واشینگتن پست: ترامپ نمی‌تواند در مقابل ایران بایستد

 روزنامه آمریکایی «واشینگتن پست» با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، در رقابت‌های انتخاباتی‌ ریاست‌جمهوری سال جاری میلادی این کشور، دست‌کم درخصوص دو مورد از برنامه‌های سیاسی‌اش بسیار شفاف بود: نخست، مخالفتش با «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) و دوم تمایلش به بهبود روابط با روسیه. 

 

نگارنده سپس می‌افزاید: تا زمانی که ترامپ به طور رسمی فعالیتش را به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا آغاز نکرده باشد، نمی‌توان به این نکته پی برد که وی تا چه حد درخصوص این دو شعار انتخاباتی‌اش جدی بوده است. با این وجود، وی دیر یا زود با واقعیتی ناخوشایند مواجه خواهد شد: اینکه، روسیه و ایران دو کشور هم‌پیمان هستند و هر دو نیز حضور نیروهای آمریکا را در منطقه خاورمیانه برنمی‌تابند. به بیان دیگر، در صورتی که ما بخواهیم ایران را تحت فشار قرار دهیم، روسیه ساکت نخواهند ماند. 

 

در ادامه گزارش آمده است: روسیه تأمین‌کننده اصلی تسلیحات موردنیاز ایران است و از تلاش‌های تهران در حمایت از «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه، پشتیبانی می‌کند. تابستان امسال، جنگنده‌های روس از یک پایگاه هوایی در ایران، برای انجام حملات هوایی علیه مواضع تروریست‌ها در سوریه، استفاده کردند. 

 

مسکو علناً نسبت به نقض مفاد برجام هشدار داده است. از سوی دیگر، ترامپ قصد پاره کردن توافقنامه هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را دارد. 

 

نگارنده مطلب هدف از واکنش احتمالی مسکو در برابر نقض برجام را افزایش تنش‌های میان واشینگتن و متحدان اروپایی‌اش و نشان دادن شکست سیاست‌های واشینگتن عنوان می‌کند و می‌افزاید ترامپ برای برگزاری مذاکرات مجدد هسته‌ای با ایران، به احتمال زیاد با موانعی از سوی مسکو مواجه خواهد شد.