اروپا می ترسد آمریکا توافق با ایران را بر هم بزند

بنا بر این گزارش، مقامات اروپایی برای رایزنی با دولت کنونی و آتی آمریکا به واشنگتن رفته و هرچند امیدوارند که «دونالد ترامپ» به توافق هسته‌ای به برجام پایبند بماند، اما نگران هستند که او با افزایش فشارها به تهران با اهرم‌های تحریمی، توافق را در آستانه شکست قرار دهد.

بنا بر این گزارش، «هلگا اشمیت» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز 21 نوامبر، یعنی سه هفته قبل، ضمن سفر به واشنگتن، دیدارهایی با مقامات آمریکایی داشته است. مدیران سیاسی وزارت خارجه انگلستان، فرانسه و آلمان هم هفته گذشته برای دیدار با مقامات دولت کنونی و اعضای تیم ترامپ به واشنگتن رفته‌اند.

اروپا نگران است که ترامپ به توافقات مشترک آمریکا و بروکسل پایبند نماند. از جمله مهمترین این توافق‌ها، برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و گروه موسوم به 1+5 است.

هرچند ترامپ در طول رقابت‌های انتخاباتی به شدت به توافق هسته‌ای با ایران تاخته بود، اما مقامات اروپایی می‌گویند که اکنون «خوش‌بینی محتاطانه‌ای» وجود دارد که وی به برجام پایبند بماند.

یک دیپلمات ارشد اروپایی در این رابطه گفته است که «احساس فزاینده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه بر هم زدن توافق اشتباه است.»

این دیپلمات با بیان اینکه از اعضای تیم ترامپ شنیده که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا تبعات کناره‌گیری از توافق را به جانشینش گوشزد کرده، می‌گوید ترامپ «اکنون دریافته است که نادیده گرفتن این [توافق] غیرمسئولانه است.»

با این حال تیم انتقالی ترامپ از اظهارنظر در مورد این گزارش خودداری کرده است.

با وجود این، نگرانی فزاینده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است که تیم ترامپ اقداماتی انجام دهد که توافق هسته‌ای را در معرض خطر قرار دهد.

اعضای تیم ترامپ به مقامات اروپایی گفته‌اند که توافق هسته‌ای به آمریکا اجازه می‌دهد تحریم‌هایی در ارتباط با فعالیت‌های ایران حوزه‌های غیرهسته‌ای از جمله اقدامات منطقه‌ای علیه شرکت‌ها و شخصیت‌های ایرانی وضع شود.

هرچند مقامات اروپایی هم می‌گویند که می‌توان در برخی از حوزه‌ها مانند برنامه موشکی اقداماتی علیه ایران انجام داد، اما در عین حال هشدار می‌دهند که اگر واشنگتن فشار بر تهران را افزایش دهد، ممکن است که توافق هسته‌ای به سرعت بر هم بخورد.

بنا بر این گزارش، دیپلمات‌های اروپایی به صراحت اعلام کرده‌اند که اگر ایالات متحده توافق هسته‌ای را بر هم بزند یا اقداماتی انجام دهد که بحران ایجاد کنند، این بلوک خود را به بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران متعهد نخواهد دانست.

یک دیپلمات ارشد اروپایی که در جریان جزئیات گفت‌وگوهای اخیر قرار دارد، می‌گوید: «ما همواره می‌دانستیم که باید روی این خط باریک بین پایبندی به توافق و اقداماتی که می‌توان نسبت به ایران انجام داد بدون آنکه از توافق تخطی شود، حرکت کنیم.»

وی افزود: «و من هم این نظر را دارم که اگر ما اشتباه کنیم، ایران می‌تواند بگوید شما دارید با سوءنیت عمل می‌کنید.»