با منع فروش آن‌ها به ایران گفت: در یک سال گذشته شاهد بودیم لوایح زیادی در کنگره تصویب شده که هیچکدام قابلیت اجرایی ندارند.

وی افزود: این مسئله در مجلس تصویب شد اما تصور می‌کنیم اجرای آن، زمان‌بر است.

قاسمی تصریح کرد: ما صبر می‌کنیم. اگر این قبیل اقدامات، در مخالفت با برجام باشد، با آن‌ها برخورد خواهیم کرد.

وی در مورد پذیرش برجام از سوی دولت جدید آمریکا گفت: در شعارهای انتخاباتی صحبت‌های زیادی صورت گرفت. فقط به برجام اختصاص نداشت و صحبت‌های بسیار متفاوت وجود داشت.

قاسمی افزود: برای قضاوت زود است و باید صبر کرد. هر چه ترامپ به آعاز کار خود نزدیک می‌شود مواضعش باید تعدیل شود و تصور می‌کنم در جامعه آمریکا آنقدر خردگرایی وجود دارد که منافعشان را به خطر نیاندازند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران آمادگی لازم و گزینه‌های لازم را دارد و اگر احساس کند اقدامی قرار است انجام شود، اقدامات خود را صورت خواهد داد.

وی افزود: برجام قراردادی دو طرفه نیست و این تفاهم به تأیید شورای امنیت و سازمان ملل رسیده است. هنوز نمی‌توانم جمع‌بندی خاصی داشته باشم و وضعیت را رصد خواهیم کرد و در نهایت تصمیم می‌گیریم.

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد طرح اخیر استفان دمیستورا نماینده ویژه سازمان ملل در مسأله سوریه گفت: این طرح‌ها مقطعی است و هیچکدام نتوانسته به منصه ظهور برسد و طرح‌های ابتری بوده‌اند.

وی افزود: سوریه بازیگران بسیاری دارد و وی نمی‌تواند به تنهایی طرحی داشته باشد و اینگونه مباحث را نمی‌توان جدی تلقی کرد.

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات اخیر شورای روابط بین‌المللی خلیج فارس نیز گفت: تحرکاتی را طی روزهای اخیر داشتیم که ناشی از مشکلات درونی عربستان است.

وی افزود: این کشور سعی کرده با توجه به مشکلات داخلی و خارجی خود و با تشکیل اتحادیه بتواند برخی کشورها را در اختیار داشته باشد.

قاسمی تصریح کرد: عربستان نشان داده از خردگرایی لازم برخوردار نیست و این‌ قبیل اقدامات، راه به جایی نخواهد برد و عربستان نمی‌تواند برای کشورها تعیین تکلیف کند.

قاسمی تصریح کرد: ما ارتباطات خوبی با برخی کشورهای عربی داریم و آن‌ها از فشارهای عربستان سخن می‌گویند اما این کشور باید راه دیگری انتخاب کند.

وی افزود: امیدوارم سازمان همکاری اسلامی به ماهیت خود برگردد و در مورد اختلاف و واگرایی در درون جهان اسلام، به نقش اصلی خود عمل کند

وی در پاسخ به سوالی در مورد برجام و رایزنی ایران با اروپایی‌ها در این باره هم گفت: اتحادیه اروپا در بیانیه چند هفته پیش، راهکار خود را روشن کرد. هفته گذشته راه دوم خود را در بروکسل اعلام کرد. آن‌ها علاقه‌مندی‌های خود را اذعان کردند.

قاسمی افزود: در بیانیه وزرای اتحادیه اروپا بر بحث اجرای برجام تأکید شد. این امر بعد از انتخابات آمریکا می‌تواند نشانگر پایبندی اروپا بر برجام باشد. دیدگاه  اتحادیه کاملاً مشخص است و رایزنی‌ها ادامه دارد و در شش ماهه بعدی مذاکرات در تهران برگزار می‌شود.

 

وی افزود: تماس‌ها ادامه خواهد داشت و امیدوارم بتوانیم بر مشترکات خود بیافزایم و اختلافات را کاهش دهیم و روابطی توأم با احترام داشته باشیم. در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا می‌توانیم دیدگاه‌های مشترکی داشته باشیم.

قاسمی تصریح کرد: ما با کشورهای اروپایی خوشبین هستیم که روابط دوجانبه را با توجه به شرایط فعلی افزایش دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در سفر تخت روانچی به پاریس مذاکرات سازنده‌ای با طرف اروپایی داشتیم. نیمه دوم ژانویه کمیسیون مشترک اقتصادی تحت ریاست دو وزیر را مجدداً از سر بگیریم. امیدواریم با فرانسه بتوانیم در تهران نشست سازنده و فراگیر داشته باشیم. همانگونه که بارها اعلام کردیم برای روابط باید تلاش کنیم.

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد دخالت برخی در کشورهای منطقه گفت: اتکا به ارگان‌های نظامی برای کشورهای منطقه نسخه خوبی نیست. امنیت و ثابت در منطقه با همیاری کشورهای منطقه اتفاق می‌افتد.

وی افزود: ورود نیروهای خارجی هیچ وقت حلال مشکلات نبوده است. ما توصیه می‌کنیم به جای نظامی‌گری با اتکا به نیروهای مردمی خود و همکاری کشورها در جهت تأمین امنیت تلاش کنند و تجربه تاریخی هم همین را به ما القا می‌کند.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اتهام 11 کشور عربی علیه ایران نیز گفت: عربستان مبتکر این نوع سناریوهاست و برخی از کشورهای امضاکننده به طور جدی همراه عربستان هستند و برخی اینگونه نیستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این رفتار، غیرقابل قبول است. این یک نوع فرافکنی و کارشکنی است و ریشه‌اش به داخل عربستان و خارجی آن به آمریکا، اروپا و منطقه برمی‌گردد.

وی افزود: عربستان در یمن شکست خورده است و مثل صدام که برای ایران فکر خام می‌کرد و در نهایت شکست خورد، عربستان هم در یمن شکست خواهد خورد.

قاسمی تصریح کرد: عربستان تصور می‌کند با داشتن یک دشمن می‌تواند بر مشکلات خود فایق آید. در این برهه بر تلاش‌های خود افزوده و تصور می‌کند در دوران انتقال در آمریکا بتواند منافعی کسب کند و مشکلاتی برای ایران ایجاد کند و متأسفانه این از کم‌دانی و نادانی نسبت به نقش ایران است.

قاسمی تصریح کرد: آن‌ها باید با تفکر بیشتری تصمیم بگیرند. ما از کشوری که بانی تروریسم و گسترش‌دهنده آن است انتظار نداریم که بتواند تصمیم عاقلانه‌تری بگیرد.

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد فروش مازاد آب سنگین به دیگر کشورها نیز گفت: ما بر تعهدات خود در برجام باقی خواهیم ماند و تا آنجا که طرف مقابل تعهداتش را رعایت کند، ما نیز بر تعهدات خود باقی هستیم. در عین حال، این، یک سوال فنی است و سازمان انرژی اتمی پاسخ آن را داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه محمدجواد ظریف در خصوص تمدید قانون تحریم‌های ایران در مجلس نمایندگان آمریکا گفته است امضای دوباره این قانون، نقض برجام است، نظر شما در این باره چیست نیز گفت: ما بر تعهدات خود پایبند هستیم و تا جایی که دیگران تمایل به اجرای تعهدات را نشان دهند ادامه پیدا می‌‎کند.

وی افزود: آنچه در مجلس آمریکا تصویب می‌شود تعدادشان کم نیست و برخی از آن‌ها به مشکلات درونی آمریکا بازمی‌گردد.

قاسمی تصریح کرد: هر کدام از مصوبات کنگره آمریکا می‌تواند بر اساس تفاسیری، در مغایرت با برجام قرار گیرد و هیچکدام ضمانت اجرایی ندارد و اگر مراحل قانونی خود را طی کند، ما نیز اقدامات خود را که روی میز چیده‌ایم عمل خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اگر لازم باشد در زمان مقتضی آن‌ها را عمل خواهیم کرد. ما در حال رصد هستیم و تا زمانی که در مرحله کنگره است، آن‌ها را جدی نمی‌گیریم. خط مشی نظام در این باره مشخص است.

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری مراسم اربعین در عراق و سفر بسیاری از ایرانی‌ها به این کشور بدین منظور گفت: جلسات متعددی در این باره داشتیم و همه ارگان‌ها تلاش کردند و تعهدات خود را به انجام رساندند.

وی افزود: وزارت خارجه تلاش خود را انجام داد. اربعین امسال به خوبی انجام شد. هیچ گزارش نامطلوبی نداشتیم. دولت عراق تلاش بسیاری داشت. از مهمان‌نوازی مردم عراق سپاسگزاری می‌کنیم. مدیریت چنین جمعیتی واقعاً سخت است ولی خوشبختانه آنگونه که می‌خواستیم انجام شد و برخی مشکلات کوچک به دلیل اشتیاق مردم بود.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر امکان لغو روادید بین ایران و عراق هم گفت: لغو روایدد با عراق هنوز حاصل نشده است  و رایزنی‌ها در این باره ادامه دارد.

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری اجلاس دریایی خزر در تهران هم گفت: اجلاس دریای خزر می‌تواند سال آینده در تهران باشد و هنوز قضاوت در مورد تاریخ و دستور کار زود است اما و امیدوارم این اجلاس گسترش پیدا کند و پایه‌های مطلوب برای همگرایی صلح و امنیت باشد.

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات عربستان نسبت به برگزاری مراسم اربعین حسینی در عراق هم گفت: عربستان حرف‌های بی‌ربط زیاد زده و می‌زند. این اظهارات، بیشتر شبیه به تمسخر است.

وی افزود: بحث راهپیمایی اربعین بحث جدایی است و ارتباطی با مناسک حج ندارد لذا به موهوماتی که عربستان در این مورد می‌گوید توجه نمی‌کنیم. البته از عربستان هم بیان این اظهارات دور از انتظار نیست. مهم این است که چرا آن فاجعه عظیم در منا رخ داد و باید آل‌سعود پاسخگو باشد. این کشور همچنین زمینه‌های لازم را برای حجاج ما برای مناسک حج امسال ایجاد نکرد و این کشور در این زمینه باید پاسخگو باشد اما این کشور از سر ناچاری مباحثی را مانند اربعین مطرح می‌کند.

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد رابطه دیپلماتیک ایران و مصر نیز گفت: ما علاقمندیم جهان اسلام از وضعیت اسف‌انگیز کنونی خارج شود. ما همواره علاقمند بودیم بتوانیم در وضعیت مطلوب‌تری با مصر باشیم و هنوز این علاقمندی وجود دارد.

وی افزود: تلاش داریم استفاده بهینه را از این روابط داشته باشیم. ما می‌توانیم در برخی مسایل مواضع مشترکی داشته باشیم البته زود است از نزدیکی روابط نام ببریم.

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات وزارت امور خارجه برای افزایش اعتبار و حیثیت پاسپورت ایرانی نیز گفت: یکی از شعارهای رییس جمهور کشورمان از ابتدا، افزایش منزلت ایرانی و جایگاه پاسپورت ایرانی بود. بحث توافقات در مورد پاسپورت‌های ایرانی، کاری دوسویه است و دو طرف بر اساس ملاحظات بسیار و در راستای منافع در این باره تصمیم می‌گیرند لذا فرایندی زمان‌بر است.

وی افزود: مذاکرات زیادی با برخی کشورها داشته‌ایم و بعضی کشورها با ما در این زمینه صحبت کرده‌اند. بخشی از آن‌ها به منصه ظهور رسیده مثل ارمنستان و گرجستان. با کشورهای دیگری نیز در حال مذاکره هستیم تا این حوزه کاری را گسترش دهیم و آن‌ها نیز از مزیت سفر به ایران استفاده کنند. ما اعلام کردیم برای برخی کشورها در مبادی ورود ویزای سه ماهه صادر کنیم و در حال انجام است. دیروز خبری علیه این اقدام صورت گرفت. خبر موهوم بود و ما منشا خبر را پیگیری خواهیم کرد.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اتهام‌زنی رسانه وابسته به عربستان به زوار اربعین نیز گفت: این نوع سخن پراکنی‌ها دور از انتظار نیست و ناشی از عصبانیت مقامات ریاض از دیدن چنین صحنه‌هایی در کشور عراق است. احتمالاً مزد بگیرانشان مطالبی را می‌گویند که دور از انتظار نیست.

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد گفتگوی حیدر العبادی و اسحاق جهانگیری در مورد روابط تهران و بغداد نیز گفت: روابط تهران - بغداد، روابط روشنی در تمام حوزه‌هاست.

وی افزود: حمایت ایران از حاکمیت عراق و ملت آن کاملاً روشن است. ما موضوعات و مسایل زیادی در دستور کار داریم از جمله مسایل مرزی اقتصادی، سیاسی و ... ما به عنوان دو کشور همسایه همواره باقی خواهیم ماند و این حکم ازلی و ابدی است و دو کشور همسایه همیشه مسایلی را برای مطرح کردن خواهند داشت.