به مصوبه کمیسیون تلفیق نباید جفا شود

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 28 آذرماه 95) طی تذکر آیین‌نامه‌ای اظهار داشت: براساس ماده 148، 153 و 217 زمانی که آیین‌نامه‌ را اصلاح کردید و همه کسانی که همواره به دنبال اصلاحیه بودند در این فکر بودند که همه آیین‌نامه را تغییر می‌دهیم الا برنامه و بودجه را! 

وی افزود: سال گذشته زمانی که برنامه در دستور کار قرار گرفت من به شما (خطاب به لاریجانی) گفتم که چرا رسیدگی نمی‌کنید که شما گفتید نمایندگان برای این موضوع فرصت می‌خواهند که این فرصت سبب شد بررسی لایحه برنامه ششم به مجلس دهم موکول شود.

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: ما باید در برنامه ششم تنقیح می‌کردیم اما این کار را نکردیم. وقتی می‌توانیم قانون برنامه را براساس مصوبه مجلس نهم رسیدگی کنیم چرا چنین کاری را انجام ندادیم.

دهقان بر همین اساس اضافه کرد: اکنون نظرات تغییر کرده و باید نظر کمیسیون را بشنویم و آن را اعمال کنیم نه اینکه کلمه به کلمه حذف کنیم. نباید به کمیسیون تلفیق جفا شود.

وی ادامه داد: برای اولین بار در طول تاریخ جمهوری اسلامی دولت لایحه برنامه را به مجلس ارائه نداد اما مجلس تلاش کرد و برنامه را نوشت اما نباید زحمات کمیسیون تلفیق زیرسوال رفته و به آن جفا شود. ما نباید به خاطر جزئیات هیات و شاکله کلی برنامه را به هم بزنیم.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر دهقان اظهار داشت: امکان جمع‌آوری این موضوع از نظر کاری وجود ندارد بنابراین اصل مصوبه کمیسیون و پیشنهادات از فصل‌ها جدا شده‌اند پس جمع‌آوری آنها امکانپذیر نیست که حتی نحوه بررسی آنها هم متفاوت است. 

وی افزود: اصل مصوبه کمیسیون و پیشنهادات متفاوت هستند هرچند ممکن است افرادی به دنبال این تغییرات بوده باشند و مقصودشان هم همین بوده اما ما به دنبال این نیستیم. در حقیقت اصل، پیشنهادات است اما بررسی می‌‌کنیم اگر راهی وجود داشته باشد تجمیع این دو (اصل مصوبه کمیسیون و پیشنهاد) مورد بررسی قرار می‌‌گیرد.