مردم نباید برای سند خودرو پول اضافی پرداخت کنند/برگ سبز سند رسمی است

گروه سیاسی-  محمدعلی پورمختار نماینده بهار و کبودرآهنگ و رئیس سابق کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به اختلاف نیروی انتظامی و کانون سردفتران و دفتریاران برای نقل و انتقال خودرو و کشیده شدن این مساله به کمیسیون اصل 90 مجلس، گفت: این شکایت در دوره مجلس نهم مطرح نبود و ظاهرا در مجلس دهم این شکایت به کمیسیون مذکور رسید.

وی با بیان اینکه مردم علاقمندند تا خودرو بدون تشریفات اضافی نقل و انتقال یابد، گفت:  برگ سبز خودرو یک سند رسمی است و طبق قانون فعلی برای نقل و انتقال خودرو ها هیچ الزامی برای مردم و شهروندان نیست تا به دفترخانه ها مراجعه کنند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی افزود: اگر مردم برای انتقال خودرو به دفاتر رسمی مراجعه نکنند، هیچ اتفاقی نمی افتد چرا که با تعویض پلاک و صدور برگ سبز، مالکیت خودرو منتقل می شود.

پورمختار گفت: این اختلاف در کمیسیون اصل 90 مجلس در حال بررسی است البته نظر نمایندگان هم این است که باید تشریفات اضافی و همچنین هزینه بیخودی را از دوش مردم کم کرد.

ثبت سند خودرو در دفترخانه‌های اسناد رسمی اختلاف چندین ساله بین سازمان ثبت اسناد و نیروی انتظامی است.

از نظر پلیس نیازی به مراجعه مردم به دفاتر اسناد رسمی برای ثبت سند خودرو نیست چرا که هم وقت و هزینه از مردم گرفته می شود و هم برگه سبز خودرو به نشانه سند رسمی مالک است.

ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی هم بر این موضوع تاکید دارد.

این ماده در جلسه روز هشتم اسفندماه سال 89 درصحن مجلس اصلاح شد که بر اساس متن مذاکرات مجلس شورای اسلامی در آن زمان، هم نماینده دولت و هم نمایندگان موافق و مخالف مجلس اذعان داشته‌اند که ثبت اسناد خودرو در دفترخانه‌های کشور الزامی نیست.

علیرضا تهرانی