مواضع ضد ایرانی انگلیس علیه تهران تمامی ندارد!

 بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس روز جمعه در نشست «اندیشکده مطالعات بین‌المللی استراتژیک» از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام دفاع کرد و گفت که این توافق ارزش 12 سال مذاکره داشته است. 

* همکاری انگلیس و بحرین

وی در آغاز سخنرانی‌اش با اشاره به اینکه به تازگی با پادشاه بحرین دیدار کرده روابط کشورش با منامه را «تزلزل‌ناپذیر» خواند. وی اضافه کرد: «هر بحرانی در خلیج (فارس) بحران برای انگلیس است. امنیت شما، امنیت ما است.»

جانسون با تأکید بر اینکه که بریتانیا 1500 پرسنل نظامی و 7 رزمناو در منطقه خلیج فارس دارد گفت که این رقم بیشتر از دولت هر کشور غربی، به استثنای آمریکا است. وزیر خارجه انگلیس همچنین از قصد کشورش برای هزینه 3 میلیارد پوند طی ده سال آینده در راستای تعهدات نظامی لندن در حلیج فارس خبر داد.

* ایران و برجام

وزیر خارجه انگلیس در بخش دیگری از این سخنرانی خواستار همکاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای شکست گروه تروریستی داعش و ایجاد ثبات در عراق شد. وی سپس ادعاهای ضد ایرانی «ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس درباره ایران را تکرار کرد.

جانسون گفت: «و همه ما همان‌طور که نخست‌وزیر چند روز پیش گفت می‌دانیم که ما بایستی درباره نقش ایران، مراقب و هوشیار باشیم.»

«ترزا می» در سخنرانی روز چهارشنبه خود در سی و هفتمین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گفت کشورش آماده است با کشورهای عضو شورا برای عقب راندن آنچه به ادعای وی «اقدامات تهاجمی ایران درمنطقه» است، همکاری کند.

نخست وزیر انگلیس با بیان اینکه «ما باید همچنان به مقابله با دولت‌هایی که نفوذ آنها بی‌ثباتی منطقه را مشتعل می‌کند ادامه دهیم»، اضافه کرد: «بنابراین می‌خواهم به شما اطمینان دهم که من به وضوح تهدیدی را که ایران متوجه منطقه خلیج [فارس] و در بُعدی وسیع‌تر، متوجه خاورمیانه می‌کند مشاهده می‌کنم.»

«بوریس جانسون» پس از تکرار ادعاهای ضد ایرانی نخست‌وزیر انگلیس، همانند وی به دفاع از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) پرداخت. 

وی گفت: «و بله، من معتقدم که صرف  12 سال برای مذاکره درباره برجام - توافق هسته‌ای با ایران- ارزشش را داشت. به این معتقدم. فکر می‌کنم که این (توافق) دستاورد اصیل دیپلماسی بود که به تبدیل دنیا به مکانی امن‌تر کمک کرده است.»

جانسون در ادامه گفت: «و من فکر می‌کنم بایستی روی این بنیان را زیربنا قرار دهیم و برای توسعه روابط بهتر با تهران تلاش کنیم؛ اما این اتفاق تنها زمانی می‌افتد که ایران با پایبندی به همین قواعد بازی کند نفوذش را با دیپلماسی و گفت‌وگو اعمال کند.» 

*عربستان سعودی و یمن 

وزیر خارجه انگلیس که اظهارات چند روز پیشش درباره عربستان سعودی و جنگ‌افروزی این کشور در یمن دردسر ساز شده بود، این بار اظهاراتی همگرا با دولت انگلیس در این باره مطرح کرد.

«جانسون» در اظهاراتی که روز پنجشنبه در نشست «گفت‌وگوهای مدیترانه» در پایتخت ایتالیا مطرح کرد صراحتاً از تنش‌های مذهبی در خاورمیانه و به ویژه نقش عربستان سعودی در آن انتقاد کرده بود. وی انگلیس، عربستان و ایران را «عروسک‌گردان‌های خیمه‌شب‌بازی در جنگ‌های نیابتی خاورمیانه» خوانده بود.  

عده‌ای این اظهارات «جانسون» را به سبب اتحاد راهبردی میان لندن و ریاض یکی دیگر از «خطاهای دیپلماتیک» وی خوانده و از او بابت بیان آنها انتقاد کردند. دفتر نخست‌وزیری انگلیس هم با صدور بیانیه‌ای این بیانات را نظر شخصی «جانسون» -و نه سیاست رسمی لندن- عنوان کرد.  

 وزیر خارجه انگلیس در سخنرانی جمعه شب گفت: «وقتی به آنچه در عربستان اتفاق می‌افتد نگاه می‌کنید، آنها دارند خودشان را در برابر بمباران‌های حوثی‌ها ایمن می‌کنند. اما من باید نگرانی‌های عمیقم درباره رنج فعلی مردم یمن - که مطئنم در میان همه اعضای این جلسه وجود دارد- را هم در میان بگذارم. و من فکر می‌کنم ما می‌توانیم دست‌کم بر سر این نکته اساسی هم‌نظر باشیم که زور به تنهایی نمی‌تواند یک یمن باثبات ایجاد کند.»

* سوریه

وی در ادامه بر حمایت لندن از فرایند سیاسی برای پایان دادن به جنگ یمن، و همچنین تمامی دیگر درگیری‌ها در خاورمیانه تأکید کرد. 

جانسون با اشاره به اینکه نیروهای دولت «بشار اسد»، رئیس‌جمهوری سوریه احتمالاً تا چند روز آینده شهر حلب در سوریه را فتح خواهند کرد گفت: «اما زمانی که این اتفاق بیفتد، این مطمئناً پیروزی‌ای خواهد بود که به کام (آنها) زهر خواهد شد.»

وزیر خارجه انگلیس در ادمه گفت: «به خاطر داشته باشید که دو سوم سوریه هنوز خارج از کنترل اسد است و او هنوز در حال بسیح کردن 30 منطقه دیگر با 571 هزار ساکن فقیر و رنج‌کشیده است. مطمئناً، هیچ صلح پایداری در سوریه حاصل نخواهد شد، اگر آن صلح توسط مردی تحمیل شود که چنین نفرتی در میان میلیون‌ها نفر از مردم خودش ایجاد کرده است.»