روایت روزنامه آمریکایی از رویارویی خطرناک ایران و ترکیه!

 پایگاه اینترنتی نیویورک‌تایمز در گزارشی به سابقه تاریخی ایران و ترکیه اشاره کرد و مدعی شد هر دو کشور در سده‌های گذشته بر سر تصاحب بین النهرین با یکدیگر جنگ و جدل داشتند و این کشمش امروز بر سر عراق و سوریه ادامه دارد.

 

نیویورک تایمز در گزارش خود به تحلیل شرایط منطقه پرداخت و مدعی شد: رویارویی خطرناکی میان ترکیه و ایران بوجود آمده است. رقابت امروز این دو کشور، آخرین مورد از بازی قدیمی قدرت میان آنها است.

 

نیویورک تایمز در ادامه این گزارش اذعان کرد: البته ترکیه و ایران موفق شدند طی 200 سال گذشته صلح و آرامش را میان خود برقرار کنند.

 

این روزنامه آمریکایی مدعی شد جنگ‌های بوجود آمده در سوریه و عراق موجب تشدید دوباره تنش‌ها میان تهران و آنکارا شده و آن‌ها را در مسیر رویارویی خطرناکی قرار داده است.

 

به نوشته نیویورک تایمز، ارتش ترکیه پس از آنکه احساس کرد قدرت نفوذ ایران در حلب سوریه و موصل عراق افزایش یافته است، دخالت نظامی خود را در این دو کشور گسترده‌تر کرد. ممانعت از قدرت گرفتن کُردهای سوریه و جلوگیری از اتحاد آنها با کُردهای پ‌ک‌ک یکی دیگر از اهداف نظامی ترکیه در سوریه است. 

 

نیویورک‌تایمز در پایان نوشت: در حال حاضر، اعتماد میان ایران و ترکیه کاهش یافته است. تهران سیاست‌های جدید آنکارا در مورد چالش‌های منطقه‌ای را جاه‌طلبانه می‌داند. یک مقام امنیتی ایران در این باره گفته بود آنچه ترکیه در سوریه انجام داد به دلیل رقابت با ایران نبود؛ بلکه از جاه‌طلبی این کشور سرچشمه می‌گیرد.

 

نیویورک تایمز در حالی مدعی رویارویی ایران و ترکیه در منطقه شده است که حضور مستشاری ایران در سوریه و عراق بنابر درخواست دولت‌های مشروع این دو کشور صورت گرفته است؛ در حالیکه حضور خودسرانه نیروهای ترکیه‌ای در این دو کشور نوعی تجاوزگری و دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه محسوب می‌شود. ضمن اینکه ترکیه علناً تروریست‌های معارض سوری را مورد حمایت خود قرار داده است.