دیدار برجامی آمانو با ظریف

طرفین در این دیدار در خصوص آخرین وضعیت توافق هسته‌ای و اجرای برجام گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

آمانو که بامداد امروز به منظور انجام سفری یک روزه و در پاسخ به دعوت علی‌آکبر صالحی وارد تهران شده است در نشست خبری به همراه صالحی گفت: از روند برجام راضی هستم و ایران به تعهدات خود عمل کرده است.

مدیرکل آژانس بار دیگر با ذکر این نکته که از روند اجرای برجام راضی هستم، اظهار داشت: امیدوارم این روند ادامه یابد.

صالحی هم در این نشست با بیان اینکه صحبت‌های خوب و مفصلی با هم داشتیم، اظهار داشت: در خصوص مسائل مربوط به همکاری ایران و آژانس با یکدیگر صحبت و روابط و همکاری‌هایمان را تا به امروز مرور کردیم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه گزارش‌های آژانس از بعد از اجرای برجام تا به امروز گزارش‌هایی بوده که در آن مطالب مربوط به التزام ایران به تعهداتش منعکس شده و این نکته بسیار مهمی است که جمهوری اسلامی ایران هر آنچه را که وعده داده است عمل کرده و این مطلب در گزارش‌های آژانس منعکس شده است.

صالحی عنوان کرد: در خصوص آب سنگین، اورانیوم‌های غنی شده و ذخایر آن، تحقیق و توسعه و دیگر مطالب با آقای آمانو صحبت کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به فرمان روحانی به سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه در مورد محتوای آن فرمان هم صحبت شد، به خصوص درباره پیشران‌ها صحبت هایی داشتیم که به چه صورت این کار انجام می‌شود و چه تعهداتی ما در قبال آن در چارچوب آژانس خواهیم داشت.

صالحی اضافه کرد: روابط ایران با آژانس انرژی اتمی بسیار خوب است. اصرار ما همواره بر این است که آژانس به عنوان مرجع بیطرف عمل کند و نفوذ یا اعمال نفوذ کسی در گزارش‌های آژانس منعکس نشود و تا به امروز واقعا اینگونه بوده و آژانس بیطرفانه عمل کرده و جا دارد من تشکر کنم.

وی افزود: آمانو جلسه‌ای را با رئیس جمهور خواهد داشت در این جلسه هم مسائل مربوطه به تفصیل مطرح خواهد شد و ممکن است باز جلساتی با مسئولان دیگر داشته باشند که در حال برنامه ریزی هستیم.

آمانو امروز دیداری هم با حسن روحانی رئیس‌جمهور داشت و روحانی در این دیدار با بیان اینکه تمدید قانون ایسا مغایر با برجام است، تاکید کرد: پایداری برجام در گرو پایبندی تمام طرف‌ها به تعهداتشان است و ایران تا زمانی که طرف‌های مقابل به تعهدات خود پایبند باشند، به تعهدات خود عمل خواهد کرد.