شهید محمدعلی رجایی کسی که از دست‌فروشی در محله‌ شوش بر مسند ریاست جمهوری رسید و امروز از نام‌آورترین‌های افراد در تاریخ کشورمان است در  یازده مرداد ۱۳۶۰ به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شد، اما هشتم شهریور همان سال یعنی  ۲۹روز بعد در دفتر حزب جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید.

 

 

خانه موزه شهید رجایی را می شناسید؟ 
 

خانه شهید رجایی از ۱۳۴۳ تا حدود ۱۷ سال محل سکونت محمدعلی رجایی بود. خانه‌ای که او ابتدا با قرض ۱۳ هزار تومانی آن را خریداری کرد. پس از شهادت رجایی، همسر و فرزندانش تا سال ۱۳۷۳ در این خانه زندگی کردند تا این‌ که با خرید این خانه توسط بنیاد شهید و مرمت آن و ثبت ملی این خانه‌ی ارزشمند که در دوره‌ی پهلوی اول ساخته شده بود، به عنوان موزه‌ی «شهید محمدعلی رجائی» مورد استفاده قرار گرفت.

خانه قدیمی و به صورت اندرونی بیرونی‌، ۲۵۴ مترمربع و با زیرزمین دو طبقه است‌. اتاق خواب هم شامل کردی و پشتی‌های معروف شهید رجایی است‌. در پذیرایی که درست مقابل آشپزخانه و اتاق خواب قرار دارد، میز و صندلی کار و هم‌چنین وسایل شخصی، کتاب‌خانه دست‌ساز شهید رجایی‌، آینه معروف او که قطعه‌ای از شیشه اتوبوس بود، صندوقچه‌، ویترین‌، یادداشت‌های شخصی، کمد لباس‌ها و دندان مصنوعی که باعث شناسایی شهید شد، قرار دارند. هم‌چنین آثار هنری اهدا شده به موزه و بخش‌هایی از زندگی نامه شهید رجایی در قاب‌هایی به چشم می‌خورد.

 

نشانی: تهران، میدان شهدا، خیابان مجاهدین اسلام به سمت بهارستان، خیابان شهید آقاجانلو، کوچه میرزایی.

بازدید: همه روزه غیر از ایام تعطیل در ساعات اداری.