طرفین برجام باید به مفاد توافق پایبند باشند

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک پس از دیدار با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در پکن، از طرفین توافق هسته‌ای ایران (برجام) خواست تا به مفاد این توافق پایبند باشند.

بنا بر گزارش شبکه «راشاتودی»، وزیر امورخارجه چین تأکید کرد، اجرای برجام نباید تحت تأثیر تغییرات در اوضاع داخلی کشورهای طرف توافق هسته‌ای ایران باشد.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که چند روز پیش مجلس سنای آمریکا به تمدید قانون تحریم‌های ایران رأی داد و متن این لایحه را برای تأیید نهایی به کاخ سفید فرستاد.

دیپلمات ارشد چین در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: «حفظ اجرای موثر و جامع این توافق مسئولیت و البته منفعت مشترک تمامی طرفین برجام است و این مسئله نباید تحت تأثیر تغییرات داخلی در هر یک از کشورهای طرف توافق قرار گیرد».

وی افزود: «آنچه بسیار اهمیت دارد احترام گذاشتن به تعهدات و تأکید بر حسن نیت در زمانی است که اختلافات مطرح می‌شود».

محمد جواد ظریف نیز در این کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد، توافق هسته‌ای ایران «یک توافق چندجانبه است و تمامی طرفین باید به آن احترام بگذارند. ایران و چین موضع مشترکی در این رابطه دارند».

وزیر امورخارجه ایران افزود: «ما به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهیم که این توافق را به صورت یک جانبه زیرپا بگذارد. اما اگر این اتفاق بیفتد، ایران نیز گزینه‌های خود را خواهد داشت».